Trasiga Hd-vippor!

Här diskuterar vi våra produkter.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Post by erikjakan »

Dem ska nog inte dras hårt alls original, men på en turbomatad maskin med värre kam och fjädrar kanske det krävs lite mer än vanligt!

/Erik
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

det går inte använda nån typ av loctite på gängorna? bör ju kännas lite säkrare då
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Pitbull
Posts: 3880
Joined: 06 Jun 2006, 06:10
Location: Kyrkhult

Post by Pitbull »

Casy wrote:det går inte använda nån typ av loctite på gängorna? bör ju kännas lite säkrare då
Fingänga, de behövs ej..
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494

2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
User avatar
maattias
Posts: 146
Joined: 30 Jul 2009, 14:08
Location: Finland

Post by maattias »

erikjakan wrote:Dem ska nog inte dras hårt alls original, men på en turbomatad maskin med värre kam och fjädrar kanske det krävs lite mer än vanligt!

/Erik
Ahaa, nåjoo det har du ju rätt i.. Min e nog turbomatad men original kamaxel mm.. Men kommer dra till dom lite till iaf! För säkerhetens skull! :)



MVH. Mattias
Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa!

Ekonomin, drömmarnas största fiende!

Bygger M20 Turbo!
User avatar
martin.wangerud
Posts: 430
Joined: 02 Apr 2010, 22:16
Location: Ulricehamn

Re: Trasiga Hd-vippor!

Post by martin.wangerud »

Uppar tråden lite! Skulle mäta ventilspel igår. Då var det dax igen. En till vippa som klacken tryckts in ca 2 mm. Tyckte den börjat skramla på sista tiden. Men jag har bara tänkt att så här låter en m20.

Byter man vippor för varje sässong?!
_____________________________________________________

Martin
Kontakt: 070-444 01 66

- M20 Plågad av hx40
- http://www.garaget.org/?car=164406
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Re: Trasiga Hd-vippor!

Post by Bäckis »

Nej, det ska man såklart inte behöva göra. Konstigt nog har vi inte sett en enda M20 vi byggt som haft problem.

De säljs endast som raceprodukt utan garantier då vippor lätt kan bli förstörda pga fel på motor/montering.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Trasiga Hd-vippor!

Post by Silverboy »

Har ni kollat vilket moment ni drar Bäckis? Provade dra en extra org vippa för att kolla hur mycket man kan våga, dock inte med moment nyckel, men det tål inte alls lika mycket som jag hadde förventad (ref "betydligt hårdare enn vanlig m6").
Bulten gick inte av, men gängan gick.. Får inte av muttern igen ;)
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
User avatar
m5micke
Posts: 698
Joined: 13 Jul 2006, 16:22
Location: Gävle

Re: Trasiga Hd-vippor!

Post by m5micke »

martin.wangerud wrote:Uppar tråden lite! Skulle mäta ventilspel igår. Då var det dax igen. En till vippa som klacken tryckts in ca 2 mm. Tyckte den börjat skramla på sista tiden. Men jag har bara tänkt att så här låter en m20.

Byter man vippor för varje sässong?!

Jävlar vilken otur du verkar ha med din vippor. Mina bara funkar o funkar utan problem. Måste vara något speciellt med din maskin som gör de.
//Micke Lennartsson
0736287026
BMW E30 Alpina 332i Turbo Touring
BMW E53 X5 4,8is
BMW E36 Alpina B3 3,2 Touring Nr: 88
BMW E36 323im Limo
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Re: Trasiga Hd-vippor!

Post by Bäckis »

Samma erfarnehet har jag Micke, fattar inte vad som gör hans maskin till en vippätare.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Pitbull
Posts: 3880
Joined: 06 Jun 2006, 06:10
Location: Kyrkhult

Re: Trasiga Hd-vippor!

Post by Pitbull »

m5micke wrote:
martin.wangerud wrote:Uppar tråden lite! Skulle mäta ventilspel igår. Då var det dax igen. En till vippa som klacken tryckts in ca 2 mm. Tyckte den börjat skramla på sista tiden. Men jag har bara tänkt att så här låter en m20.

Byter man vippor för varje sässong?!

Jävlar vilken otur du verkar ha med din vippor. Mina bara funkar o funkar utan problem. Måste vara något speciellt med din maskin som gör de.

Samma här, kört 2 år med mina nu!

Funkar jävligt bra.

/ Mvh
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494

2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
User avatar
martin.wangerud
Posts: 430
Joined: 02 Apr 2010, 22:16
Location: Ulricehamn

Re: Trasiga Hd-vippor!

Post by martin.wangerud »

Haha "Vippätare"!

Tur att jag har köpt på mig ett litet lager Hd-vippor :) Orkar inte med stillestånd!
Men det måste vara något mekaniskt fel på något! Och vad kan det finnas för orsaker till felet!
* Ventilstyrningar (kärvar, Krymper vid värme?)
* Skeva ventilskaft
* Innspänningstryck ventilfjäder
* Kolv slår upp ventil så det smäller till vippan
* Dålig smörjning? Kärvande vippa?
(Kan tillägga att maskinen gått ca 500 mil sedan förra servicen)

SETUP:
(Ventilspelet ställt på 0,25 kall, Ventilfjäderkit -2, Z45, AMC Vege topp, Okända ventilstyrningar + ventiler, Varvstopp 7000rpm/Fuelcut, VEMS)

Sätter ihop maskingen ikväll. Enligt ENEMS hemsida skall ventilspelet vara 0,20. Kan det skona vipporna?
_____________________________________________________

Martin
Kontakt: 070-444 01 66

- M20 Plågad av hx40
- http://www.garaget.org/?car=164406
User avatar
m5micke
Posts: 698
Joined: 13 Jul 2006, 16:22
Location: Gävle

Re: Trasiga Hd-vippor!

Post by m5micke »

Kör med samma setup som dig o har 0,25mm spel på ventilerna. Kör även varvstopp på 7500rpm fuelcut. Orginal styrningar o ventiler sitter de nog i min.

Tror att du kör för lugnt med bilen ja :D

Edit: Körde inte du orginal kolvar? Kanske måste gör ventilurtag för att de ska gå fritt. Kanske är alldeles för lite spel så när du varvar på krockar de med varandra.
Vissa verkar ju slippa att gör ventilurtag medans andra måste
//Micke Lennartsson
0736287026
BMW E30 Alpina 332i Turbo Touring
BMW E53 X5 4,8is
BMW E36 Alpina B3 3,2 Touring Nr: 88
BMW E36 323im Limo
User avatar
martin.wangerud
Posts: 430
Joined: 02 Apr 2010, 22:16
Location: Ulricehamn

Re: Trasiga Hd-vippor!

Post by martin.wangerud »

m5micke wrote:Kör med samma setup som dig o har 0,25mm spel på ventilerna. Kör även varvstopp på 7500rpm fuelcut. Orginal styrningar o ventiler sitter de nog i min.

Tror att du kör för lugnt med bilen ja :D

Edit: Körde inte du orginal kolvar? Kanske måste gör ventilurtag för att de ska gå fritt. Kanske är alldeles för lite spel så när du varvar på krockar de med varandra.
Vissa verkar ju slippa att gör ventilurtag medans andra måste
Jag har ju 320 stakar o m51 vev. Så mina svarvade orginalkolvar vänder ju 1,2mm längre ner en vad dina gör!
_____________________________________________________

Martin
Kontakt: 070-444 01 66

- M20 Plågad av hx40
- http://www.garaget.org/?car=164406
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Re: Trasiga Hd-vippor!

Post by Bäckis »

Har du inte djupare urtag???? Är kammen rätt justera har du väldigt tight, det går ju inte med standard kolvar/vev/stakar så 1,5mm mer blir på gränsen.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
martin.wangerud
Posts: 430
Joined: 02 Apr 2010, 22:16
Location: Ulricehamn

Re: Trasiga Hd-vippor!

Post by martin.wangerud »

Ventil urtag gjorda. Har för mig jag gjorde 1 mm. Ska ha nå bilder på det nånstans när jag fräser dem.
Mätte in kammen med indikatorklocka på 6:ans insug.

Läste tidigare i tråden då jag hade samma fel. Även då på 1:an. Rev isär o bytte även ventiler (Nya) men ej styrningar.
Äh va fan det är väl bara att ta med någon extra vippa i hanskfacket när man åker iväg i sommar. Tar ju inte många minuter och byta.

Plockar ner maskinen efter semestern o går igenom den med lupp o stetoskåp :)
Man kommer j*vligt långt med 10ans nyckel o possitiv inställning på en m20!
_____________________________________________________

Martin
Kontakt: 070-444 01 66

- M20 Plågad av hx40
- http://www.garaget.org/?car=164406
Post Reply