Vad tycker ni om denna turboinstallationen?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Den har nog hamnat här i Kungsbacka.GraveDigger wrote:hittar nu inte bilden men på en träff för kanske 2år sen så man en 200sx s13 med dubbla turbos en model stor och en mindre
http://www.garaget.org/?car=150424&image=1513460
Alexander Malerbakken
Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
Hur lirar det där egentligen? Är väl ofta avgashusen som sätter stopp och alla avgaser ska trots allt ändå passera genom det första, lilla, avgashuset. Blir inte det som en propp då?
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
vad vill man uppnå med det där ?
snbbare spool,högre tryck ? större register ?
mvh
snbbare spool,högre tryck ? större register ?
mvh
323i -85 sedan
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
Tror ja fattade med någon får gärna försöka förklara
mvh
mvh
323i -85 sedan
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
Ok, det låter ju självklart!Bmwandreas wrote:Nej avgaserna går igenom en stor WG mellan lilla och stora turbon.
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
När jag ser denna bilden måste jag ställa nästa "dumma" fråga"...RWHP wrote:
trycker man alltså genom den lilla turbon? Ser ut som om utloppet på kompressorhuset på storturbon trycker in i inloppet på lill-snurran.
Borde inte det bli trångt eller funkar det inte så?
Eftersom det är gjort så så ska det säkerligen vara så men man blir ju nyfiken...
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Man trycker igenom den lilla turbon med den stora. Den lilla turbon kommer inte att övervarvas eftersom man egentligen bara ger den luft som komprimerats/har högre densitet. Slutprodukten blir 1bar från den lilla + 1bar från den stora = Komprimerat två gånger = 3 bar laddtryck i insuget. Man får en fantastisk respons, det är enkelt att ladda väldigt höga laddtryck.
Tänk såhär. Din grundmotor är på ex 3l. Naturens lagar säger att vid 1ATM (1bar) ökar effekten på motorn med det dubbla ungefär. Om du kan spola den lilla turbon vid 2000rpm har du redan vid det här låga laddtrycket gjort din motor till en 6l motor. Då är det inte så svårt att förstå att den producerar avgaser nog för att spola den större turbon väldigt snabbt!
Tänk såhär. Din grundmotor är på ex 3l. Naturens lagar säger att vid 1ATM (1bar) ökar effekten på motorn med det dubbla ungefär. Om du kan spola den lilla turbon vid 2000rpm har du redan vid det här låga laddtrycket gjort din motor till en 6l motor. Då är det inte så svårt att förstå att den producerar avgaser nog för att spola den större turbon väldigt snabbt!
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa
10.04 227km/h@1,1bar
10.04 227km/h@1,1bar
Vi vet inom en snar framtid hur det fungerar med en 5862 och en jättestor 4788 på en 3.2 liters maskin.
M3:an 2008:
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
Vem vet....Pitbull wrote:Ni som bygger?Bäckis wrote:Vi vet inom en snar framtid hur det fungerar med en 5862 och en jättestor 4788 på en 3.2 liters maskin.
/ Mvh
M3:an 2008:
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
- JannePower
- Posts: 258
- Joined: 07 Feb 2007, 18:45
- Location: västerås
Hmm, tycker det luktar 1300hk och E21 om den kommentaren...Bäckis wrote:Vi vet inom en snar framtid hur det fungerar med en 5862 och en jättestor 4788 på en 3.2 liters maskin.
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290