Skillnad på 320 och 323 topp?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
_JP_
Posts: 43
Joined: 20 Nov 2005, 17:09
Location: Luleå / Mora

Skillnad på 320 och 323 topp?

Post by _JP_ »

Ja som sagt.. är de någon skillnad mellan dom?

320 toppen är från -84 så de är alltså den gamla. Det kom väl en ny -88?

/ Johan
Audi 90 quattro
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

ska va likadan!
Svintoleffe
Posts: 1342
Joined: 23 Nov 2005, 13:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Svintoleffe »

Jag vet om att e-21 toppen o e-30 skiljer varan åt, jag tror det är kanalerna som är olika.
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

jag snor tråden lite.

passar toppen från 320 på 325 motorn(m20b20-->m20b25)
vinner man nått på det hörde att det är scp kanalerna i 320 toppen men bcp i 325 så slipper man svetsa, måste nått modas??
hade jag haft en 320 topp å kollat på hade det vart lätt men nu har jag ju inte det :(
User avatar
_JP_
Posts: 43
Joined: 20 Nov 2005, 17:09
Location: Luleå / Mora

Post by _JP_ »

ok, men då är det samma i e30 320 som 323 då.

knotan: Det är väl mindre förbränningsrum i 320 toppen, så de behövs filas lite där har jag hört. Inte testat själv.

/ Johan
Audi 90 quattro
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

Det är lika stora förbrännigsrum! det enda som skiljer motorerna är veven och kolvarna...
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

inte mellan m20b25 o m20b20 som det talades om senare i tråden, där skiljer borret..

mvh Erik jakobsson
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

så det man gör är att man spänner den i fräsen å tar material till önskat komp, å sen är det klart :?:
inga andra fästen till kamrem eller liknande???
inga andra sämre kanaler, mindre ventiler eller liknande???

om det är så enkelt varför i h--te börjar folk å svetsa om kylkanalerna om det redan är scp på 320toppen???
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

mindre ventiler o kanaler i 320 toppen.

förbränningsrummet har 80mm diameter på 320 o 84 på 325:An (har ja förmej)

mvh Erik Jakobsson
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

ok då var det där kruxet låg alltså!
User avatar
E21_Rille
Posts: 309
Joined: 20 Nov 2005, 15:37
Location: E-Tuna

Post by E21_Rille »

har inte ticco b20 topp på sin 325 ? verkar ju funka fint för honom...

mvh
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

jo det hadde han,

man kan ju porta upp den så att den blir gämförbar med en 325 topp.

sen hadde han lägre kolvar så det fans ingen risk att kolvarna skulle krocka med toppen (vilket kommer hända om man kör en helt orginal m20b25 med ett m20b20 topplock)

mvh Erik Jakobsson
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
User avatar
E21_Rille
Posts: 309
Joined: 20 Nov 2005, 15:37
Location: E-Tuna

Post by E21_Rille »

JaJsEn: jo att kolvarnar tar i om man inte fräser förb.rum eller svarvar kolvrna vet jag.. har b20 topp på min b25... dock ej överladdad ännu...
Ticco
Posts: 330
Joined: 20 Nov 2005, 23:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ticco »

E21_Rille wrote:har inte ticco b20 topp på sin 325 ? verkar ju funka fint för honom...

mvh


Inte nu längre, måste ju ladda mera för att få ut samma effekt som med 325 toppen.
http://www.garaget.org/Ticco-GBG" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

knotan wrote:så det man gör är att man spänner den i fräsen å tar material till önskat komp, å sen är det klart :?:
inga andra fästen till kamrem eller liknande???
inga andra sämre kanaler, mindre ventiler eller liknande???

om det är så enkelt varför i h--te börjar folk å svetsa om kylkanalerna om det redan är scp på 320toppen???


scp? Det är INTE andra kylkanaler. De måste svetsas även på 320.
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

Bäckis wrote:
knotan wrote:så det man gör är att man spänner den i fräsen å tar material till önskat komp, å sen är det klart :?:
inga andra fästen till kamrem eller liknande???
inga andra sämre kanaler, mindre ventiler eller liknande???

om det är så enkelt varför i h--te börjar folk å svetsa om kylkanalerna om det redan är scp på 320toppen???


scp? Det är INTE andra kylkanaler. De måste svetsas även på 320.

ok då var mina frågor avklarde iallafall :)
Post Reply