ToTTeN´s e36 Fullbur och Turbo.
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Kul projekt, bra att se att nån tar hand om dessa stylingbyggen och bygger bil av istället
Ang WG'n så sitter klaffen i "locket" där, så första steget är införskaffandet av downpipefläns som blockerar skiten.
Sen är det fram med hålsågen och mecka upp lämpligt hål i kollektorn och svetsa på ett rör för extern wastegate.
Ang WG'n så sitter klaffen i "locket" där, så första steget är införskaffandet av downpipefläns som blockerar skiten.
Sen är det fram med hålsågen och mecka upp lämpligt hål i kollektorn och svetsa på ett rör för extern wastegate.
Alexander Malerbakken
Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
du kan svetsa fast wastegatearmen direkt mot turbinhuset i stängt läge eller så kan du även gänga i en bult/skruv som håller fast wastegateventilen i stängt läge..
Många som kört med de alternativen..
Jag svetsade fast armen på polarens turbo (hx40), nisse järnet tror jag körde med skruv/bult varianten förut bla.
ang extern wastegate, så har du fått tipset redan, dvs gör uttag i kollektorn och placera wastegaten där..
Gör bara inte wastegateröret 7m långt, då får du svårt att reglera ner trycket..
lycka till
Många som kört med de alternativen..
Jag svetsade fast armen på polarens turbo (hx40), nisse järnet tror jag körde med skruv/bult varianten förut bla.
ang extern wastegate, så har du fått tipset redan, dvs gör uttag i kollektorn och placera wastegaten där..
Gör bara inte wastegateröret 7m långt, då får du svårt att reglera ner trycket..
lycka till
Skärmvalsning....
Utrustning uthyres / valsning utföres.
Utrustning uthyres / valsning utföres.
Koop wrote:Kul projekt, bra att se att nån tar hand om dessa stylingbyggen och bygger bil av istället
Får nog bli ett sådan lock eller stänga den med en skruv. som de andra säger.
jo men var fan ska den få plats. är ju redan trångt .
Kan man köra den interna wg´n samtidigt som en extern? (för att kunna gå ner i storlek på den externa) (ska givetvis försöka att andvända en men vill veta)
Hur långt är max längden innan wg´n ifrån kollektorn? (givetvis olika men uppskatta gärna!
Ändras avgas värdena med bredbandlamdan något om man kör med såkallad screempipe?
Mikael S wrote:Om du kör utan pys så skenar den inte eller vad?
Oj svårt... Kommer inte ihåg. varvade aldrig över 5krpm med så lite ladd (hade lite problem med soppan + chipp) och direkt när det var iordning så laddades det på mer.
Men den kan ha varit lågt och inte skenat då??!.
Ska göra en skiss hur jag kopplade "styrningen" senare ivkäll.
original wg har sina begränsningar. speciellt med öppnare avgas än original.
gick inte att få ner det under 0,9 bar på tjuuurens turk med 3" avgas och intern standard wg. trots att den va så portad det bara gick.
med standard avgas som på mina förra vinterturk va det inga problem att åka 0,5bar med std wg. men då var det std avg och katt.
jag kan åka 0,5 bar iaf med lyxturken med en 38mm tial. har inte provat vad den kan ladda som minst vid fullt varv på högsta växeln. men 0,5-0,6 går iaf.
gick inte att få ner det under 0,9 bar på tjuuurens turk med 3" avgas och intern standard wg. trots att den va så portad det bara gick.
med standard avgas som på mina förra vinterturk va det inga problem att åka 0,5bar med std wg. men då var det std avg och katt.
jag kan åka 0,5 bar iaf med lyxturken med en 38mm tial. har inte provat vad den kan ladda som minst vid fullt varv på högsta växeln. men 0,5-0,6 går iaf.
Grefven wrote:original wg har sina begränsningar. speciellt med öppnare avgas än original.
Men vad jag har för mig så steg den inte så jätte mycket under 5krpm och 0.5 i ladd. oavsett växlar.
(utan styrning)
Men kanske lika bra och skaffa en extern så att man kan styra det bättre + smidigare och komma åt. ???
Kan man sätta wg´n i avgas huset? (går det att svetsa i de och funkar det rent praktiskt?) (dumm ide?)
Idag har jag iallefall rivit ur all inredning förutom golv mattan och städat hela mek utrymmet (och glömt kameran)
Mikael S wrote:Skenar den inte på låga ladd skenar den inte på höga heller.
Att det skenar beror oftast på tveksam styrning till klockan. Antingen byta klocka till en med kraftigare fjäder eller hänga på extern på armen istället för att labba med pysventiler etc.
Detta låter ju vettigt!. Har du några tipps hur man får dit en extern fjäder? Eller vad man ska byta till för klocka?.