Hur stor IC ska man ha?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
BMW_320turbo
Posts: 297
Joined: 21 Nov 2005, 18:04
Location: Mariannelund

Hur stor IC ska man ha?

Post by BMW_320turbo »

Har en som är 72cm bred och 48cm hög, Hur mycket ska jag använda mig av? Tänkte ta ut en effekt på ca 400-450hk
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Beror på var du tänka att ha den och om den får plats. Hur tjockt är cellpaketet?
Är den 72cm bred kommer du få problem att få in den på en e30 då avståndet mellan rambenen är 68cm.
User avatar
bemmerfanatic
Posts: 223
Joined: 07 Dec 2005, 23:37
Location: norge, lørenskog

Post by bemmerfanatic »

as large as posible!! :)
E34 rules!!!;-) alle kan det når de har lært det;-)
User avatar
BMW_320turbo
Posts: 297
Joined: 21 Nov 2005, 18:04
Location: Mariannelund

Post by BMW_320turbo »

6,5cm tjockt är cellpaketet
User avatar
BMW_320turbo
Posts: 297
Joined: 21 Nov 2005, 18:04
Location: Mariannelund

Post by BMW_320turbo »

Är det ingen som har några råd? :(
BmW[RsR]
Posts: 244
Joined: 22 Nov 2005, 14:07

Post by BmW[RsR] »

Alltså jag har hört att man kan få turbo lagg om man har för stor!? :?
Rätta mig om jag har fel. :)
/mvh jonas
User avatar
Henka.
Posts: 456
Joined: 24 Nov 2005, 20:25
Location: Vasa, Finland

Post by Henka. »

De man skulle tappa i respons är nog bara marginellt. De beror ju lite på hur bra intercoolern flödar. Hur galvarna är konstruerade är nog det mest viktiga. Gissa vilken av dessa som har bättre flöde:

http://www.davecompton.com/images/Saab_intercooler.jpg
http://www.sssautomotive.com.au/images/halfcuts/avenir_intercooler.jpg :wink:

Men kör med så stor som du får rum med, de e min rekommendation
Henrik Back
Ticco
Posts: 330
Joined: 20 Nov 2005, 23:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ticco »

BmW[RsR] wrote:Alltså jag har hört att man kan få turbo lagg om man har för stor!? :?
Rätta mig om jag har fel. :)
/mvh jonas


Det dær e bara skrønor...
http://www.garaget.org/Ticco-GBG" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
BMW_320turbo
Posts: 297
Joined: 21 Nov 2005, 18:04
Location: Mariannelund

Post by BMW_320turbo »

hur mycket ska jag använda mig av då?
BmW[RsR]
Posts: 244
Joined: 22 Nov 2005, 14:07

Post by BmW[RsR] »

ok Det var tydligen skitsnack.
Hur mkt hk ska du ha?
Onödigt med en monster intercooler om du bara ska köra 300hk.
/mvh jonas
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Post by xelerator »

de e ju sant att det kan ta längre tid att få fullt ladd om man har en alldelles för stor IC i förhållande till hur mycket man laddar...
tex e de helt onödigt att ha en monster IC på 100x30x10 om man laddar typ 0.5....
man ska ju bygga upp tryck i tryckrören o IC osv, o använder man en för stor IC o för grova tryckrör när man har låga laddtryck tr de längre tid o få upp trycket i dem...

lite annat o tänka på:
Säg att du har en IC med verkningsgraden 70%, dvs en förslust på 30%..
sedan ökar du storleken med 10%, då kommer verkningsgraden bli, den ”gamla” verkningsgraden plus 10% av förlusten.
Alltså skulle en storleksökning med 10% innebära att den nya verkningsgraden ökar till 0.7+(0.1x0.3)=0.73=73%.

Verkningsgraden har alltså ökat med 3 %..
User avatar
BMW_320turbo
Posts: 297
Joined: 21 Nov 2005, 18:04
Location: Mariannelund

Post by BMW_320turbo »

har turbo och spridare för ca 400-450hk
User avatar
bemmerfanatic
Posts: 223
Joined: 07 Dec 2005, 23:37
Location: norge, lørenskog

Post by bemmerfanatic »

En bra intercooler senker temperaturen på inntaksluften med minst 50 %. Om det er en forskjell på ca 50 grader, kan det oversettes til en 10 %økning i hestekrefter :wink: :wink: :)
E34 rules!!!;-) alle kan det når de har lært det;-)
User avatar
BMW_320turbo
Posts: 297
Joined: 21 Nov 2005, 18:04
Location: Mariannelund

Post by BMW_320turbo »

Är det ingen som har något råd lr?
Post Reply