FCUK's Bmw 325 E30 Turbo - Vipec 2011
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
FCUK's Bmw 325 E30 Turbo - Vipec 2011
Tjena! Tänkte att det va dags att jag skapade en tråd här jag med. Bilen
är en 325 e30 från 1988 som jag haft i snart ett par år. Förra vintern blev
det ett snikbygge med svarvade kolvar och malpassi 1.1:4 btr. Men nu
känner jag att det är dags för ett riktigt sprut.
Såhär ser bilen ut
Setupen 2010 såg ut:
M20b25 kompsänkt med svarvade kolvar.
Nya lager och ringar i hela motorn.
Svetsad topp bultat med 12.9bultar
Orginallåda med sachs 618 tryckplatta
PPF Turbogrenrör med en kkk27a på
40mm HKS kopia wastegate med screamerpipe genom huven
2.5" tryck rör och 3" avgasrör hela vägen från turbo
535 LMM och 350cc saab spridare @ 3bar
Malpassi progresiv btr 1:1.4
AEM 4" Luftfilter
Laddade 1bar och effekten blev jag jätte nöjd med. Dock så blev det inte
många kvällars körtid pga mycket strul. Men nu blir det nya tag. Har
redan hunnit lägga i m50 och den fungerar klockrent. Jag ska bara in och
besikta nu nästa vecka sen rivs bilen ner. Jag är nybörjare med
eftermarknadssprut så tar gärna emot råd och tips om att bygga sprut.
Setupen för 2011 är tänkt att se ut något såhär:
M50b25 oöppnad
Arp topplocksbultar
Gjutet grenrör med kinaturbo
Vipec
Tändspolar från PPF
Precision spridare 1280cc??
Sen får vi se vart det tar vägen
Har tänkt ladda 1bar med etanol. Rätta mig gärna om jag har fel med spridarstorleken;)
mvh Kalle
är en 325 e30 från 1988 som jag haft i snart ett par år. Förra vintern blev
det ett snikbygge med svarvade kolvar och malpassi 1.1:4 btr. Men nu
känner jag att det är dags för ett riktigt sprut.
Såhär ser bilen ut
Setupen 2010 såg ut:
M20b25 kompsänkt med svarvade kolvar.
Nya lager och ringar i hela motorn.
Svetsad topp bultat med 12.9bultar
Orginallåda med sachs 618 tryckplatta
PPF Turbogrenrör med en kkk27a på
40mm HKS kopia wastegate med screamerpipe genom huven
2.5" tryck rör och 3" avgasrör hela vägen från turbo
535 LMM och 350cc saab spridare @ 3bar
Malpassi progresiv btr 1:1.4
AEM 4" Luftfilter
Laddade 1bar och effekten blev jag jätte nöjd med. Dock så blev det inte
många kvällars körtid pga mycket strul. Men nu blir det nya tag. Har
redan hunnit lägga i m50 och den fungerar klockrent. Jag ska bara in och
besikta nu nästa vecka sen rivs bilen ner. Jag är nybörjare med
eftermarknadssprut så tar gärna emot råd och tips om att bygga sprut.
Setupen för 2011 är tänkt att se ut något såhär:
M50b25 oöppnad
Arp topplocksbultar
Gjutet grenrör med kinaturbo
Vipec
Tändspolar från PPF
Precision spridare 1280cc??
Sen får vi se vart det tar vägen
Har tänkt ladda 1bar med etanol. Rätta mig gärna om jag har fel med spridarstorleken;)
mvh Kalle
1260 funkar så fint att du kan ta dem för du kommer ändå vilja ha mer efter typ 100 mil.
M3:an 2008:
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
Okej vad är det för turbo?FCUK wrote:För liten. Avgashuset tycker jag ser riktigt litet ut.Dawe_A wrote:va turbon för stor menar du?
mvh Kalle
Påtal om storlek, jag tycker det är sjukt att min precision PT71 är såhär liten och pallar runt 900 hjulisar om inte mer..
Ser ju fjantigt ut, men fan så smidigt !
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
Det är en t04e kinaskrot. Nej jag vill ha en liten turbo för tidigt ladd men den får ju inte bromsa för effekten heller.Dawe_A wrote:Okej vad är det för turbo?FCUK wrote:För liten. Avgashuset tycker jag ser riktigt litet ut.Dawe_A wrote:va turbon för stor menar du?
mvh Kalle
Påtal om storlek, jag tycker det är sjukt att min precision PT71 är såhär liten och pallar runt 900 hjulisar om inte mer..
Ser ju fjantigt ut, men fan så smidigt !
mvh
Det börjar närma sig sommaren snart. Väldigt dåligt med rökridåer såhär års. Man kanske skulle palla sig ut
och grejja lite hehe
Hittade en gammal bild på min gamla trotjänare *saknar*
Har kollat igenom kopplingschemat till vipecet och det verkar inte vara några speciella svårigheter förutom en sak.
Hittar ingenting om hur man kopplar in vanoset. Är det någon som vill dela med sig lite av sin erfarenhet?
mvh
och grejja lite hehe
Hittade en gammal bild på min gamla trotjänare *saknar*
Har kollat igenom kopplingschemat till vipecet och det verkar inte vara några speciella svårigheter förutom en sak.
Hittar ingenting om hur man kopplar in vanoset. Är det någon som vill dela med sig lite av sin erfarenhet?
mvh
Det är inte storleken som spelar roll, det är hur man hanterar den!Dawe_A wrote:Okej vad är det för turbo?FCUK wrote:För liten. Avgashuset tycker jag ser riktigt litet ut.Dawe_A wrote:va turbon för stor menar du?
mvh Kalle
Påtal om storlek, jag tycker det är sjukt att min precision PT71 är såhär liten och pallar runt 900 hjulisar om inte mer..
Ser ju fjantigt ut, men fan så smidigt !
Skämtto siido, men skulle nog rekommendera nåt annat än kiina om du har planer på att plocka ut hk.. du har ju betydligt snabbare ladd med ett "äkta" i samma storlek.. Men många som underskattar dom också, körde en sommar med kiina utan problem. dock på fegladd!
Ser annars riktigt bra uut FCUK, blir grymmt!
MVH. Mattias
Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!
Bygger M20 Turbo!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!
Bygger M20 Turbo!
Tack!maattias wrote:Det är inte storleken som spelar roll, det är hur man hanterar den!Dawe_A wrote:Okej vad är det för turbo?FCUK wrote: För liten. Avgashuset tycker jag ser riktigt litet ut.
mvh Kalle
Påtal om storlek, jag tycker det är sjukt att min precision PT71 är såhär liten och pallar runt 900 hjulisar om inte mer..
Ser ju fjantigt ut, men fan så smidigt !
Skämtto siido, men skulle nog rekommendera nåt annat än kiina om du har planer på att plocka ut hk.. du har ju betydligt snabbare ladd med ett "äkta" i samma storlek.. Men många som underskattar dom också, körde en sommar med kiina utan problem. dock på fegladd!
Ser annars riktigt bra uut FCUK, blir grymmt!
MVH. Mattias
Tanken har ju slagit mig att pröva att maxa ur t04e turbon. Men med tanke på hur stort kompressorhuset är jämnfört med avgashuset lär väll motrycket blir mycket högre än laddtrycket? Resulterat i tråkigheter.
mvh
hehe ja de skulle va skojj å pröva.FCUK wrote:Tack!maattias wrote:Det är inte storleken som spelar roll, det är hur man hanterar den!Dawe_A wrote: Okej vad är det för turbo?
Påtal om storlek, jag tycker det är sjukt att min precision PT71 är såhär liten och pallar runt 900 hjulisar om inte mer..
Ser ju fjantigt ut, men fan så smidigt !
Skämtto siido, men skulle nog rekommendera nåt annat än kiina om du har planer på att plocka ut hk.. du har ju betydligt snabbare ladd med ett "äkta" i samma storlek.. Men många som underskattar dom också, körde en sommar med kiina utan problem. dock på fegladd!
Ser annars riktigt bra uut FCUK, blir grymmt!
MVH. Mattias
Tanken har ju slagit mig att pröva att maxa ur t04e turbon. Men med tanke på hur stort kompressorhuset är jämnfört med avgashuset lär väll motrycket blir mycket högre än laddtrycket? Resulterat i tråkigheter.
mvh
men inte är väl kompressorhuset sååå stort endå va? kanske till formatet men hur stor e inloppet?
men klart, risken finns.
MVH. Mattias
Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!
Bygger M20 Turbo!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!
Bygger M20 Turbo!