Jag iförskaffat mej en Bmw 320i -88 som jag tänkte skruva ihop i vinter.
Fakta
Röd bmw 320 -88
Inredning spartanskt med en liten bur
Nira i3+
750cc hög ohms spridare
msd spole
Jag har gått igenom gamla motorn och upptäckt att ventilerna har hälsat på i kolvtopparna.
Riktigt missnöjd med den gamla planingen av toppen då det blivit flertalet kanaler efter fräs stålet som känns med nageln.
Vilket även syns på toppackningen.
(Blåst på alla cylindrar.)
Tycker även att kamlagringen är allt för sliten så den toppen åker ut.
Några slitna vippar är även upptäckta.
En 12,9 bult är stukad så den har inte dragit med rätt moment.
Så det som skall ske nu närmast.
Fixa en topp att åka med med bra vippor,
frästa säten mm
Göra ventil urtag i kolvarna.
Gå igenom motorn och sedan montera igen.
Sedan skall programvaran gås igenom och justeras.
Jag har letat upp en 320 topp som blivit rengjord fått ventilerna inslipade och nya tätningar har också blivit monterade.
Förbränningsutrymmet har blivit lite upptaget för att passa 2.5 liters botten bättre.
Sedan har jag stött på ett nytt problem så jag måste leta reda på några nya m50 icke vanos stakar
Gick en match med snabbvarvarn mot toppen när jag ändå tänkte stoppa i 318is yttre ventilfjädrar.
Man får hoppas att man inte misslyckats totalt utan att det fungerar ok.
Jag har lagt igen hålet i kofångaren men den hamna lite snett och blev lite nyansskillnad men det är ett senare problem.
Sedan har jag fått hem två skivor så jag kan börja montera andra bärarmar bak även tre vippor hitta hem.