ToTTeN´s e36 Fullbur och Turbo.

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
ToTTeN
Posts: 1806
Joined: 07 Aug 2008, 21:09
Location: Töreboda

Post by ToTTeN »

Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com
User avatar
ToTTeN
Posts: 1806
Joined: 07 Aug 2008, 21:09
Location: Töreboda

Post by ToTTeN »

Då börjar vintern närma sig igen och dax och skruva!.

Alpina diffen och dyraste oljan jag någonsin köppt.
Image

Mer kablar än orginal!!
Image

Avgas systemet. kommer byggas om endel i vinter.
Image

Snart dax
Image

Åhej å hå
Image

Alla rör och ic´n
Image




Vart och hur ska jag få in en extern wg? Alla tipps är bra.
Image

Image

Image

Image

Image

Image
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com
Koop
Posts: 156
Joined: 03 Jan 2007, 00:43
Location: Kungsbacka

Post by Koop »

Kul projekt, bra att se att nån tar hand om dessa stylingbyggen och bygger bil av istället ;)

Ang WG'n så sitter klaffen i "locket" där, så första steget är införskaffandet av downpipefläns som blockerar skiten.
Sen är det fram med hålsågen och mecka upp lämpligt hål i kollektorn och svetsa på ett rör för extern wastegate.
Alexander Malerbakken

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Post by xelerator »

du kan svetsa fast wastegatearmen direkt mot turbinhuset i stängt läge eller så kan du även gänga i en bult/skruv som håller fast wastegateventilen i stängt läge..

Många som kört med de alternativen..
Jag svetsade fast armen på polarens turbo (hx40), nisse järnet tror jag körde med skruv/bult varianten förut bla.

ang extern wastegate, så har du fått tipset redan, dvs gör uttag i kollektorn och placera wastegaten där..
Gör bara inte wastegateröret 7m långt, då får du svårt att reglera ner trycket..

lycka till
Skärmvalsning....
Utrustning uthyres / valsning utföres.
Grefven

Post by Grefven »

Borra hål rakt bak tallriken och sätt en struv. Att svetsa den förstör dels originalfunktionen och sen e tallriken ganska glapp så du kan få lite fisläck om det slår sig i svetsningen.
User avatar
ToTTeN
Posts: 1806
Joined: 07 Aug 2008, 21:09
Location: Töreboda

Post by ToTTeN »

Koop wrote:Kul projekt, bra att se att nån tar hand om dessa stylingbyggen och bygger bil av istället ;)

Ang WG'n så sitter klaffen i "locket" där, så första steget är införskaffandet av downpipefläns som blockerar skiten.
Sen är det fram med hålsågen och mecka upp lämpligt hål i kollektorn och svetsa på ett rör för extern wastegate.



Får nog bli ett sådan lock eller stänga den med en skruv. som de andra säger.

jo men var fan ska den få plats. är ju redan trångt :).

Kan man köra den interna wg´n samtidigt som en extern? (för att kunna gå ner i storlek på den externa) (ska givetvis försöka att andvända en men vill veta)

Hur långt är max längden innan wg´n ifrån kollektorn? (givetvis olika men uppskatta gärna!

Ändras avgas värdena med bredbandlamdan något om man kör med såkallad screempipe?
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com
User avatar
ToTTeN
Posts: 1806
Joined: 07 Aug 2008, 21:09
Location: Töreboda

Post by ToTTeN »

Då va motorn ur igen. Totalt 4h ink flytt av bil och städning.


Nu blir det att börja bygga.
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com
User avatar
Mikael S
Posts: 358
Joined: 14 Feb 2008, 22:01
Location: Gävle

Post by Mikael S »

Varför extern wastegate?
User avatar
ToTTeN
Posts: 1806
Joined: 07 Aug 2008, 21:09
Location: Töreboda

Post by ToTTeN »

Mikael S wrote:Varför extern wastegate?



Har skenladd och antar att det beror på att den interna är förliten? (trots portad)

kör jag en bart med wg pinnen så har jag 0.5 i ladd och "pyser" upp till önskat tryck. (pyser till andra sidan wg klockan.)
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com
User avatar
Mikael S
Posts: 358
Joined: 14 Feb 2008, 22:01
Location: Gävle

Post by Mikael S »

Om du kör utan pys så skenar den inte eller vad?
User avatar
Pitbull
Posts: 3880
Joined: 06 Jun 2006, 06:10
Location: Kyrkhult

Post by Pitbull »

Såg bilderna på ditt grenrör. Är de samma placering som kinaröret?

/ Mvh
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494

2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
User avatar
ToTTeN
Posts: 1806
Joined: 07 Aug 2008, 21:09
Location: Töreboda

Post by ToTTeN »

Pitbull wrote:Såg bilderna på ditt grenrör. Är de samma placering som kinaröret?

/ Mvh



Stämmer bra. +- några mm.
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com
User avatar
ToTTeN
Posts: 1806
Joined: 07 Aug 2008, 21:09
Location: Töreboda

Post by ToTTeN »

Mikael S wrote:Om du kör utan pys så skenar den inte eller vad?



Oj svårt... Kommer inte ihåg. varvade aldrig över 5krpm med så lite ladd (hade lite problem med soppan + chipp) och direkt när det var iordning så laddades det på mer.

Men den kan ha varit lågt och inte skenat då??!.

Ska göra en skiss hur jag kopplade "styrningen" senare ivkäll.
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com
Grefven

Post by Grefven »

original wg har sina begränsningar. speciellt med öppnare avgas än original.

gick inte att få ner det under 0,9 bar på tjuuurens turk med 3" avgas och intern standard wg. trots att den va så portad det bara gick.

med standard avgas som på mina förra vinterturk va det inga problem att åka 0,5bar med std wg. men då var det std avg och katt.

jag kan åka 0,5 bar iaf med lyxturken med en 38mm tial. har inte provat vad den kan ladda som minst vid fullt varv på högsta växeln. men 0,5-0,6 går iaf.
User avatar
ToTTeN
Posts: 1806
Joined: 07 Aug 2008, 21:09
Location: Töreboda

Post by ToTTeN »

Grefven wrote:original wg har sina begränsningar. speciellt med öppnare avgas än original.

gick inte att få ner det under 0,9 bar på tjuuurens turk med 3" avgas och intern standard wg. trots att den va så portad det bara gick.

med standard avgas som på mina förra vinterturk va det inga problem att åka 0,5bar med std wg. men då var det std avg och katt.

jag kan åka 0,5 bar iaf med lyxturken med en 38mm tial. har inte provat vad den kan ladda som minst vid fullt varv på högsta växeln. men 0,5-0,6 går iaf.



Men vad jag har för mig så steg den inte så jätte mycket under 5krpm och 0.5 i ladd. oavsett växlar.

(utan styrning)

Men kanske lika bra och skaffa en extern så att man kan styra det bättre + smidigare och komma åt. ???

Kan man sätta wg´n i avgas huset? (går det att svetsa i de och funkar det rent praktiskt?) (dumm ide?)

Idag har jag iallefall rivit ur all inredning förutom golv mattan och städat hela mek utrymmet (och glömt kameran)
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com
User avatar
Mikael S
Posts: 358
Joined: 14 Feb 2008, 22:01
Location: Gävle

Post by Mikael S »

Skenar den inte på låga ladd skenar den inte på höga heller.

Att det skenar beror oftast på tveksam styrning till klockan. Antingen byta klocka till en med kraftigare fjäder eller hänga på extern på armen istället för att labba med pysventiler etc.
User avatar
ToTTeN
Posts: 1806
Joined: 07 Aug 2008, 21:09
Location: Töreboda

Post by ToTTeN »

Mikael S wrote:Skenar den inte på låga ladd skenar den inte på höga heller.

Att det skenar beror oftast på tveksam styrning till klockan. Antingen byta klocka till en med kraftigare fjäder eller hänga på extern på armen istället för att labba med pysventiler etc.


Detta låter ju vettigt!. Har du några tipps hur man får dit en extern fjäder? Eller vad man ska byta till för klocka?.
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com
Post Reply