E30 328iM Turbo - 503whp, 670wnm @ 1,5bar

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Du har redan stumma silentblock, så det känns vansinnigt onödigt att byta?

Fan vad cool den är, saknar den riktigt mkt och är väldigt glad att se att du tar hand om den väl och uppgraderar!
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
Grefven

Post by Grefven »

gör en 45% uppgradering då. blir 1500:- extra bara. värt varenda krona.

ta bort förspänningen oxå. det måste men iofs med 45% för att fysiskt få plats.
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

Bäckis wrote:Du har redan stumma silentblock, så det känns vansinnigt onödigt att byta?
Ja just det tänkte jag inte på. Det är aluminium som sitter där?
Grefven wrote:gör en 45% uppgradering då. blir 1500:- extra bara. värt varenda krona.

ta bort förspänningen oxå. det måste men iofs med 45% för att fysiskt få plats.
Har inte bestämt mig än vilken % det blir, vad brukar folk vanligtvis åka med? Enhjula är det värsta jag vet :evil:
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Grefven

Post by Grefven »

Den lär inte enhjula lättare med 45 än 25 iaf. Min mobimechbyggda 45% är underbar.

Vill du bara simulera en svetsdiff så kan du maxa förspänningen. Då enhjular den inte heller men den frihjular inte när man vill det heller. En stripplösning.
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Tror det är alu, stenhårda iaf så du behöver INTE byta :)
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

Grefven wrote:Den lär inte enhjula lättare med 45 än 25 iaf. Min mobimechbyggda 45% är underbar.
Det kanske blir 45% isåfall. Spela roll vad det kostar, bara det fungerar bra så blir jag nöjd :) dumt att snåla in på nån enstaka tusenlapp
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
e30_andre
Posts: 26
Joined: 09 Jun 2010, 18:05

Post by e30_andre »

Rå E30!
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

Har äntligen börjat riva ner bakvagnen! Med lite tur kanske jag kan lämna alla grejer på blästring om 2 veckor. Sen måste jag svarva nya silentblock på jobbet. Därefter ska allt lackas, men det går ju fort! 4 veckor från nu tills hela bakvagnen är klar? Är tanken iaf. 8)

Men diffen lär ju ta sin lilla tid den med. Måste få ner skiten nu på onsdag så jag kan plocka isär den och beställa grejer. pressat schema som fan! haha. Brukar Mobimech ha långa leveranstider? :?
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

Drog till garaget ikväll och monterade ner hela bakvagnen. Gick faktiskt rätt smidigt, men fick klippa handbromswire'arna. Duktigt fastrostade i navet :x Bromsrören blev oxå avklippta då tålamodet tröt.

Har för övrigt haft kontakt med Mobimech, det blir en lamellsats med 45% diffverkan. Ska bli mycket spännande! :)
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

Här kommer lite bilder på gårdagens tungmek! 8)

Svetsad balk som ska bytas ut. Måste bli 100% rakt och stabilt till nästa säsong
Image

Några stöddigare grejer än original iallafall.. nån som känner igen kittet?
Image

Är hardyn mycket sliten (ser likadan ut runtom)? Och det verkar vara något konstigt skrapmärke på kanten? (finns 3 sånna märken)
Image

Image

Kan det vara delrin?
Image

Image

Här ska det snyggas till! Hade tänkt svetsa fast ett extra diffäste i balken/karossen för lite mer stabilitet :)
Image


Är lite brydd på hardyn.. är den i OK skick eller bör de bytas?
Och kan man återanvända silentblocken till nya balken? :)

Mvh
Last edited by Casy on 30 Oct 2010, 10:52, edited 1 time in total.
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Tanken är för läääänge sedan bortmonterad så jag förstår inte hur du ska ta bort den?

Hardyn ser muggig ut. Byt den OCH fixa spakstället så blir det 100%.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

Jaså är den? haha! :lol: Va helt bombsäker att jag såg en tank.. pinsamt!

Vilken modell av hardy sitter där?
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Det är "stora". Sitter på alla gamla M3, M5, 535 osv.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

Bäckis wrote:Det är "stora". Sitter på alla gamla M3, M5, 535 osv.
Finns väl 2 olika stora? =) jag köpte en m535 hardy först, den bottnades omgående och fick kastas! nu sitter det m5 e34 hardy i e28an:) den var Mycket tjockare!
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Pitbull
Posts: 3880
Joined: 06 Jun 2006, 06:10
Location: Kyrkhult

Post by Pitbull »

Hardyn sitter väl fel??
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494

2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

Pitbull wrote:Hardyn sitter väl fel??
Tänkte fan det också, den "tjocka" delen dras i nu, den ska tryckas i..:)
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
r.ivars
Posts: 3550
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

Pitbull wrote:Hardyn sitter väl fel??
jupp

kul med ett till projekt med nån som inte är blyg att riva i kärran! :)
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
Post Reply