skulle jag levt i 08 området så hade inte mitt sätt fungerat så bra. för då hade det som du beskriver inte varit en sån kortsiktig plan som det är nu här ute på vischan.M3JONAS wrote:Där kommer man in på en annan punkt... Gäller att bo på "rätt" ställe om man ska kunna casha sitt boende elelr leva extremt snålt länge för att kunna lägga undan pengar att casha ett hus i 08 området tex.Grefven wrote: Betalt kontant. Man måste inte ha en villa för flera miljoner. Speciellt inte när man är vanlig arbetare.
om man ska ha ett hus på 1 miljon. då har man goda valmöjligheter på en 5 mils radie från där jag vuxit upp och trivs bra. riktigt fina hus i de områden som är populära kostar på sin absoluta höjd 1.3 miljoner om det inte är något alldeles extra som de husen längs med sjön med egen brygga, båthus osv.
då kan jag spara 150k om året i exempelvis 4 år. det blir då 600k. om sambon gör likadant så så har man 1,2 miljoner på 4 år. min sambo gjorde likadant. har man ingen sambo så vad ska man då med 285kvm hus? då räcker det med husen som kostar under 750k så då får man spara 5 år. och att bo hos morsan mellan 18-23 är ju inte hela världen, alternativt en liten lgh som kostar 1500:- i samma område jag nämnt innan (gav ändå morsan 1500:- månaden). alltså kring där jag vuxit upp och trivs. mitt beslut grundar ju sig på mina omständigheter och förutsättningar.
och när man då antingen sparat i 4 eller 5 år så köper man sitt hus. och när man gjort det så kan man göra precis vad man vill. man kan spara i ytterligare 4-5 år och ha 6-750k på banken och således "betalat av" hela sitt hus med tiden som ända ränta.
eller så gör man som man vill som sagt. jag gjorde som jag ville och lägger pengar på hobbyn istället för på kontot.
och om jag får utöka tråden med lite mer funderingar om framtida ekonomi så tänker jag som följer:
när jag går i pension så har mina föräldrar dött, min tjejs oxå. så naturen har ju sin gång med ev arv osv. så jag tror inte att man ska sluta leva NU för att ha det bra när man blir pensionär. som så många resonerar. man kanske inte ens blir så gammal?
Allt ordnar sig. och gör det inte det så har det gått åt helvete ordentligt i vilket fall.