Skivornas rotation !

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Skivornas rotation !

Post by TreLingon »

Hej ..

Testade att söka men fick 1208 olika svar så frågar !

Jo ska montera skivorna på bilen.
Men vilket håll ska dom snurra åt ?

Jag tänker så att dom röda pilarna visar hjulets rotation !
Vilken snurrar rätt ? Övre eller undre ?

Image
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Den översta ska vara på vänstersidan och den nedersta på högersidan.

Det kommer säkert vara 100 personer som skriker åt mig att jag har fel nu men som källa har jag Polestars bromsingengör. Gjorde ett projektarbete om bromsskivorna på deras bilar och vill ni ha källa på varför det ska vara så, så kan jag rota fram allt gammalt material :)
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
JohanE
Posts: 1550
Joined: 11 Aug 2006, 12:30
Location: Säter
Contact:

Post by JohanE »

Jag är nyfiken på varför. :)
Det motsäger det man alltid hört att luften ska transporteras från centrum och utåt. Visserligen är det i ventilationskanalerna inuti skivan men ändå...
///BMW - Was sonst!
M3, M3-replika, 325i, 320iT

Image
User avatar
moonzhine
Posts: 2447
Joined: 09 Aug 2007, 20:50
Location: Bollnäs

Post by moonzhine »

Slitsningen är ju till för att hålla beläggen rena och fina från bromsdamm etc och det ska ju slungas åt från skivan och de gör de inte om du vänder dom som pelko angivit så ja vill oxå höra en bra förklaring :)
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)


Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning

Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!




Mvh:Peter
0730468169
User avatar
Magnaten
Posts: 1985
Joined: 03 Dec 2005, 22:13

Post by Magnaten »

frågan är ju om det oht har så stor sexuell betydelse på hobby nivå, ok om man kör riktig racing med top-notch bromsar... men när man har kina prylar så tror jag inte det spelar så stor roll


en rejsatråd i ämnet
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3 ... romsskivor
support your local Riga dirt-hogs MC
passat TDI 2008
Audi A6 2009
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Post by TreLingon »

pelko wrote:Den översta ska vara på vänstersidan och den nedersta på högersidan.

Det kommer säkert vara 100 personer som skriker åt mig att jag har fel nu men som källa har jag Polestars bromsingengör. Gjorde ett projektarbete om bromsskivorna på deras bilar och vill ni ha källa på varför det ska vara så, så kan jag rota fram allt gammalt material :)
Översta på förar sidan.
Understa på passagerar sidan..

Som sagt känns fel men har kanske nån bra betydelse...
odd
Posts: 574
Joined: 08 Feb 2009, 23:53

Post by odd »

de e bara börja rota pelko, då även jag anser att de e tvärtom :)
E30 M50 Turbo

070-554 85 15
Sjöstrand
Posts: 545
Joined: 11 Nov 2008, 17:31
Location: Skåne/Eslöv

Post by Sjöstrand »

på min m3a satt skivkorna såhär ingen slitzing men hålen borrade i samma form..

http://www.garaget.org/?car=114023&image=1083226
E30 projekt turbo

M3 e46 http://www.garaget.org/?car=114023 SÅLD
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Pinsamt att jag inte riktigt minns men det var ett par viktiga saker faktiskt. Dock tror jag som någon skrev att de mest är i riktiga racingsammanhang man märker skillnad. Ska se om jag får fram allting, tog många fräna bilder på det också :)
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Krillian
Posts: 2262
Joined: 20 Nov 2005, 15:25
Location: Eslöv

Post by Krillian »

pelko wrote:Pinsamt att jag inte riktigt minns men det var ett par viktiga saker faktiskt. Dock tror jag som någon skrev att de mest är i riktiga racingsammanhang man märker skillnad. Ska se om jag får fram allting, tog många fräna bilder på det också :)
Vi slog till med biltemas "racing" bromskivor på pappas 9000. Då var dom så som pelko beskrev. Antaligen för att suga in luft och blåsa bort ev "gasbildning" eller vad de nu är.?
Kristian Svendsen

Tel: 0735008489

BMW 740i/6 -96
Volvo 855 R -97
User avatar
ToTTeN
Posts: 1806
Joined: 07 Aug 2008, 21:09
Location: Töreboda

Post by ToTTeN »

Förra sesången så satte jag tvärt emot pelko. Fick skäll av några att de satt åt fel håll och denna sesången åkte jag med så som pelko sa.

Det enda jag märkt var att bilen går mycket bättre. (näe de har nog "inte" att göra med att den går med överladd isället för sug(

Så nu kör jag som pelko säger...... Vill gärna veta varför.
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Post by Dajb »

det beror på hur ventilationen innuti skivan ser ut
den kan vara på andra hållet jämfört med slitsningen

Dvs såhär:

Image

så som bilden visar är korrent montering :)

Mvh
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Post by TreLingon »

Dajb wrote:det beror på hur ventilationen innuti skivan ser ut
den kan vara på andra hållet jämfört med slitsningen

Dvs såhär:

Image

så som bilden visar är korrent montering :)

Mvh
= Att Pelko har rätt då...
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Post by Dajb »

japp, sålänge du har ventilationen inne i skivan på det hållet, alla skivor kanske ser ut så, men det är viktigare att den ventilationen är rätt än slitsningen, men antar nästan att den är så på alla
men ville bara skriva det för säkerhets skull :)


mvh
odd
Posts: 574
Joined: 08 Feb 2009, 23:53

Post by odd »

vilket håll pekar dom inre på dina skivor då?
E30 M50 Turbo

070-554 85 15
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Post by TreLingon »

Dajb wrote:japp, sålänge du har ventilationen inne i skivan på det hållet, alla skivor kanske ser ut så, men det är viktigare att den ventilationen är rätt än slitsningen, men antar nästan att den är så på alla
men ville bara skriva det för säkerhets skull :)


mvh
Japps.. Jag testar Pelko´s lösning...

Skulle det inte funka så har jag 30mins jobb runt om att byta plats på dom bara ...

Mvh
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Kolla ventilationen först. Är rotationen fel så kommer de fejda fort.
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Post Reply