Era tankar kring ekonomi?

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Grefven

Post by Grefven »

M3JONAS wrote:
Grefven wrote: Betalt kontant. Man måste inte ha en villa för flera miljoner. Speciellt inte när man är vanlig arbetare.
Där kommer man in på en annan punkt... Gäller att bo på "rätt" ställe om man ska kunna casha sitt boende elelr leva extremt snålt länge för att kunna lägga undan pengar att casha ett hus i 08 området tex.
skulle jag levt i 08 området så hade inte mitt sätt fungerat så bra. för då hade det som du beskriver inte varit en sån kortsiktig plan som det är nu här ute på vischan.

om man ska ha ett hus på 1 miljon. då har man goda valmöjligheter på en 5 mils radie från där jag vuxit upp och trivs bra. riktigt fina hus i de områden som är populära kostar på sin absoluta höjd 1.3 miljoner om det inte är något alldeles extra som de husen längs med sjön med egen brygga, båthus osv.

då kan jag spara 150k om året i exempelvis 4 år. det blir då 600k. om sambon gör likadant så så har man 1,2 miljoner på 4 år. min sambo gjorde likadant. har man ingen sambo så vad ska man då med 285kvm hus? då räcker det med husen som kostar under 750k så då får man spara 5 år. och att bo hos morsan mellan 18-23 är ju inte hela världen, alternativt en liten lgh som kostar 1500:- i samma område jag nämnt innan (gav ändå morsan 1500:- månaden). alltså kring där jag vuxit upp och trivs. mitt beslut grundar ju sig på mina omständigheter och förutsättningar.

och när man då antingen sparat i 4 eller 5 år så köper man sitt hus. och när man gjort det så kan man göra precis vad man vill. man kan spara i ytterligare 4-5 år och ha 6-750k på banken och således "betalat av" hela sitt hus med tiden som ända ränta.

eller så gör man som man vill som sagt. jag gjorde som jag ville och lägger pengar på hobbyn istället för på kontot.

och om jag får utöka tråden med lite mer funderingar om framtida ekonomi så tänker jag som följer:

när jag går i pension så har mina föräldrar dött, min tjejs oxå. så naturen har ju sin gång med ev arv osv. så jag tror inte att man ska sluta leva NU för att ha det bra när man blir pensionär. som så många resonerar. man kanske inte ens blir så gammal?

Allt ordnar sig. och gör det inte det så har det gått åt helvete ordentligt i vilket fall.
Grefven

Post by Grefven »

pelko wrote:Här i GBG får man inget vettigt under 2 miljoner och spara ihop det kanske jag lyckas med om jag vinner summan på lotto :lol:
men du kan spara 150k kanske? och det är ju inte fel att ha ett par års räntor på kontot när man står arbetslös med 2 miljoner i lån. då kan man vara utan jobb i flera år utan att behöva oroa sig för huset.
pelko

Post by pelko »

Inte med min livsstil idag. Men jag har betalt av en del av lägenheten kontant då den köptes så där finns lite. Vill inte gå in på summor.

Men ska man sammanfatta det så tror jag att jag kommit till den fas där det hade varit skönt att spara lika mycket som man slösar :)
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
M3JONAS

Post by M3JONAS »

Grefven wrote:
M3JONAS wrote:
Grefven wrote: Betalt kontant. Man måste inte ha en villa för flera miljoner. Speciellt inte när man är vanlig arbetare.
Där kommer man in på en annan punkt... Gäller att bo på "rätt" ställe om man ska kunna casha sitt boende elelr leva extremt snålt länge för att kunna lägga undan pengar att casha ett hus i 08 området tex.
skulle jag levt i 08 området så hade inte mitt sätt fungerat så bra. för då hade det som du beskriver inte varit en sån kortsiktig plan som det är nu här ute på vischan.

om man ska ha ett hus på 1 miljon. då har man goda valmöjligheter på en 5 mils radie från där jag vuxit upp och trivs bra. riktigt fina hus i de områden som är populära kostar på sin absoluta höjd 1.3 miljoner om det inte är något alldeles extra som de husen längs med sjön med egen brygga, båthus osv.
Visst är det så. Nu bor jag på vischan ca 4 mil utanför Tjockholm City men trots det så är priserna rätt höga. När jag köpte mitt lilla hus som är på 90m2 och 40m2 garage (2100m2) tomt för 4 år sen så kostade det 2,1 mille. För en miljon får man eventuellt en tomt på 1500m2 utan vatten och avlopp om man har lite tur. Då är det inte sjöutsikt etc.
Syrrans nybyggda 120m2 kåk med ca 2000m2 strandtomt värderade banken till ca 5 miljoner. Så att spara ihop till boendet här är extremt knepigt.
Grefven

Post by Grefven »

ja. som arbetare i 08 så går det ju inte att spara 5 millar. det skulle ju ta närmare 35 år om man haft bra jobb hela tiden från man e 18år. och då hade man fått bo antingen hos morsan och betala henne en liten liten slant för det eller flytta till en knarkarkvart långt åt helvete iväg under tiden.

så man får väl kalla det omöjligt. eller iaf orimligt.

jag säger inte att mitt sätt är rätt för alla. men för mig har det varit jättebra och det är ju det tråden handlar om. att få olika personers åsikter i detta ämnet. hade inte ändrat på något alls nu när jag kan se tillbaka på det.
ZAK

Post by ZAK »

Min gamla lärare sa alltid att man ska försöka hålla dom fasta kostnaderna så låga som möjligt och spara ihop pengar och köpa det man vill ha kontant.

Så jag försöker leva med det.
Jag har en låg inkomst via studier och har 9500-10000:- varje månad.
Hälften går bort direkt till hyra, CSN, Telefon/internet.

Stora boven jag har är bensinkostnader då jag pendlar ungefär 16 mil varje dag.

När jag jobbade så hade jag lätt 10.000:- över varje månad.

Man sparar rätt mkt pengar med på att säga nej till Särringen rätt så ofta på en hel del onödigt dom vill handla. Man blir inte lyckligare för att
man får nya bestick i lådan, tallrikar, blommor, soffa när det gamla duger och knappt är slitet.

Svaret man får är oftast: "Men det drabbar ju inte din plånbok det är ju mina pengar."
I slutändan blir det ändå din plånbok som blir lidande i slutet av månaden då deras pengar plötsligt är slut och vill "låna" några 100 bara.
Säger man nej då så får man sig ett helvete.
Så en liten ond cirkel där.
Men slå ut dom där några 100 på ett år så blir det en hel del pengar
som man kunde gjort nått annat för. Tex 1-2veckor sista minuten på kanerieholmarna.

Jag bör väl erkänna att jag är lite snål/ekonomisk av mig, men har man inte dom ekonomiska förutsättningarna så ska man inte leva som om man vore miljonär.
Proud member of kööken Racing

zakademus@gmail.com
0760156239
Grefven

Post by Grefven »

ZAK wrote:men har man inte dom ekonomiska förutsättningarna så ska man inte leva som om man vore miljonär.
Amen to that. det är det jag vill ha sagt när vissa tror att man måste beställa en ny villa när man gått klart skolan och likaså en ny passat och kanske en 60" oled tv på siba avbetalning. bara för att vissa kan göra det så hänger andra på. dom andra hamnar i lyxfällan.
Grefven

Post by Grefven »

ZAK wrote:Men slå ut dom där några 100 på ett år så blir det en hel del pengar
exempelvis när det ska hämtas pizza... "har du pengar?" är det sista man hör innan det ska hämtas. jag handlar lätt 2 pizzor i veckan i snitt. säkert mer. och de senaste 10 åren har man alltså betalat ca 1300 pizzor. jag har kanske blivit bjuden 2 ggr av kärringen. och det har väl varit av misstag.

men jag har ju råd så det är lugnt. jag betalar gärna det. men det är en sanning det du säger. de har handlat "mat". kollar man på kvittot så är det doftljus. nya handdukar till dasset, någon fin tavelram och fan vet allt.
Snekast

Post by Snekast »

14.2k in + betald telefon

Lgh: 4555:- /mån
Bilskatt + försäkring 550:-/mån
El: ca 500:-
Bredband: 289:-
A-kassa: 360:-
Soppa: ca 1500:-
Käk: 2000:-
Lån: 1105:-
Övrig (fylledricka, någon hamburgare ibland) 800:-
= 11659

Kan arbeta några timmar övertid ibland som oftast går direkt in på sparkontot.
Oftast går det ju åt mer pengar än såhär, t.ex när livförsäkringen kommer osv osv. Då blire ju tulla på de kanske 5k man sparat under ett år ;)
För att inte tala att jag kämpar med att bygga snikbmw igen ;)

Har levt med detta för länge, men nu har tjejjan flyttat in, och bidrar med iaf lite pengar. (Tidigare inte jobbat så mycket)
men det kostar ju lite extra käk då också.
+ att jag har fått andra erbjudanden om jobb som ger lite mer stålar.

Trist men sant.
E39 540i/6 S62b50
E39 523i Vinterpulka
ZAK

Post by ZAK »

Grefven wrote:
ZAK wrote:Men slå ut dom där några 100 på ett år så blir det en hel del pengar
exempelvis när det ska hämtas pizza... "har du pengar?" är det sista man hör innan det ska hämtas. jag handlar lätt 2 pizzor i veckan i snitt. säkert mer. och de senaste 10 åren har man alltså betalat ca 1300 pizzor. jag har kanske blivit bjuden 2 ggr av kärringen. och det har väl varit av misstag.

men jag har ju råd så det är lugnt. jag betalar gärna det. men det är en sanning det du säger. de har handlat "mat". kollar man på kvittot så är det doftljus. nya handdukar till dasset, någon fin tavelram och fan vet allt.
Fifan.. Känner igen det som om det vore ens egna kvitto =]
Vi skulle iväg och handla lite godis osv för lite fredagsmys.
Jag gick och hämtade mig en redbull och hon drog igång med lösgodiset.
Sen när vi skulle betala så hade hon glömt plånboken hemma.
Då sa jag rakt ut att "Jaha kör du en fuling idag eller?"
Hon blev inte så glad. haha.
Så fick snällt betala. Inte så mkt pengar, men många bäckar små =]

Snekast wrote: Har levt med detta för länge, men nu har tjejjan flyttat in, och bidrar med iaf lite pengar. (Tidigare inte jobbat så mycket)
Får hoppas hon bidrar då och inte blir en ekonomisk belastning då ;)
Proud member of kööken Racing

zakademus@gmail.com
0760156239
Bmw*Alex

Post by Bmw*Alex »

M3JONAS wrote:
Grefven wrote:
M3JONAS wrote: Där kommer man in på en annan punkt... Gäller att bo på "rätt" ställe om man ska kunna casha sitt boende elelr leva extremt snålt länge för att kunna lägga undan pengar att casha ett hus i 08 området tex.

Visst är det så. Nu bor jag på vischan ca 4 mil utanför Tjockholm City men trots det så är priserna rätt höga. När jag köpte mitt lilla hus som är på 90m2 och 40m2 garage (2100m2) tomt för 4 år sen så kostade det 2,1 mille. För en miljon får man eventuellt en tomt på 1500m2 utan vatten och avlopp om man har lite tur. Då är det inte sjöutsikt etc.
Syrrans nybyggda 120m2 kåk med ca 2000m2 strandtomt värderade banken till ca 5 miljoner. Så att spara ihop till boendet här är extremt knepigt.
alltså förlåt offtopic men vrför bygger man bara 120m2 när man endå håller på :shock: :oops:

mvh
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
Grefven

Post by Grefven »

för att 5 miljoner känns väl tillräckligt dyrt?
Bmw*Alex

Post by Bmw*Alex »

Grefven wrote:för att 5 miljoner känns väl tillräckligt dyrt?

så du menar att bara för att det är värderat till så pass mkt så ska man kompensera det med att bygga litet hus. och så kanske man får fler barn i framtiden så då blir man tvungen att flytta för att det är för litet :s

mvh
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
Grefven

Post by Grefven »

Bmw*Alex wrote:

så du menar att bara för att det är värderat till så pass mkt så ska man kompensera det med att bygga litet hus. och så kanske man får fler barn i framtiden så då blir man tvungen att flytta för att det är för litet :s

mvh

om det är helt nybyggt och blir värderat till 5millar så är det inte billigt. och att då göra det ännu större kan omöjligen bli billigare.

som vanligt är det lätt att säga hur man ska göra när man inte gjort något alls...
Bmw*Alex

Post by Bmw*Alex »

Grefven wrote:
Bmw*Alex wrote:

mvh

om det är helt nybyggt och blir värderat till 5millar så är det inte billigt. och att då göra det ännu större kan omöjligen bli billigare.

som vanligt är det lätt att säga hur man ska göra när man inte gjort något alls...

läste lite tokigt , fick det till att tomten var värderad till det . Jag menade att när man endå håller på att bygga så kan man ju bygga större,framtidsplaner , barn eller fler barn.och man kan få mer för det. folk finns det nog alltid som vill betala.
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

Hansa

Post by Hansa »

Bmw*Alex wrote:

mvh
Dom kanske inte behöver större? Taadaaaa! :lol:
jag menar, om du ska bygga bmwturbo eller har byggt, varför har du då inte byggt en helsmidd rova som lämnar 900whp när du ändå håller på? ;)
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
Bmw*Alex

Post by Bmw*Alex »

Hansa wrote:
Bmw*Alex wrote:

mvh
Dom kanske inte behöver större? Taadaaaa! :lol:
jag menar, om du ska bygga bmwturbo eller har byggt, varför har du då inte byggt en helsmidd rova som lämnar 900whp när du ändå håller på? ;)
haha :P men jag är realist, ja tycker fan det är trångt på 180m2 på 4 personer :s

mvh
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

Post Reply