Hur stor IC ska man ha?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- BMW_320turbo
- Posts: 297
- Joined: 21 Nov 2005, 18:04
- Location: Mariannelund
Hur stor IC ska man ha?
Har en som är 72cm bred och 48cm hög, Hur mycket ska jag använda mig av? Tänkte ta ut en effekt på ca 400-450hk
Beror på var du tänka att ha den och om den får plats. Hur tjockt är cellpaketet?
Är den 72cm bred kommer du få problem att få in den på en e30 då avståndet mellan rambenen är 68cm.
Är den 72cm bred kommer du få problem att få in den på en e30 då avståndet mellan rambenen är 68cm.
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
- bemmerfanatic
- Posts: 223
- Joined: 07 Dec 2005, 23:37
- Location: norge, lørenskog
- BMW_320turbo
- Posts: 297
- Joined: 21 Nov 2005, 18:04
- Location: Mariannelund
- BMW_320turbo
- Posts: 297
- Joined: 21 Nov 2005, 18:04
- Location: Mariannelund
De man skulle tappa i respons är nog bara marginellt. De beror ju lite på hur bra intercoolern flödar. Hur galvarna är konstruerade är nog det mest viktiga. Gissa vilken av dessa som har bättre flöde:
http://www.davecompton.com/images/Saab_intercooler.jpg
http://www.sssautomotive.com.au/images/halfcuts/avenir_intercooler.jpg
Men kör med så stor som du får rum med, de e min rekommendation
http://www.davecompton.com/images/Saab_intercooler.jpg
http://www.sssautomotive.com.au/images/halfcuts/avenir_intercooler.jpg
Men kör med så stor som du får rum med, de e min rekommendation
Henrik Back
BmW[RsR] wrote:Alltså jag har hört att man kan få turbo lagg om man har för stor!?
Rätta mig om jag har fel.
/mvh jonas
Det dær e bara skrønor...
http://www.garaget.org/Ticco-GBG" onclick="window.open(this.href);return false;
- BMW_320turbo
- Posts: 297
- Joined: 21 Nov 2005, 18:04
- Location: Mariannelund
de e ju sant att det kan ta längre tid att få fullt ladd om man har en alldelles för stor IC i förhållande till hur mycket man laddar...
tex e de helt onödigt att ha en monster IC på 100x30x10 om man laddar typ 0.5....
man ska ju bygga upp tryck i tryckrören o IC osv, o använder man en för stor IC o för grova tryckrör när man har låga laddtryck tr de längre tid o få upp trycket i dem...
lite annat o tänka på:
Säg att du har en IC med verkningsgraden 70%, dvs en förslust på 30%..
sedan ökar du storleken med 10%, då kommer verkningsgraden bli, den ”gamla” verkningsgraden plus 10% av förlusten.
Alltså skulle en storleksökning med 10% innebära att den nya verkningsgraden ökar till 0.7+(0.1x0.3)=0.73=73%.
Verkningsgraden har alltså ökat med 3 %..
tex e de helt onödigt att ha en monster IC på 100x30x10 om man laddar typ 0.5....
man ska ju bygga upp tryck i tryckrören o IC osv, o använder man en för stor IC o för grova tryckrör när man har låga laddtryck tr de längre tid o få upp trycket i dem...
lite annat o tänka på:
Säg att du har en IC med verkningsgraden 70%, dvs en förslust på 30%..
sedan ökar du storleken med 10%, då kommer verkningsgraden bli, den ”gamla” verkningsgraden plus 10% av förlusten.
Alltså skulle en storleksökning med 10% innebära att den nya verkningsgraden ökar till 0.7+(0.1x0.3)=0.73=73%.
Verkningsgraden har alltså ökat med 3 %..
- BMW_320turbo
- Posts: 297
- Joined: 21 Nov 2005, 18:04
- Location: Mariannelund
- bemmerfanatic
- Posts: 223
- Joined: 07 Dec 2005, 23:37
- Location: norge, lørenskog
- BMW_320turbo
- Posts: 297
- Joined: 21 Nov 2005, 18:04
- Location: Mariannelund