2 st turbos i liten E21.

Här lägger vi upp bilder och filmer på våra och andras fräna bilar mm.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Jim_k
Posts: 161
Joined: 05 Dec 2005, 11:17
Location: Junsele/Sollefteå

Post by Jim_k »

Grooverhound wrote:
ja fan nu tänkte ja lustigt 1x1=2.

alltså mata lilla med tex 1.2bar sen ladda på med 2bar från den lilla till insuget så blir de 2.4bar då?

finns de nån begränsning på hur liten den lilla turbon kan vara för kunna skjutsa på den stora?

lr ni vet kanske inte de ännu att detta blir test för er?
Man måste räkna med atmosfärtryck om det ska bli rätt i slutändan när man laddar i flera steg, sedan drar man bort atmosfärtrycket så får man laddtrycket. Kan lätt bli lite högre laddtryck än man tänkt sig annars :)

Om vi tar ditt exempel att lilla turbon laddar 2 bar och den stora turbon laddar 1,2 bar in i den lilla så blir det: 3 x 2,2= 6,6 bar - 1 = 5,6 bar laddtryck.
User avatar
Grooverhound
Posts: 911
Joined: 10 Feb 2009, 21:02
Location: Ryd

Post by Grooverhound »

Jim_k wrote: Man måste räkna med atmosfärtryck om det ska bli rätt i slutändan när man laddar i flera steg, sedan drar man bort atmosfärtrycket så får man laddtrycket. Kan lätt bli lite högre laddtryck än man tänkt sig annars :)

Om vi tar ditt exempel att lilla turbon laddar 2 bar och den stora turbon laddar 1,2 bar in i den lilla så blir det: 3 x 2,2= 6,6 bar - 1 = 5,6 bar laddtryck.
de e ju lite väl bra att ladda på kanske hehe. tack för uträkningen å lite förklaring. :)
Rasmus Olofsson||
User avatar
Dalskov
Posts: 101
Joined: 03 Jul 2010, 20:01

compound turbo diagram

Post by Dalskov »

er det sådan her det er opbygget??????

Image

video med forklaring

http://www.youtube.com/watch?v=y-Me6yWA ... r_embedded
dgyldmark

Post by dgyldmark »

Jim_k wrote:
Grooverhound wrote:
ja fan nu tänkte ja lustigt 1x1=2.

alltså mata lilla med tex 1.2bar sen ladda på med 2bar från den lilla till insuget så blir de 2.4bar då?

finns de nån begränsning på hur liten den lilla turbon kan vara för kunna skjutsa på den stora?

lr ni vet kanske inte de ännu att detta blir test för er?
3 x 2,2= 6,6 bar - 1 = 5,6 bar laddtryck.
Är du säker på detta?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Stämmer inte med de beräkningar jag sett tidigare.
1 bar på lilla och 1 bar på stora ska bli 3 bar laddtryck i insuget.
2:1 x 2:1 = 4 bar absolut.
Jørg1e30
Posts: 861
Joined: 10 Oct 2006, 20:25
Location: Norge

Post by Jørg1e30 »

Sykt hvor mye trykk det skal bli da?. Jeg har troa på og bygge dette i min bil. 900whp og bra kjørbarhet. men man får kansje problemer med og holde trykket så lavt som 1.5 bar?
JAAS-performance
User avatar
Tim Maatman
Posts: 120
Joined: 04 May 2009, 16:26

Post by Tim Maatman »

Wow realy new design for me ! looks realy nice can't whait for the dyno results 8)
Building a E30 MtechII S14 turbo
with SC6262sp

http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... 31#p464131" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Jørg1e30 wrote:Sykt hvor mye trykk det skal bli da?. Jeg har troa på og bygge dette i min bil. 900whp og bra kjørbarhet. men man får kansje problemer med og holde trykket så lavt som 1.5 bar?
Blir nog inga problem med 66mm wastegates. Vi kommer nog köra 2.5-3 bar laddtryck på denna.
Jim_k
Posts: 161
Joined: 05 Dec 2005, 11:17
Location: Junsele/Sollefteå

Post by Jim_k »

Bmwandreas wrote:Stämmer inte med de beräkningar jag sett tidigare.
1 bar på lilla och 1 bar på stora ska bli 3 bar laddtryck i insuget.
2:1 x 2:1 = 4 bar absolut.
Jag förstår inte riktigt vad du menar som inte stämmer?
Du skriver 1 bar på lilla och 1 bar på stora ska bli 3 bar laddtryck, och det är precis vad man får fram om man räknar som jag skrev tidigare:

Stora laddar 1 bar (2bar atmosfär)
Lilla laddar 1bar (dubbling av inkommande tryck =2)
2 x 2 = 4 bar Atmosfärtryck minus 1bar = 3 bar laddtryck

Exemplet jag gav tidigare var med siffrorna på laddtryck som Grooverhound skrev.
Jim_k
Posts: 161
Joined: 05 Dec 2005, 11:17
Location: Junsele/Sollefteå

Post by Jim_k »

dgyldmark wrote:
Jim_k wrote:
Grooverhound wrote:
ja fan nu tänkte ja lustigt 1x1=2.

alltså mata lilla med tex 1.2bar sen ladda på med 2bar från den lilla till insuget så blir de 2.4bar då?

finns de nån begränsning på hur liten den lilla turbon kan vara för kunna skjutsa på den stora?

lr ni vet kanske inte de ännu att detta blir test för er?
3 x 2,2= 6,6 bar - 1 = 5,6 bar laddtryck.
Är du säker på detta?
100% ska ja inte säga att jag är men jag har läst mig till de tidigare när det gäller traktorpulling samt att jag tycker det stämmer bra när man räknar. Tycker du att det inte stämmer?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Ja du har rätt. Tankevurpa från min sida. Bästa vore om vi klarar oss med 0.5 bar på den lilla turbon.

Nu är det inte mkt kvar innan uppstart!
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Intressant :)
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
CDrom
Posts: 71
Joined: 20 Jun 2010, 11:16
Location: Katrienholm

Post by CDrom »

Det här var intressant! Hur går det ?
User avatar
Turbo_folke
Posts: 601
Joined: 23 Nov 2005, 16:29
Location: Lund

Post by Turbo_folke »

Post Reply