edis 6 anslutningar

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
jonnygustavsson
Posts: 109
Joined: 06 Apr 2007, 13:30

edis 6 anslutningar

Post by jonnygustavsson »

någon som vet vad de är 20uf cap på schemat ska man sätt jord på en plus kabel :?

http://yfrog.com/miedis6j
User avatar
JErngren
Posts: 872
Joined: 10 Oct 2007, 14:34
Location: Nyköping

Post by JErngren »

skulle tro att det är bränslepumpen dom har ritat in halvtaskigt ?
Då det står att du ska ta spänning ifrån utgående stick ifrån bränslerelät.
*Bmw E36 320 -92 (M52B28, M3-Optic, M-Killer)
*Bmw E30 320 Touring Turbo -89
User avatar
martin n
Posts: 65
Joined: 20 Jan 2009, 09:55
Location: Borgholm

Post by martin n »

det är väl en konding?? man mäter ju kondingar i farad? eller?


//Martin
NdL
Posts: 339
Joined: 22 Sep 2009, 19:50
Location: Eksjö

Post by NdL »

Det är precis vad Martin n sa.
Det är alltså en kondensator, och den ska vara på storleken 20microfarad.
jonnygustavsson
Posts: 109
Joined: 06 Apr 2007, 13:30

edis

Post by jonnygustavsson »

någon som sitter på en så pma pris
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

nån sån har inte jag brytt mej om att koppla på mitt edis4 vad skulle den vara bra för???
User avatar
birro
Posts: 1116
Joined: 22 Aug 2006, 07:23
Location: Stockholm nacka

Post by birro »

Inte jag heller på mitt edis6
User avatar
Dofilus
Posts: 310
Joined: 16 Mar 2006, 17:51
Location: Örebro

Post by Dofilus »

knotan wrote:nån sån har inte jag brytt mej om att koppla på mitt edis4 vad skulle den vara bra för???
Kondensatorn sitter där för att laddas upp när du slår på tändningen. Alltså förhindra gnista på tändstiften när tändningen slås till.
Firebird formula 400-71 BW480 Vipec v88, Cbr 1000rr-07
User avatar
Micke_e34
Posts: 79
Joined: 15 Sep 2008, 14:46
Location: gävle

Post by Micke_e34 »

Dofilus wrote:
knotan wrote:nån sån har inte jag brytt mej om att koppla på mitt edis4 vad skulle den vara bra för???
Kondensatorn sitter där för att laddas upp när du slår på tändningen. Alltså förhindra gnista på tändstiften när tändningen slås till.
Den sitter väl där för att "äta" upp spänningspikar i 12v kretsen varje gång en gnista har skett!?

Mvh
Mikael Östlund- Det va ju inte KLOCKAN som skulle bli turbokonverterad!?

E34 520 -89 (bruksbil)
E34 520 -89 (reservdelsbil)
E34 520 -90
E34 525 Turbo -90
E34 525 -92
E30 320 -86 (isbil) Såld=(
User avatar
Dofilus
Posts: 310
Joined: 16 Mar 2006, 17:51
Location: Örebro

Post by Dofilus »

Det är syftet med kondingen på brytarspets system. Då filtrerar den på högspänningsdelen. Ska forska mer i det.
Firebird formula 400-71 BW480 Vipec v88, Cbr 1000rr-07
User avatar
Micke_e34
Posts: 79
Joined: 15 Sep 2008, 14:46
Location: gävle

Post by Micke_e34 »

Ja, samma funktion i ett brytar löst... kondingen skonar kontaktytorna i brytarsystem. Kondingen skyddar t. ex transistorerna i ett brytarlöst från spänningspikar som slår ut de direkt..
Kan dock inte svara trådskaparen på om du MÅSTE ha en sån eller inte, tydligen funkar båda varianterna. Frågan är väl kanske hur länge?
Mikael Östlund- Det va ju inte KLOCKAN som skulle bli turbokonverterad!?

E34 520 -89 (bruksbil)
E34 520 -89 (reservdelsbil)
E34 520 -90
E34 525 Turbo -90
E34 525 -92
E30 320 -86 (isbil) Såld=(
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

aaaa, jag har bara kört med mitt några månader under sommaren , den poffar till varje gång man slår på täningen om det råkar finns en skvätt soppa kvar i avgas/cylindrar.
så att den ska käka upp första gnistan vid tänidngstillslag låter rimligt...

trodde det var jag som gjort nån knasig inställning i vipecet men det kanske det inte är så då trots allt :roll:
User avatar
Micke_e34
Posts: 79
Joined: 15 Sep 2008, 14:46
Location: gävle

Post by Micke_e34 »

Ja, okej. Skumt.. Det borde inte bli gnista så länge spolen inte blivit jordad? :?
Mikael Östlund- Det va ju inte KLOCKAN som skulle bli turbokonverterad!?

E34 520 -89 (bruksbil)
E34 520 -89 (reservdelsbil)
E34 520 -90
E34 525 Turbo -90
E34 525 -92
E30 320 -86 (isbil) Såld=(
User avatar
Pitbull
Posts: 3880
Joined: 06 Jun 2006, 06:10
Location: Kyrkhult

Post by Pitbull »

knotan wrote:aaaa, jag har bara kört med mitt några månader under sommaren , den poffar till varje gång man slår på täningen om det råkar finns en skvätt soppa kvar i avgas/cylindrar.
så att den ska käka upp första gnistan vid tänidngstillslag låter rimligt...

trodde det var jag som gjort nån knasig inställning i vipecet men det kanske det inte är så då trots allt :roll:
Så gjorde min också förra året när den var omappad, de small så ja trodde bilen skulle gå i tusen bitar.

Och de var för att några inställningar i Vipec gjorde att den fetade på med sås så den låg kvar i avgaset, de rann ut från mitten av avgaset.

Efter mappningen så har den aldrig gjort så.
/ Mvh
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494

2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

kanske är nått galet ändå då... som sagt borde ju inte bli gnista så länge inte boxen ger signal....
skitsamma iofs är en rejsbil så :roll:
jonnygustavsson
Posts: 109
Joined: 06 Apr 2007, 13:30

edis

Post by jonnygustavsson »

då pröva jag utan så får vi se om de går!!
Post Reply