Vad tycker ni om denna turboinstallationen?

Här lägger vi upp bilder och filmer på våra och andras fräna bilar mm.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Erki87
Posts: 767
Joined: 21 Jan 2006, 18:03
Location: Eskilstuna

Post by Erki87 »

vem pratar du om Ärtan?

bygger du?

berätta mer vill veta!
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)

(Eric Johansson)
Koop
Posts: 156
Joined: 03 Jan 2007, 00:43
Location: Kungsbacka

Post by Koop »

GraveDigger wrote:hittar nu inte bilden men på en träff för kanske 2år sen så man en 200sx s13 med dubbla turbos en model stor och en mindre
Den har nog hamnat här i Kungsbacka.
http://www.garaget.org/?car=150424&image=1513460
Alexander Malerbakken

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Hur lirar det där egentligen? Är väl ofta avgashusen som sätter stopp och alla avgaser ska trots allt ändå passera genom det första, lilla, avgashuset. Blir inte det som en propp då?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Nej avgaserna går igenom en stor WG mellan lilla och stora turbon.
User avatar
RWHP
Posts: 997
Joined: 23 Apr 2009, 16:40
Location: Vendelsö

Post by RWHP »

Image


1045whp Supra builder
User avatar
Bmw*Alex
Posts: 3312
Joined: 27 Dec 2008, 12:48
Location: sundsvall

Post by Bmw*Alex »

vad vill man uppnå med det där ?

snbbare spool,högre tryck ? större register ?

mvh
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
RWHP
Posts: 997
Joined: 23 Apr 2009, 16:40
Location: Vendelsö

Post by RWHP »



1045whp Supra builder
User avatar
Bmw*Alex
Posts: 3312
Joined: 27 Dec 2008, 12:48
Location: sundsvall

Post by Bmw*Alex »

Tror ja fattade med någon får gärna försöka förklara :)

mvh
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Bmwandreas wrote:Nej avgaserna går igenom en stor WG mellan lilla och stora turbon.
Ok, det låter ju självklart!
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Självklart kommer avgaser gå igenom lilla turbon också. Men så fort det blir mer mottryck på lilla än den stora så går det lättaste vägen = genom wg.
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

RWHP wrote:Image
När jag ser denna bilden måste jag ställa nästa "dumma" fråga"...
trycker man alltså genom den lilla turbon? Ser ut som om utloppet på kompressorhuset på storturbon trycker in i inloppet på lill-snurran.
Borde inte det bli trångt eller funkar det inte så?

Eftersom det är gjort så så ska det säkerligen vara så men man blir ju nyfiken...
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Man trycker igenom den lilla turbon med den stora. Den lilla turbon kommer inte att övervarvas eftersom man egentligen bara ger den luft som komprimerats/har högre densitet. Slutprodukten blir 1bar från den lilla + 1bar från den stora = Komprimerat två gånger = 3 bar laddtryck i insuget. Man får en fantastisk respons, det är enkelt att ladda väldigt höga laddtryck.

Tänk såhär. Din grundmotor är på ex 3l. Naturens lagar säger att vid 1ATM (1bar) ökar effekten på motorn med det dubbla ungefär. Om du kan spola den lilla turbon vid 2000rpm har du redan vid det här låga laddtrycket gjort din motor till en 6l motor. Då är det inte så svårt att förstå att den producerar avgaser nog för att spola den större turbon väldigt snabbt!
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Vi vet inom en snar framtid hur det fungerar med en 5862 och en jättestor 4788 på en 3.2 liters maskin.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Pitbull
Posts: 3880
Joined: 06 Jun 2006, 06:10
Location: Kyrkhult

Post by Pitbull »

Bäckis wrote:Vi vet inom en snar framtid hur det fungerar med en 5862 och en jättestor 4788 på en 3.2 liters maskin.
Ni som bygger?

/ Mvh
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494

2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Pitbull wrote:
Bäckis wrote:Vi vet inom en snar framtid hur det fungerar med en 5862 och en jättestor 4788 på en 3.2 liters maskin.
Ni som bygger?

/ Mvh
Vem vet....:)
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
JannePower
Posts: 258
Joined: 07 Feb 2007, 18:45
Location: västerås

Post by JannePower »

En vild chansning att den motorn kommer sitta i mr bäckis räser...? :)
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Bäckis wrote:Vi vet inom en snar framtid hur det fungerar med en 5862 och en jättestor 4788 på en 3.2 liters maskin.
Hmm, tycker det luktar 1300hk och E21 om den kommentaren... ;)
Post Reply