Bmw E34 535i Turbo -91
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- P.Herrdahl
- Posts: 2079
- Joined: 30 Jul 2006, 00:39
- Location: Hedemora i Dalarna
Bmw E34 535i Turbo -91
Nu har jag påbörjat mitt turbo projekt som består av en e34 från -91
som en m30b34 maskin ska knölas ner i.
Det som är planerat är
Blocket: Cp kolvar
original stakar och 3,5 vev.
Styrsystem: Oklart
Toppen: Arp bultat och O-ringat, z55 kam, modifierade förbränningsrum med delvis borttagen squish, portad, planad.
Insuget: erikkihl plenum med 990cc spridare, PPF:s 50mm dump, Ic 600x300x100.
Grenrör: Hemmabyggt grenrör, andningshjälp från en Holset H2D.
Drivlina: Original låda med Sachs 765 tryckplatta och 6 puckad sinterlamell med klump från en e28 535, kardanring.
Chassie: Bilstein dämpare och 25mm sänkning, 4-kolvs ok fram med ventilerade skivor.
I övrigt ska motorn få en renovering:
Vattenpump, kolvringar, kamkedja, vevlager och ramlager,oljepump.
http://www.badongo.com/pic/284691 = Turbon.
http://www.badongo.com/pic/284694 = Ic:n.
http://www.badongo.com/pic/284396 = Turbon igen.
Mer kommer.
som en m30b34 maskin ska knölas ner i.
Det som är planerat är
Blocket: Cp kolvar
original stakar och 3,5 vev.
Styrsystem: Oklart
Toppen: Arp bultat och O-ringat, z55 kam, modifierade förbränningsrum med delvis borttagen squish, portad, planad.
Insuget: erikkihl plenum med 990cc spridare, PPF:s 50mm dump, Ic 600x300x100.
Grenrör: Hemmabyggt grenrör, andningshjälp från en Holset H2D.
Drivlina: Original låda med Sachs 765 tryckplatta och 6 puckad sinterlamell med klump från en e28 535, kardanring.
Chassie: Bilstein dämpare och 25mm sänkning, 4-kolvs ok fram med ventilerade skivor.
I övrigt ska motorn få en renovering:
Vattenpump, kolvringar, kamkedja, vevlager och ramlager,oljepump.
http://www.badongo.com/pic/284691 = Turbon.
http://www.badongo.com/pic/284694 = Ic:n.
http://www.badongo.com/pic/284396 = Turbon igen.
Mer kommer.
Last edited by P.Herrdahl on 26 Mar 2007, 08:58, edited 8 times in total.
- P.Herrdahl
- Posts: 2079
- Joined: 30 Jul 2006, 00:39
- Location: Hedemora i Dalarna
e30 wrote:Clew wrote:Hur kommer det sig att du väljer m30b28?
Låter som ett grymt bygge!
Jag gissar på att de förmodligen är för att de satt en sån maskin i hans e28 och sen är de ju nästan ingen annan som bygger på den.
Jag tror att de är en riktigt stabil maskin
Det blev en 3,5a till sist.
Last edited by P.Herrdahl on 08 Jan 2007, 18:30, edited 1 time in total.
- P.Herrdahl
- Posts: 2079
- Joined: 30 Jul 2006, 00:39
- Location: Hedemora i Dalarna
- P.Herrdahl
- Posts: 2079
- Joined: 30 Jul 2006, 00:39
- Location: Hedemora i Dalarna
Har nu börjat passa in turbon och kan konstatera att det kommer bli trångt, spolen m.m kommer att behöva byta plats.
I övrigt så har framskärmarna kastats av och ska på skroten snarast då de va mer hål i dem än i en ost.
Bilderna då
Trångt:
http://www.badongo.com/pic/287963
Downpipen:
http://www.badongo.com/pic/287970
Polerade insuget lite:
http://www.badongo.com/pic/287964
"tuktis" fälgarna:
http://www.badongo.com/pic/287968
Och Hartge 16":
http://www.badongo.com/pic/287969
Ps: Är det nån som har fräsha framdörrar till e28 till salu? Pm'a
I övrigt så har framskärmarna kastats av och ska på skroten snarast då de va mer hål i dem än i en ost.
Bilderna då
Trångt:
http://www.badongo.com/pic/287963
Downpipen:
http://www.badongo.com/pic/287970
Polerade insuget lite:
http://www.badongo.com/pic/287964
"tuktis" fälgarna:
http://www.badongo.com/pic/287968
Och Hartge 16":
http://www.badongo.com/pic/287969
Ps: Är det nån som har fräsha framdörrar till e28 till salu? Pm'a
- P.Herrdahl
- Posts: 2079
- Joined: 30 Jul 2006, 00:39
- Location: Hedemora i Dalarna
- P.Herrdahl
- Posts: 2079
- Joined: 30 Jul 2006, 00:39
- Location: Hedemora i Dalarna
- P.Herrdahl
- Posts: 2079
- Joined: 30 Jul 2006, 00:39
- Location: Hedemora i Dalarna
- P.Herrdahl
- Posts: 2079
- Joined: 30 Jul 2006, 00:39
- Location: Hedemora i Dalarna
Då är motorn ur riven och renovering av blocket kan påbörjas.
Har redan kolvringarna hemma, men väntar på: vev lager, ram lager, oljepump, vattenpump m.m.
Blocket då, anledningen att det är slipat på en kolv är för att ventilen har gått av nere vid tallriken och gjort en liten grop på kolvtaket, men det är åtgärdat.
Blocket:
Nya toppen:
Ska svarva kolvarna nästa vecka, kompet ligger nu på 9,3. Men jag hoppas kunna få ner det till cirka 8,5:1, helst ännu mer.
Någon som vet på ett ungefär hur mycket man får ner kompet genom att enbart svarva dom plana?
Tror kolvtaket är 7mm original med flygeln.
Har redan kolvringarna hemma, men väntar på: vev lager, ram lager, oljepump, vattenpump m.m.
Blocket då, anledningen att det är slipat på en kolv är för att ventilen har gått av nere vid tallriken och gjort en liten grop på kolvtaket, men det är åtgärdat.
Blocket:
Nya toppen:
Ska svarva kolvarna nästa vecka, kompet ligger nu på 9,3. Men jag hoppas kunna få ner det till cirka 8,5:1, helst ännu mer.
Någon som vet på ett ungefär hur mycket man får ner kompet genom att enbart svarva dom plana?
Tror kolvtaket är 7mm original med flygeln.
- P.Herrdahl
- Posts: 2079
- Joined: 30 Jul 2006, 00:39
- Location: Hedemora i Dalarna
- P.Herrdahl
- Posts: 2079
- Joined: 30 Jul 2006, 00:39
- Location: Hedemora i Dalarna
Nu har det hänt en del med motorn.
Har införskaffat:
380cc @ 3bar spridare
Nya kolvringar
Ny vattenpump
Ny tändkabel och massa små plock, men även en ny svets m.m har välkommnats i garaget.
Kolvarna är nu svarvade, blev inte helt plana utan har ett 2mm uppstick, kändes säkrast så.
Motorn lackad och påväg ihop igen.
Cylinderloppen.
Lite godis på hyllan, kolvringar och turbon.
Har införskaffat:
380cc @ 3bar spridare
Nya kolvringar
Ny vattenpump
Ny tändkabel och massa små plock, men även en ny svets m.m har välkommnats i garaget.
Kolvarna är nu svarvade, blev inte helt plana utan har ett 2mm uppstick, kändes säkrast så.
Motorn lackad och påväg ihop igen.
Cylinderloppen.
Lite godis på hyllan, kolvringar och turbon.
- P.Herrdahl
- Posts: 2079
- Joined: 30 Jul 2006, 00:39
- Location: Hedemora i Dalarna