Byta fjäder på Tial 38mm kopia

Här diskuterar vi våra produkter.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Peter_1982
Posts: 1035
Joined: 03 Jan 2006, 20:34
Location: Ljungby

Byta fjäder på Tial 38mm kopia

Post by Peter_1982 »

Är det samma storlek på original Tial fjädrar som till er kopia?

Har en kopia med en röd fjäder som ska vara 0,5 bar. Jag har tänkt att gå upp mot 0.8-1.0 bar efter vintern, hur löser jag detta enklast o billigast?

Sett att motornord har fjädrar för andra laddtryck till tial, stora o små namnger de dem. Passar dessa i kopian också?
dgyldmark

Post by dgyldmark »

Jag har de olika, har tyvär aldrig mätt men vad jag kan se så är de identiska vad det gäller dian.
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Synd att slösa bort pengar på en fjäder när du bara ska höja så lite. Styr på mottryck med en regulator så har du ju ställbart tryck.
Peter_1982
Posts: 1035
Joined: 03 Jan 2006, 20:34
Location: Ljungby

Post by Peter_1982 »

Bäckis wrote:Synd att slösa bort pengar på en fjäder när du bara ska höja så lite. Styr på mottryck med en regulator så har du ju ställbart tryck.


Sa aldrig att jag bestämt var tvungen att byta fjäder...

"hur löser jag detta enklast o billigast?"

Är det nån form av tryckregulator man kopplar på ovansidan av WGn eller? Har sett att det finns en nippel där som det inte är något kopplat på...
Peter_1982
Posts: 1035
Joined: 03 Jan 2006, 20:34
Location: Ljungby

Post by Peter_1982 »

Det var inga stora pengar minsann. Fast kanske hitta en som bara går till 2 bar eller nåt... Känns som det inte blir så exakt med en som går ända till 12...
User avatar
Pitbull
Posts: 3880
Joined: 06 Jun 2006, 06:10
Location: Kyrkhult

Post by Pitbull »

Bäckis wrote:Synd att slösa bort pengar på en fjäder när du bara ska höja så lite. Styr på mottryck med en regulator så har du ju ställbart tryck.



Hur kopplar man in en sådan? :oops:
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Laddtryck in i reggen och sen ut till "andra sidan" membranet på WGn.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
flp
Posts: 919
Joined: 20 Nov 2005, 22:16
Location: Piteå

Post by flp »

jag kör med en 0-2bar regulator från hydroscand. det funkar kanon, går att ställa mer precis med den motför en med stor scala. jag kör en y-koppling på vacumslangen från turbon, en går direkt till undersidan av membranet och den andra går via regulatorn till ovansidan. om du ställer in den på 0.2bar så ökar du laddtrycket 0.2bar osv.

MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com

Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
Peter_1982
Posts: 1035
Joined: 03 Jan 2006, 20:34
Location: Ljungby

Post by Peter_1982 »

flp wrote:jag kör med en 0-2bar regulator från hydroscand. det funkar kanon, går att ställa mer precis med den motför en med stor scala. jag kör en y-koppling på vacumslangen från turbon, en går direkt till undersidan av membranet och den andra går via regulatorn till ovansidan. om du ställer in den på 0.2bar så ökar du laddtrycket 0.2bar osv.

MVH Micke


Skitbra beskrivning Micke! Ligger en hydroscand-återförsäljare bara hundra meter från där jag bor. Ska smita in där imorrn o se om de har något hemma.
Minns du vad regulatorn kostade på en höft?
Men man kan typ koppla den till en kompressor eller nåt först va o justera in trycket? Jobbigt o skruva lite, sen ut o köra, sen stanna o skruva, sen ut o köra osv osv...
User avatar
Henka.
Posts: 456
Joined: 24 Nov 2005, 20:25
Location: Vasa, Finland

Post by Henka. »

Peter_1982 wrote:
flp wrote:jag kör med en 0-2bar regulator från hydroscand. det funkar kanon, går att ställa mer precis med den motför en med stor scala. jag kör en y-koppling på vacumslangen från turbon, en går direkt till undersidan av membranet och den andra går via regulatorn till ovansidan. om du ställer in den på 0.2bar så ökar du laddtrycket 0.2bar osv.

MVH Micke


Skitbra beskrivning Micke! Ligger en hydroscand-återförsäljare bara hundra meter från där jag bor. Ska smita in där imorrn o se om de har något hemma.
Minns du vad regulatorn kostade på en höft?
Men man kan typ koppla den till en kompressor eller nåt först va o justera in trycket? Jobbigt o skruva lite, sen ut o köra, sen stanna o skruva, sen ut o köra osv osv...


Du kan ju dra in den till kupén om du vill. Bara lite längre slangar som behövs...
Henrik Back
Peter_1982
Posts: 1035
Joined: 03 Jan 2006, 20:34
Location: Ljungby

Post by Peter_1982 »

flp wrote:jag kör med en 0-2bar regulator från hydroscand. det funkar kanon, går att ställa mer precis med den motför en med stor scala. jag kör en y-koppling på vacumslangen från turbon, en går direkt till undersidan av membranet och den andra går via regulatorn till ovansidan. om du ställer in den på 0.2bar så ökar du laddtrycket 0.2bar osv.

MVH Micke


Du har ingen bild eller nåt produktnummer eller namn på den regulatorn?

Var inne på Hydroscand o frågade förra veckan men de visste inte vad jag pratade om. De hade endast en som gick till 8bar...
User avatar
flp
Posts: 919
Joined: 20 Nov 2005, 22:16
Location: Piteå

Post by flp »

jag kan se om jag hittar en bild. annars får jag leta upp regulatorn, tror den ligger i bilen. kostade ca 300kr om jag minns rätt. Hydroscand i piteå hade iallfall.

MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com

Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
User avatar
Alligator
Posts: 75
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Luleå
Contact:

Post by Alligator »

flp wrote:jag kan se om jag hittar en bild. annars får jag leta upp regulatorn, tror den ligger i bilen. kostade ca 300kr om jag minns rätt. Hydroscand i piteå hade iallfall.

MVH Micke


Jag har likadan, fungerar kalas. Lätt den bästa (och billigaste) laddtryckstyrningen.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Bästa är det nog inte, man får bättre respons med en elektronisk(tex Autronic) men det funkar finemang med en mekanisk!
Peter_1982
Posts: 1035
Joined: 03 Jan 2006, 20:34
Location: Ljungby

Post by Peter_1982 »

Alligator wrote:Jag har likadan, fungerar kalas. Lätt den bästa (och billigaste) laddtryckstyrningen.


Hmmm, verkar som jag får stappla mig in till lokala Hydroscand o försöka igen då. Han verkade inte ha nån koll alls om de hade en sådan eller inte. De hade inga hemma iallafall, möjligt att han kan plocka hem. Ingen som har en bild eller ett namn eller artikelnummer på den?
User avatar
M_power86
Posts: 948
Joined: 14 Jan 2006, 21:20
Location: Eskilstuna

Post by M_power86 »

Post Reply