FCUK's Bmw 325 E30 Turbo - Vipec 2011

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
FCUK
Posts: 357
Joined: 27 Apr 2009, 19:43
Location: Örebro

FCUK's Bmw 325 E30 Turbo - Vipec 2011

Post by FCUK »

Tjena! Tänkte att det va dags att jag skapade en tråd här jag med. Bilen
är en 325 e30 från 1988 som jag haft i snart ett par år. Förra vintern blev
det ett snikbygge med svarvade kolvar och malpassi 1.1:4 btr. Men nu
känner jag att det är dags för ett riktigt sprut.

Såhär ser bilen ut
Image

Image

Image

Image

Setupen 2010 såg ut:

M20b25 kompsänkt med svarvade kolvar.
Nya lager och ringar i hela motorn.
Svetsad topp bultat med 12.9bultar
Orginallåda med sachs 618 tryckplatta
PPF Turbogrenrör med en kkk27a på
40mm HKS kopia wastegate med screamerpipe genom huven
2.5" tryck rör och 3" avgasrör hela vägen från turbo
535 LMM och 350cc saab spridare @ 3bar
Malpassi progresiv btr 1:1.4
AEM 4" Luftfilter

Laddade 1bar och effekten blev jag jätte nöjd med. Dock så blev det inte
många kvällars körtid pga mycket strul. Men nu blir det nya tag. Har
redan hunnit lägga i m50 och den fungerar klockrent. Jag ska bara in och
besikta nu nästa vecka sen rivs bilen ner. Jag är nybörjare med
eftermarknadssprut så tar gärna emot råd och tips om att bygga sprut.


Setupen för 2011 är tänkt att se ut något såhär:

M50b25 oöppnad
Arp topplocksbultar
Gjutet grenrör med kinaturbo
Vipec
Tändspolar från PPF
Precision spridare 1280cc??
Sen får vi se vart det tar vägen

Har tänkt ladda 1bar med etanol. Rätta mig gärna om jag har fel med spridarstorleken;)

Image

Image

mvh Kalle
User avatar
Ludde_
Posts: 1808
Joined: 19 Apr 2008, 01:46
Location: Karlskrona

Post by Ludde_ »

har du redan köpt spridare så går det bra med dem, annars hade det räckt med spridare runt ~700cc
e36 m50b25 turbo ms, 875cc, hx40, e85 Till salu!
Ludvigsson
0733644112
Ludde206@hotmail.com
User avatar
FCUK
Posts: 357
Joined: 27 Apr 2009, 19:43
Location: Örebro

Post by FCUK »

Ludde_ wrote:har du redan köpt spridare så går det bra med dem, annars hade det räckt med spridare runt ~700cc
Nej jag har ej köpt. Men om man gärna lika kan ha så stora kan jag ju ha det i framtidsyfte?
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

1260 funkar så fint att du kan ta dem för du kommer ändå vilja ha mer efter typ 100 mil.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
FCUK
Posts: 357
Joined: 27 Apr 2009, 19:43
Location: Örebro

Post by FCUK »

Har landat lite delar. Turbo grenrör och wastegate. Dock jäkligt besviken på storleken på turbon. Köpte kittet pga grenröret. Får se hur det blir om jag letar på ny turbo.

Image
Image
Image

Ska beställa sprut vilken dag som helst nu :)

mvh
User avatar
FCUK
Posts: 357
Joined: 27 Apr 2009, 19:43
Location: Örebro

Post by FCUK »

Sprutet har anlänt. Bilderna får tala för sig själva.
Image

Nya strålkastare pga sura besiktningsgubbar
Image

mvh Kalle
User avatar
Dawe_A
Posts: 4146
Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona

Post by Dawe_A »

va turbon för stor menar du?
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
User avatar
FCUK
Posts: 357
Joined: 27 Apr 2009, 19:43
Location: Örebro

Post by FCUK »

Dawe_A wrote:va turbon för stor menar du?
För liten. Avgashuset tycker jag ser riktigt litet ut.

mvh Kalle
User avatar
Dawe_A
Posts: 4146
Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona

Post by Dawe_A »

FCUK wrote:
Dawe_A wrote:va turbon för stor menar du?
För liten. Avgashuset tycker jag ser riktigt litet ut.

mvh Kalle
Okej vad är det för turbo?

Påtal om storlek, jag tycker det är sjukt att min precision PT71 är såhär liten och pallar runt 900 hjulisar om inte mer..


:?
Image

Ser ju fjantigt ut, men fan så smidigt ! :lol:
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
User avatar
FCUK
Posts: 357
Joined: 27 Apr 2009, 19:43
Location: Örebro

Post by FCUK »

Dawe_A wrote:
FCUK wrote:
Dawe_A wrote:va turbon för stor menar du?
För liten. Avgashuset tycker jag ser riktigt litet ut.

mvh Kalle
Okej vad är det för turbo?

Påtal om storlek, jag tycker det är sjukt att min precision PT71 är såhär liten och pallar runt 900 hjulisar om inte mer..


:?
Image

Ser ju fjantigt ut, men fan så smidigt ! :lol:
Det är en t04e kinaskrot. Nej jag vill ha en liten turbo för tidigt ladd men den får ju inte bromsa för effekten heller.

mvh
User avatar
FCUK
Posts: 357
Joined: 27 Apr 2009, 19:43
Location: Örebro

Post by FCUK »

Det börjar närma sig sommaren snart. Väldigt dåligt med rökridåer såhär års. Man kanske skulle palla sig ut
och grejja lite hehe
Image

Hittade en gammal bild på min gamla trotjänare *saknar*
Image

Har kollat igenom kopplingschemat till vipecet och det verkar inte vara några speciella svårigheter förutom en sak.
Hittar ingenting om hur man kopplar in vanoset. Är det någon som vill dela med sig lite av sin erfarenhet?

mvh
User avatar
Mikael c
Posts: 296
Joined: 24 Sep 2007, 18:22
Location: Gotland

Post by Mikael c »

Riktigt fin E30 får man fråga varför du inte åker med k27an ?
User avatar
maattias
Posts: 146
Joined: 30 Jul 2009, 14:08
Location: Finland

Post by maattias »

Dawe_A wrote:
FCUK wrote:
Dawe_A wrote:va turbon för stor menar du?
För liten. Avgashuset tycker jag ser riktigt litet ut.

mvh Kalle
Okej vad är det för turbo?

Påtal om storlek, jag tycker det är sjukt att min precision PT71 är såhär liten och pallar runt 900 hjulisar om inte mer..


:?
Image

Ser ju fjantigt ut, men fan så smidigt ! :lol:
Det är inte storleken som spelar roll, det är hur man hanterar den! ;)

Skämtto siido, men skulle nog rekommendera nåt annat än kiina om du har planer på att plocka ut hk.. du har ju betydligt snabbare ladd med ett "äkta" i samma storlek.. Men många som underskattar dom också, körde en sommar med kiina utan problem. :D dock på fegladd!

Ser annars riktigt bra uut FCUK, blir grymmt! :D


MVH. Mattias
Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa!

Ekonomin, drömmarnas största fiende!

Bygger M20 Turbo!
User avatar
FCUK
Posts: 357
Joined: 27 Apr 2009, 19:43
Location: Örebro

Post by FCUK »

Mikael c wrote:Riktigt fin E30 får man fråga varför du inte åker med k27an ?
Den är såld. Ångrar jag nu som fan faktiskt.
User avatar
FCUK
Posts: 357
Joined: 27 Apr 2009, 19:43
Location: Örebro

Post by FCUK »

maattias wrote:
Dawe_A wrote:
FCUK wrote: För liten. Avgashuset tycker jag ser riktigt litet ut.

mvh Kalle
Okej vad är det för turbo?

Påtal om storlek, jag tycker det är sjukt att min precision PT71 är såhär liten och pallar runt 900 hjulisar om inte mer..


:?
Image

Ser ju fjantigt ut, men fan så smidigt ! :lol:
Det är inte storleken som spelar roll, det är hur man hanterar den! ;)

Skämtto siido, men skulle nog rekommendera nåt annat än kiina om du har planer på att plocka ut hk.. du har ju betydligt snabbare ladd med ett "äkta" i samma storlek.. Men många som underskattar dom också, körde en sommar med kiina utan problem. :D dock på fegladd!

Ser annars riktigt bra uut FCUK, blir grymmt! :D


MVH. Mattias
Tack!

Tanken har ju slagit mig att pröva att maxa ur t04e turbon. Men med tanke på hur stort kompressorhuset är jämnfört med avgashuset lär väll motrycket blir mycket högre än laddtrycket? Resulterat i tråkigheter.

mvh
User avatar
maattias
Posts: 146
Joined: 30 Jul 2009, 14:08
Location: Finland

Post by maattias »

FCUK wrote:
maattias wrote:
Dawe_A wrote: Okej vad är det för turbo?

Påtal om storlek, jag tycker det är sjukt att min precision PT71 är såhär liten och pallar runt 900 hjulisar om inte mer..


:?
Image

Ser ju fjantigt ut, men fan så smidigt ! :lol:
Det är inte storleken som spelar roll, det är hur man hanterar den! ;)

Skämtto siido, men skulle nog rekommendera nåt annat än kiina om du har planer på att plocka ut hk.. du har ju betydligt snabbare ladd med ett "äkta" i samma storlek.. Men många som underskattar dom också, körde en sommar med kiina utan problem. :D dock på fegladd!

Ser annars riktigt bra uut FCUK, blir grymmt! :D


MVH. Mattias
Tack!

Tanken har ju slagit mig att pröva att maxa ur t04e turbon. Men med tanke på hur stort kompressorhuset är jämnfört med avgashuset lär väll motrycket blir mycket högre än laddtrycket? Resulterat i tråkigheter.

mvh
hehe ja de skulle va skojj å pröva. :D

men inte är väl kompressorhuset sååå stort endå va? kanske till formatet men hur stor e inloppet?

men klart, risken finns. :?


MVH. Mattias
Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa!

Ekonomin, drömmarnas största fiende!

Bygger M20 Turbo!
daimboy
Posts: 124
Joined: 30 Jan 2007, 11:07
Location: Hässleholm

Post by daimboy »

Får man plats med turbon neråt på en e30 med m50?
Kenny Constable
Post Reply