Det går att besikta med Turbo å få den godkänd!

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Christoffer Högås
Posts: 349
Joined: 24 Nov 2005, 17:07
Location: Borlänge

Det går att besikta med Turbo å få den godkänd!

Post by Christoffer Högås »

sitat Autopower.
Rubrik: E30 med m50 turbo laglig :D
Äntligen fått bilen besiktigad och godkänd.
Blev ett antal turer med intyg osv från tyskland men nu står den där och är 100%laglig med modifierad m50b25turbo motor i :)

Länk: http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=158431
Maverick
Posts: 194
Joined: 02 Dec 2005, 18:00

Post by Maverick »

Fast hur många här har bilar som är intagna som flyttgods? Bilar som är intagna som flyttgods är befriade från kravet på avgascertifierad motor, därför går det, men alla övriga bilar från -75 eller nyare har krav på avgascertifierad motor och då blir det därför stopp!
Mustang -69a
Christoffer Högås
Posts: 349
Joined: 24 Nov 2005, 17:07
Location: Borlänge

Post by Christoffer Högås »

Men vill man går de! Förra sa alla att de inte går.
Maverick
Posts: 194
Joined: 02 Dec 2005, 18:00

Post by Maverick »

Ja men läs vad jag skriver, är du ens lite insatt förstår du att man måste ha en bil som är importerad som flyttgods, och det har ju i princip ingen!
Mustang -69a
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Det där är ingen nyhet att det går, dock flamade folket mig på AP då jag berättade.
User avatar
KKR-Rille
Posts: 929
Joined: 21 Nov 2005, 12:35
Location: Ljusdal/Korskrogen
Contact:

Post by KKR-Rille »

Haha det var ju bra, jag tror att mina papper på en 325eta intagen som flyttgods från usa steg lite i värde nu! 8)
E30 318is Isbilen 12.44/181km best topspeed 181km såld!!
E30 320 Silvermissilen 10.36/239km best topspeed 241km såld!!

Rille 0046-706569535
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

problemet är väl att en 325 eta inte har så många hk orginal...
du får ju inte ha hur mkt effekt som helst :roll:
Maverick
Posts: 194
Joined: 02 Dec 2005, 18:00

Post by Maverick »

Man kan regga som ombyggt fordon, då får du ha 15kw / 100kg tjänstevikt... Dock är det en hel del som måste ändras för att få regga som det. Sen kommer man ändå inte bort från kravet på avgascertifierad motor.
Mustang -69a
User avatar
hoek
Posts: 38
Joined: 22 Nov 2005, 00:18
Location: jakobstad (FIN)

Post by hoek »

Ibland är man så glad för att bo i Finland. bänkka till max 205 hp och ha bromsar + fjädring från 325i. :lol:
porsche som backup/vinterbil...
Anders Elenius
Posts: 212
Joined: 21 Nov 2005, 07:52
Location: Finland

Post by Anders Elenius »

Nåt som är bra me Finland åtminstone...:)
Jocke
Posts: 127
Joined: 24 Mar 2006, 11:05
Location: Västerås

Post by Jocke »

Overcharged wrote:problemet är väl att en 325 eta inte har så många hk orginal...
du får ju inte ha hur mkt effekt som helst :roll:
de är ju bara toppen som skiljer den från en 325 (och slaget då)
BRUZZE
Posts: 2615
Joined: 21 Nov 2005, 18:07
Location: stockholm

Post by BRUZZE »

vadå! kan man bygga turbo på en tex bmw 325 e30 som är intagen som flyttgods om man inte ökar efekten mer än 20% å 10 i vrid?

fast man borde ju kanske få ha mer effekt eftersom det finns alpina b6 tex?

eller e ja ute å cyklar?
St3v3
Posts: 1094
Joined: 20 Nov 2005, 14:39

Post by St3v3 »

Det är ju inte direkt nån nyhet att flyttgodsbilar har slappare bestämmelser, typ enda dom behöver uppfylla är en co under 7,0 eller nånting sånt

T.ex. Menghini/Supramannens sista Supra var ju intagen som flyttgods och besiktad med singelturbo och allt
Burn0ut
Posts: 452
Joined: 20 Nov 2005, 14:11
Location: Kågeröd
Contact:

Post by Burn0ut »

peppe wrote:Det där är ingen nyhet att det går, dock flamade folket mig på AP då jag berättade.
Du trodde ju inte på mig när jag sa det till dig så ;)
Porsche 996 GT2
BMW 1602
BMW 2002
Mazda RX-4
Volvo 245 med V8 :P
Hemsö danne
Posts: 708
Joined: 21 Feb 2006, 13:39
Location: Härnösand

Post by Hemsö danne »

jamen hur vet man om bilen är flyttgods eller vanlig import? jag har mina tyska original papper liggandes till min e30..nåt man kan avläsa därifrån?
User avatar
FekZen
Posts: 927
Joined: 20 Nov 2005, 15:29
Location: Sthlm

Post by FekZen »

Maverick wrote:Fast hur många här har bilar som är intagna som flyttgods? Bilar som är intagna som flyttgods är befriade från kravet på avgascertifierad motor, därför går det, men alla övriga bilar från -75 eller nyare har krav på avgascertifierad motor och då blir det därför stopp!
Jag har en, Bmw 545i E34 Turbo. Flyttgods.

Intressant om detta fungerar...!

Finns "Turbovulc" här på detta forum?

Mvh
Adde
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
NORMIND
Posts: 192
Joined: 20 Nov 2005, 14:49

Post by NORMIND »

St3v3 wrote:Det är ju inte direkt nån nyhet att flyttgodsbilar har slappare bestämmelser, typ enda dom behöver uppfylla är en co under 7,0 eller nånting sånt

T.ex. Menghini/Supramannens sista Supra var ju intagen som flyttgods och besiktad med singelturbo och allt
tror det var 9,0 man fick ha.... är i allafall samma avgaskrav som på en rallybil sa dom på SBP till polaren som har en GT4 som är flyttgods
Post Reply