schims diff
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Nja, är inte det att kuggen "kliver över" som ger mer bromsverkan.
Och för guds-skull! slipa inte om original v-spåren bara! Då rammal axeln ner för långt, dreven hamnar för långt in osv.
Gör helt nya v-spår ist.
Lånar bilder från turboá:
Vi gjorde precis lika fast med 45grader på "backen" och 30grader framåt ist för 30/30 som dom har gjort. De där väljer man hur man vill själv.
Men som sagt, se till att axeln som ligger i spåret hamnar på rätt höjd, då "tryckplattorna" är skålade efter dreven, dreven hamnar för långt in om axeln rammlar ner för långt.
Och för guds-skull! slipa inte om original v-spåren bara! Då rammal axeln ner för långt, dreven hamnar för långt in osv.
Gör helt nya v-spår ist.
Lånar bilder från turboá:
Vi gjorde precis lika fast med 45grader på "backen" och 30grader framåt ist för 30/30 som dom har gjort. De där väljer man hur man vill själv.
Men som sagt, se till att axeln som ligger i spåret hamnar på rätt höjd, då "tryckplattorna" är skålade efter dreven, dreven hamnar för långt in om axeln rammlar ner för långt.
ojoj, vänta vänta nu
Innan vi går in på de mer avancerade grejorna så måste jag bara fråga lite...
Schimsen från ppf, hur tjocka är de? Hur mkt förspänner de? Hur mkt kostar de?
Passar de lilla diffen till e28? dvs 188:an
Jag hittar faktist inte den produkten på hemsidan.
Och om vi gå vidare till att kasta i en till lamell.. ökar de endast styrkan i diffen så den tål mer stryk? Det ökar väl inte % i bromsverkan.
Jag skulle ju gärna vilja ha 40% bromsverkan men också ha en helt körbar bruksbil utan att de låter o slamrar ifrån diffen när man svänger kraftigt osv.
Om vi går vidare till att slipa nya v spår i diffen... Hur exakt gick ni till väga?
Känner att jag måste få lite ärliga svar nu o inga gissningar.
Innan vi går in på de mer avancerade grejorna så måste jag bara fråga lite...
Schimsen från ppf, hur tjocka är de? Hur mkt förspänner de? Hur mkt kostar de?
Passar de lilla diffen till e28? dvs 188:an
Jag hittar faktist inte den produkten på hemsidan.
Och om vi gå vidare till att kasta i en till lamell.. ökar de endast styrkan i diffen så den tål mer stryk? Det ökar väl inte % i bromsverkan.
Jag skulle ju gärna vilja ha 40% bromsverkan men också ha en helt körbar bruksbil utan att de låter o slamrar ifrån diffen när man svänger kraftigt osv.
Om vi går vidare till att slipa nya v spår i diffen... Hur exakt gick ni till väga?
Känner att jag måste få lite ärliga svar nu o inga gissningar.
jocke_e30 wrote:0.5mm shims för att spänna upp bmw:s stora diffbroms. 60:-
Gäller stora E28 diffen.
Markus Jonsson
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
pampers_38 wrote:ojoj, vänta vänta nu
Innan vi går in på de mer avancerade grejorna så måste jag bara fråga lite...
Schimsen från ppf, hur tjocka är de? Hur mkt förspänner de? Hur mkt kostar de?
Passar de lilla diffen till e28? dvs 188:an
Jag hittar faktist inte den produkten på hemsidan.
Och om vi gå vidare till att kasta i en till lamell.. ökar de endast styrkan i diffen så den tål mer stryk? Det ökar väl inte % i bromsverkan.
Jag skulle ju gärna vilja ha 40% bromsverkan men också ha en helt körbar bruksbil utan att de låter o slamrar ifrån diffen när man svänger kraftigt osv.
Om vi går vidare till att slipa nya v spår i diffen... Hur exakt gick ni till väga?
Känner att jag måste få lite ärliga svar nu o inga gissningar.
Vi trådgnistade nya V-spår med tolarans på 0,05 mot original. När vi körde 2 olika vinklar så körde vi spåren i 45grader och slipade sen 30gradersvinkeln utifrån det, nu med taper flex och TB-diff i nya maskinen kan vi köra allt i ett svep utan att slipa nått.
Gäller som sagt att få axeln att ligga på rätt höjd, dom som har mekat isär en diff och sett hur det ser ut förstår varför man inte vill att axeln faller ner mer vilket den skulle göra om man slipade om original spåren om man inte avslutar precis där axeln tangerar då vill säga.
pampers_38 wrote:Hmm. de låter lite smått avancerat att börja kapa i diffen..
Men kommer det att komma schims till e28:ans lilla diff? Den är ju lite klenare men betydligt lättare.
Äh, får väl ta o köpa o testa.
Kapa å kapa, är ju inte direkt nått man gör med vinkelharry hemma i garaget, nog för att 5 tusingar är en stor tolerans måttmässigt, men körde det lägesriktigt, glömde en nolla tidigare såg jag nu.
Nobbe wrote:pampers_38 wrote:Hmm. de låter lite smått avancerat att börja kapa i diffen..
Men kommer det att komma schims till e28:ans lilla diff? Den är ju lite klenare men betydligt lättare.
Äh, får väl ta o köpa o testa.
Kapa å kapa, är ju inte direkt nått man gör med vinkelharry hemma i garaget, nog för att 5 tusingar är en stor tolerans måttmässigt, men körde det lägesriktigt, glömde en nolla tidigare såg jag nu.
Hmm, skulle inte du kunna beskriva lite mer rent bildligt om hur var och i vilken riktning osv ni gnistade? kom på att min morfar lär ju kunna kirra den biffen lätt.
Du får annars gärna skicka ett mejl om du inte vill offentliggöra dessa uppgifter.
Btw, kommer de komma schims till lilla diffen??
pampers_38 wrote:Nobbe wrote:pampers_38 wrote:Hmm. de låter lite smått avancerat att börja kapa i diffen..
Men kommer det att komma schims till e28:ans lilla diff? Den är ju lite klenare men betydligt lättare.
Äh, får väl ta o köpa o testa.
Kapa å kapa, är ju inte direkt nått man gör med vinkelharry hemma i garaget, nog för att 5 tusingar är en stor tolerans måttmässigt, men körde det lägesriktigt, glömde en nolla tidigare såg jag nu.
Hmm, skulle inte du kunna beskriva lite mer rent bildligt om hur var och i vilken riktning osv ni gnistade? kom på att min morfar lär ju kunna kirra den biffen lätt.
Du får annars gärna skicka ett mejl om du inte vill offentliggöra dessa uppgifter.
Btw, kommer de komma schims till lilla diffen??
Nobbe bjuder ju på det "30grader vinkel åt ena hållet och 45grader "
Gör en ritning i cad på orginalet så vet du i vilken höjd axeln skall ligga på. Rita sedan upp ett v med 45 åt ena och 30 åt andra och sänk ner till samma höjd. cad räknar alla mått självbara fördig att plocka ut dom ,skicka ett fint brev med detta till morfar ^^
ett alternativ är ju att fixa till ramperna och lägga ner 2 st lameller till så man har 4 lameller i diffen "70% diff". och sen hämta fjäder ståls plåt i modell tunn som 0.2-0.3mm plåt och sen göra 5-6 st små fjäder brickor. flera tunna fjädrar håller bättre och är mjukare i den mekaniska rörelsen än 1 fjäder med samma tryck. alltså det jag mena är att man kan lätta förspänningen med att ta bort en fjäderbricka om man tycker att den skramlar och tuGGa gummi för hårt, sen komma ner till en förspänning där man tycker bilen blir bra och funkar att köra tillvardags..