Trasiga Hd-vippor!

Här diskuterar vi våra produkter.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
martin.wangerud
Posts: 430
Joined: 02 Apr 2010, 22:16
Location: Ulricehamn

Trasiga Hd-vippor!

Post by martin.wangerud »

Tjena! Rev maskinen ikväll! Hur kan detta komma sig?!
På bilden har aluminiumet tryckts ihop ca 1 - 1,5 mm.
Resten av vipporna är OK. Men den härdade ytan är lite lös.
Vad kan ha hänt?!
Vipporna vilar mot en z45a och ppf steg-2 ventilkit!

Image
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Det där ser ju helt koko ut? Kan du dra den härdade glidplattan in och ut 1,5 mm?
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Ser ut som ventilsläpp eller bottnade fjädrar. Vad har du för inspänningsmått?
User avatar
martin.wangerud
Posts: 430
Joined: 02 Apr 2010, 22:16
Location: Ulricehamn

Post by martin.wangerud »

Ja den går dra in och ut 1.5mm.
Har ställt in vipporna på 0,25 KALL! Kontrollerade Varm och då låg alla 0,35. Det är några vippor till som jag flytta det härdade bläcket ca 0.1
Motorn har gått 70 mil.
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

Tror andreas undrar vad du har för inspänningsmått på ventilfjädrarna och inte ventilspelet?
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
User avatar
martin.wangerud
Posts: 430
Joined: 02 Apr 2010, 22:16
Location: Ulricehamn

Post by martin.wangerud »

Det är PPF ytterfjäder + orginal m20b25 innerfjäder + ppf crmo retainer!
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Mät måttet mellan underläggsbrickan och retainern.
User avatar
JimmyA
Posts: 1589
Joined: 21 Nov 2005, 18:43
Location: Tumba

Post by JimmyA »

martin.wangerud wrote:Ja den går dra in och ut 1.5mm.
Har ställt in vipporna på 0,25 KALL! Kontrollerade Varm och då låg alla 0,35. Det är några vippor till som jag flytta det härdade bläcket ca 0.1
Motorn har gått 70 mil.
med varm motor ska du ha mindre än 0,25mm så nåt har gått fel redan där.
När en bil är så jävla slö att den får ha regplåtar är den helt ointressant!
elpe300
Posts: 21
Joined: 14 May 2010, 15:47

Post by elpe300 »

martin.wangerud: Hur mycket varvar du din maskin?
User avatar
martin.wangerud
Posts: 430
Joined: 02 Apr 2010, 22:16
Location: Ulricehamn

Post by martin.wangerud »

Varvstopp 7000 rpm. Styrs av vems.
Grefven

Post by Grefven »

elpe300 wrote:martin.wangerud: Hur mycket varvar du din maskin?
vippor kommer ge dig magsår en vacker dag. det har väl diskuterats i snart 2 år i din tråd? =)








köp min s14 :wink:
elpe300
Posts: 21
Joined: 14 May 2010, 15:47

Post by elpe300 »

Grefven wrote:
elpe300 wrote:martin.wangerud: Hur mycket varvar du din maskin?
vippor kommer ge dig magsår en vacker dag. det har väl diskuterats i snart 2 år i din tråd? =)








köp min s14 :wink:

Hahaha, magsår! Det har jag redan fått av dom! Men det är på något perverst vis ett väldigt intressant ämne. Det ska väl mynna ut i något bra till slut, tycker jag.
elpe300
Posts: 21
Joined: 14 May 2010, 15:47

Post by elpe300 »

martin.wangerud wrote:Varvstopp 7000 rpm. Styrs av vems.
Varvar själv 8200 med PPF's dubbelfjädrar och en Enem Z58.
Funkar kanon än så länge, kört 3-400 mil vid det här laget.

Du får "forska" vidare på orsaken till dit haveri.
Grefven

Post by Grefven »

Elpe300:

Du lär ju va den som hittar den optimala vippan efter alla forskningstimmar du lagt på det :-) du kanske kan doktorera i m20 och e30 snart? ;-)


Förresten.trådskaparen åker överladdat va? Det blir ju lite olika påfrästningar på N/A som i elpe300's och överladd på fjädrarna.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Vi har många som åker 8000 rpm. Även några med 2.5 bar ladd.
Jag vill veta inspänningsmått i denna topp, eventuellt mäta upp fjädrarna igen. Kul att veta vad som orsakat detta...
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Han hade 40mm, det är svaret. Har säkert gått med kraftigt ventilsläpp. Någon måste fräst sätena väldigt djupt eller så är det fel brunnarna i AMC toppen.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
elpe300
Posts: 21
Joined: 14 May 2010, 15:47

Post by elpe300 »

Vad är korrekt inspänningsmått?

40mm som i fallet med trådskaparen?
Post Reply