Söderlings Volvo 242 -75 M50B29
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Söderlings Volvo 242 -75 M50B29
Volvo 242 -75
Reggad som ombyggd bil med BMW motor, burbåge, säkerhetstank i skuffen och 4-länk.
Motorn är M50B25 på 2.9L
Block:
Borrad 86mm med CP kolvar
2.8L vevaxel
Eagelstakar
Pyramidringd toppackning
ARP Topplocksbultar
Stödgördel
12.9 bultar till ramlager
Topp:
Portad, av min bror
Mirafrästa ventilsäten av www.jb-engine.se
Orginalventiler
Orginalventilfjädrar
Titan retraners från nån V8
Kammarna är på 276 grader och 10,5 lyft
Grenrör, byggt av min bror
Insug i alu
Turbo HX55
3.5" Avgas
3.5" Apple dämpare
Autronic SM4
VAG Tändspolar
Spridare 1600cc
Intercooler 600*300*100
60mm WG
PPF Dump 75mm
BTR Aeromotive
Tank 45L Fuelcell
2st Faset pumpar
3st 984 Pumpar
Svänghjul M30
Startmotor M20
Tryckplatta 765
Sinterlamell 4 pucks
ZF växellåda från 328
Bakaxel 1031 3:31 utv
Kör på 100% Etanol
Bromsad hos PPF i avesta till
545hk / 551nm på hjulen vid 0.7bar
775hk / 845nm på hjulen vid 1.5bar Laddade 1.7bar men sjönk på varv till 1.5bar
865hk / 942nm i motorn vid 1.5bar
Bästa ET 10.58sek / 224km/h på M/T 11.5/26-15"
Film från första veckan den var igång
http://www.youtube.com/watch?v=MdEBynGWMes
Film från sommarens körningar 2007
http://www.youtube.com/watch?v=RF2o1ynN5SY
Film sammandrag från 2007
http://www.youtube.com/watch?v=xNC6PhMJ70Q
Film från PPF Meet Orsa 2009
http://www.youtube.com/watch?v=Z8tweDnP080
Reggad som ombyggd bil med BMW motor, burbåge, säkerhetstank i skuffen och 4-länk.
Motorn är M50B25 på 2.9L
Block:
Borrad 86mm med CP kolvar
2.8L vevaxel
Eagelstakar
Pyramidringd toppackning
ARP Topplocksbultar
Stödgördel
12.9 bultar till ramlager
Topp:
Portad, av min bror
Mirafrästa ventilsäten av www.jb-engine.se
Orginalventiler
Orginalventilfjädrar
Titan retraners från nån V8
Kammarna är på 276 grader och 10,5 lyft
Grenrör, byggt av min bror
Insug i alu
Turbo HX55
3.5" Avgas
3.5" Apple dämpare
Autronic SM4
VAG Tändspolar
Spridare 1600cc
Intercooler 600*300*100
60mm WG
PPF Dump 75mm
BTR Aeromotive
Tank 45L Fuelcell
2st Faset pumpar
3st 984 Pumpar
Svänghjul M30
Startmotor M20
Tryckplatta 765
Sinterlamell 4 pucks
ZF växellåda från 328
Bakaxel 1031 3:31 utv
Kör på 100% Etanol
Bromsad hos PPF i avesta till
545hk / 551nm på hjulen vid 0.7bar
775hk / 845nm på hjulen vid 1.5bar Laddade 1.7bar men sjönk på varv till 1.5bar
865hk / 942nm i motorn vid 1.5bar
Bästa ET 10.58sek / 224km/h på M/T 11.5/26-15"
Film från första veckan den var igång
http://www.youtube.com/watch?v=MdEBynGWMes
Film från sommarens körningar 2007
http://www.youtube.com/watch?v=RF2o1ynN5SY
Film sammandrag från 2007
http://www.youtube.com/watch?v=xNC6PhMJ70Q
Film från PPF Meet Orsa 2009
http://www.youtube.com/watch?v=Z8tweDnP080
Last edited by Söderling on 24 Aug 2009, 08:43, edited 37 times in total.
- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact:
Re: Volvo 242 -75 M50B25
hallå ,fränt bygge , då får du ligga i nu så vi får se den ute på gatorna nu i sommar // robban
070-4944680
Re: Volvo 242 -75 M50B25
sidenmark wrote:hallå ,fränt bygge , då får du ligga i nu så vi får se den ute på gatorna nu i sommar // robban
Man tackar. Ja jag måste ju det. Den ska gå i sommar. Det var sjönt att den gick igenom SFRO besiktningen med motor å allt.
Då fick ja äntligen in lite bilder igen. Nu har ja äntligen fått tanken så man har kunnat bygga fästen till den å batteriet. Tanken är på 45L tror ja, 12gallon. Så nu är det snart dags att förbereda för lack invändigt å skuffen. Allt blir ju så mycket roligare med lite färg på. Wastegaten är 60mm, å turbon är en Super T70. Intercoolern är en på 600*300*100. Så nu ska bara skiten på plats på bilen oxå. Det gör ju ingen nytta ett ligga hemma, även om det är ganska fint med en turbo i bokhyllan.
Last edited by Söderling on 12 Dec 2006, 13:39, edited 1 time in total.
Mycket seriöst bygge! Vill lägga in en varning för turbon bara. Jobbarkompisen hade en sådan på sin pv med B230m.m. Redan första provturen lossnade muttern till kompressorhjulet. Han blev lite förbannad och limmade fast hjulet och muttern med karosslim som man limmar tak m.m med på nyare bilar. Då fungerade det ett tag tills vingarna på hjulet lossnade... Som tur var tog inget mer skada men värt att tänka på.
/ Mange
/ Mange
Det kan bli lite svårt att ge till er pga att allt är byggt efter mitt eget huvud. Har inga ritningar på någe. Men det ja kan göra är att skicka fler bilder till dig på hur allt är byggt. Fjäderbenen bak är från en Golf III. Men på en rallybil behöver man nog ha fjäderbenen längre ut för å få bättre väghållning. Jag har monterat en skaplig kränghämmare för att den ska bli lite bättre å sladda med. Men det använder man ju inte på rallybilar. Inte jag iaf. Jag skulle nog rekomondera att bygga mer som Mats Ivarsson har gjort på sin volvo. Du kan kolla på www.boost242.se Det funkar nog bättre i skogen. Problemet är väll att man måste använda orginal främre nedre infästningen i rally. Man får väll inte flytta den? Jag har för mig att det står nåt sånt i regelboken. Jag byggde om en Ascona B rallybil till 4-länk å det är helt klart värt det det. Den vart som en dröm å köra mot innan.
jag ska ner me en m50 i min vinterbil någon gång framöver. var det bökigt med motorfästen osv? vilken växellåda och mellanaxel kör du?
MVH Micke
MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com
Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
070-5611667
bra.snyt@gmail.com
Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h