Bmw E34 535i Turbo -91

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
P.Herrdahl
Posts: 2079
Joined: 30 Jul 2006, 00:39
Location: Hedemora i Dalarna

Bmw E34 535i Turbo -91

Post by P.Herrdahl »

Nu har jag påbörjat mitt turbo projekt som består av en e34 från -91
som en m30b34 maskin ska knölas ner i.

Det som är planerat är

Blocket: Cp kolvar
original stakar och 3,5 vev.

Styrsystem: Oklart

Toppen: Arp bultat och O-ringat, z55 kam, modifierade förbränningsrum med delvis borttagen squish, portad, planad.

Insuget: erikkihl plenum med 990cc spridare, PPF:s 50mm dump, Ic 600x300x100.

Grenrör: Hemmabyggt grenrör, andningshjälp från en Holset H2D.

Drivlina: Original låda med Sachs 765 tryckplatta och 6 puckad sinterlamell med klump från en e28 535, kardanring.

Chassie: Bilstein dämpare och 25mm sänkning, 4-kolvs ok fram med ventilerade skivor.

I övrigt ska motorn få en renovering:
Vattenpump, kolvringar, kamkedja, vevlager och ramlager,oljepump.


http://www.badongo.com/pic/284691 = Turbon.

http://www.badongo.com/pic/284694 = Ic:n.

http://www.badongo.com/pic/284396 = Turbon igen.

Mer kommer. :wink:
Last edited by P.Herrdahl on 26 Mar 2007, 08:58, edited 8 times in total.

Paul Herrdahl, 0730649656, madein36@hotmail.com
TIG svetsare.
Audi S/RS
User avatar
Clew
Posts: 662
Joined: 21 Nov 2005, 21:32
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Clew »

Hur kommer det sig att du väljer m30b28?
Låter som ett grymt bygge!
User avatar
e30
Posts: 235
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Eskilstuna

Post by e30 »

Clew wrote:Hur kommer det sig att du väljer m30b28?
Låter som ett grymt bygge!


Jag gissar på att de förmodligen är för att de satt en sån maskin i hans e28 :wink: och sen är de ju nästan ingen annan som bygger på den.

Jag tror att de är en riktigt stabil maskin :D
User avatar
P.Herrdahl
Posts: 2079
Joined: 30 Jul 2006, 00:39
Location: Hedemora i Dalarna

Post by P.Herrdahl »

e30 wrote:
Clew wrote:Hur kommer det sig att du väljer m30b28?
Låter som ett grymt bygge!


Jag gissar på att de förmodligen är för att de satt en sån maskin i hans e28 :wink: och sen är de ju nästan ingen annan som bygger på den.

Jag tror att de är en riktigt stabil maskin :D


Det blev en 3,5a till sist. :D
Last edited by P.Herrdahl on 08 Jan 2007, 18:30, edited 1 time in total.

Paul Herrdahl, 0730649656, madein36@hotmail.com
TIG svetsare.
Audi S/RS
User avatar
M_power86
Posts: 948
Joined: 14 Jan 2006, 21:20
Location: Eskilstuna

Post by M_power86 »

fan vad smart du är emil :lol: blir nog ett schysst bygge, lycka till!
User avatar
P.Herrdahl
Posts: 2079
Joined: 30 Jul 2006, 00:39
Location: Hedemora i Dalarna

Post by P.Herrdahl »

Man tackar.

Idag ska icn provmonteras och vattenpump och generator ska väck.

En fråga: Nån som vet om styrservokylaren (ett rör bakom njurarna)
är en viktig sak, eller om man kan korta den, då den antagligen sitter i vägen för icn.

Paul Herrdahl, 0730649656, madein36@hotmail.com
TIG svetsare.
Audi S/RS
User avatar
P.Herrdahl
Posts: 2079
Joined: 30 Jul 2006, 00:39
Location: Hedemora i Dalarna

Post by P.Herrdahl »

Har nu börjat passa in turbon och kan konstatera att det kommer bli trångt, spolen m.m kommer att behöva byta plats.
I övrigt så har framskärmarna kastats av och ska på skroten snarast då de va mer hål i dem än i en ost. :D

Bilderna då

Trångt:
http://www.badongo.com/pic/287963

Downpipen:
http://www.badongo.com/pic/287970

Polerade insuget lite: :wink:
http://www.badongo.com/pic/287964

"tuktis" fälgarna:
http://www.badongo.com/pic/287968

Och Hartge 16":
http://www.badongo.com/pic/287969

Ps: Är det nån som har fräsha framdörrar till e28 till salu? Pm'a :wink:

Paul Herrdahl, 0730649656, madein36@hotmail.com
TIG svetsare.
Audi S/RS
User avatar
P.Herrdahl
Posts: 2079
Joined: 30 Jul 2006, 00:39
Location: Hedemora i Dalarna

Post by P.Herrdahl »

Då va nya kolvringar beställda.

En fråga: Nån som vet om man kan köra med 440cc spridare med original sprut? Skulle vara synd om man beställde och de inte funkade. :wink:

Paul Herrdahl, 0730649656, madein36@hotmail.com
TIG svetsare.
Audi S/RS
User avatar
Tysken
Posts: 1272
Joined: 24 Nov 2005, 13:39
Location: Sköndal, Sthlm

Post by Tysken »

huvudsaken är att det är högohms, då funkar det. Resten justeras in med btr å tändkurva.
User avatar
P.Herrdahl
Posts: 2079
Joined: 30 Jul 2006, 00:39
Location: Hedemora i Dalarna

Post by P.Herrdahl »

Tysken wrote:huvudsaken är att det är högohms, då funkar det. Resten justeras in med btr å tändkurva.


Okay, vad bra. :wink:
Då blir det till att handla spridare och grenrörs delar nu när kolvringarna snart kommigt. :D

Paul Herrdahl, 0730649656, madein36@hotmail.com
TIG svetsare.
Audi S/RS
User avatar
P.Herrdahl
Posts: 2079
Joined: 30 Jul 2006, 00:39
Location: Hedemora i Dalarna

Post by P.Herrdahl »

robert wrote:lär gå jävligt fett, körde drygt 330 på min å de var ordentligt


Okay, va det på samma motor? 330cc lät lite litet väl? M5ans 380cc har jag hört annars ska funka prima till 2,8an.

Paul Herrdahl, 0730649656, madein36@hotmail.com
TIG svetsare.
Audi S/RS
User avatar
P.Herrdahl
Posts: 2079
Joined: 30 Jul 2006, 00:39
Location: Hedemora i Dalarna

Post by P.Herrdahl »

Då är motorn ur riven och renovering av blocket kan påbörjas.
Har redan kolvringarna hemma, men väntar på: vev lager, ram lager, oljepump, vattenpump m.m.

Blocket då, anledningen att det är slipat på en kolv är för att ventilen har gått av nere vid tallriken och gjort en liten grop på kolvtaket, men det är åtgärdat.

Blocket:
Image

Nya toppen:
Image

Ska svarva kolvarna nästa vecka, kompet ligger nu på 9,3. Men jag hoppas kunna få ner det till cirka 8,5:1, helst ännu mer.

Någon som vet på ett ungefär hur mycket man får ner kompet genom att enbart svarva dom plana?
Tror kolvtaket är 7mm original med flygeln.

Paul Herrdahl, 0730649656, madein36@hotmail.com
TIG svetsare.
Audi S/RS
User avatar
P.Herrdahl
Posts: 2079
Joined: 30 Jul 2006, 00:39
Location: Hedemora i Dalarna

Post by P.Herrdahl »

Raceaddic wrote:kolvtoppen blir typ 3mm om du tar av den rakt av för tunn :?


Blir den så pass tunn? :shock:
Hur mycket kolvtak bör man ha för att få det någorlunda drift säkert? 5mm?

Paul Herrdahl, 0730649656, madein36@hotmail.com
TIG svetsare.
Audi S/RS
User avatar
P.Herrdahl
Posts: 2079
Joined: 30 Jul 2006, 00:39
Location: Hedemora i Dalarna

Post by P.Herrdahl »

Nu har det hänt en del med motorn.
Har införskaffat:
380cc @ 3bar spridare
Nya kolvringar
Ny vattenpump
Ny tändkabel och massa små plock, men även en ny svets m.m har välkommnats i garaget.
Kolvarna är nu svarvade, blev inte helt plana utan har ett 2mm uppstick, kändes säkrast så. :wink:

Image
Motorn lackad och påväg ihop igen.

Image
Cylinderloppen.

Image
Lite godis på hyllan, kolvringar och turbon.

Paul Herrdahl, 0730649656, madein36@hotmail.com
TIG svetsare.
Audi S/RS
Perra
Posts: 33
Joined: 20 Nov 2005, 15:53
Location: Sundsvall

Post by Perra »

trevligt bygge :D
Bmw M535i 3,6l -86
User avatar
P.Herrdahl
Posts: 2079
Joined: 30 Jul 2006, 00:39
Location: Hedemora i Dalarna

Post by P.Herrdahl »

Perra wrote:trevligt bygge :D


Tackar!

Igår plockades toppen ner och rengjordes.
Idag ska vi om vi hinner slipa in ventilerna samt demontera gamla toppen som ventilen samt vippan gick av på.

Paul Herrdahl, 0730649656, madein36@hotmail.com
TIG svetsare.
Audi S/RS
Post Reply