schims diff
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
schims diff
0.5mm shims för att spänna upp bmw:s stora diffbroms.
är det till e30:ns stora eller till stora e28 klumpen?
mvh
är det till e30:ns stora eller till stora e28 klumpen?
mvh
Stora E28 dom hade inte tagit fram några till stora E30 senast jag fråga iaf.
Markus Jonsson
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Micke johansson
- Posts: 2175
- Joined: 17 Jul 2006, 21:30
- Location: Umeå
Vart ska det dära shimset in ? är helt ute på hal is på det området.
Mikael Johansson
070-3559859
k1k1_@hotmail.com
E30: 327 9.86/227kmh 18år
E30: 325 Mtech2 + M50turbo
S4: Audi 20v - 1000whp
070-3559859
k1k1_@hotmail.com
E30: 327 9.86/227kmh 18år
E30: 325 Mtech2 + M50turbo
S4: Audi 20v - 1000whp
Nobbe wrote:75% framåt 25% bakåt fixade jag och carlee till på hans gammla m535 med S38B38, inte så svårt och behöver inte kosta så mkt.
Att shimsa ökar bara förspänningen, inte %.
Samma med en till lamell, ökar inte % men klarar av mer kraft innan det slirar.
Hur gjorde ni då? SLipade om ramperna och hade er eller?
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Pilliam wrote:Någon som har ritningar på hur shimsen ser ut? tänkte göra eget och behöver det innan helgen
den behöver klara upp emot 500hk
stora 188 huset till e30
alltså ett schims är ett schims. ett schims påverkar absolut inte en diffs hållbarhet och det finns inga schims vars material är specade enl. hästkrafter vilket av dom det är du nu menar .
har du en vanlig diff är det inget att ha till 500hk. en lamelldiff du ska ha.
The Lower Class
Pilliam wrote:Går det att shimsa diffen på plats på bilen? är det mycket besvärligare än att ha den lös?
ingen som vet om man kan tillverka den själv?
du måste plocka ner diffen och ha isär hela diffen. går att skära till ett schims, men då måste du va stadig på hand och få den i rätt mått och ganska rund då anläggningsytan där kupolfjädern trycker är längst ut på kanten.
mät på en floater el. lamell hur stor diameter du ska ha på schimset sen väljer du en tjocklek på den.
The Lower Class
RoDe wrote:alltså ett schims är ett schims. ett schims påverkar absolut inte en diffs hållbarhet och det finns inga schims vars material är specade enl. hästkrafter vilket av dom det är du nu menar .
har du en vanlig diff är det inget att ha till 500hk. en lamelldiff du ska ha.
Jag har en lamelldiff, och jag trodde att när man spänner den med ett till shims så spänner man den så den inte börjar slira lika lätt när man kör mer effekt?
Och nu behöver jag köpa en ny packbox så jag kan lika gärna beställa shims från ppf, så får man det rätt från början.
Nobbe wrote:75% framåt 25% bakåt fixade jag och carlee till på hans gammla m535 med S38B38, inte så svårt och behöver inte kosta så mkt.
Att shimsa ökar bara förspänningen, inte %.
Samma med en till lamell, ökar inte % men klarar av mer kraft innan det slirar.
Berätta mer om detta Nobbe! Kan jag som åker på tvären käna något på att plocka ur mitt gamla schims (100%) och istället slipa om ramperna?
M3JONAS wrote:Nobbe wrote:75% framåt 25% bakåt fixade jag och carlee till på hans gammla m535 med S38B38, inte så svårt och behöver inte kosta så mkt.
Att shimsa ökar bara förspänningen, inte %.
Samma med en till lamell, ökar inte % men klarar av mer kraft innan det slirar.
Hur gjorde ni då? SLipade om ramperna och hade er eller?
dgyldmark wrote:Berätta mer om detta Nobbe! Kan jag som åker på tvären käna något på att plocka ur mitt gamla schims (100%) och istället slipa om ramperna?
Vi gnistade nya v-spår med 30grader vinkel åt ena hållet och 45grader åt andra i "tryckplattorna" Dom plattorna trycks utåt när man belastar med hjälp av axlarna till diffdreven som ligger i v-spåren, desto flackare vinkel desto mer av belastningen förs över till tryck över lamellerna.
Mobimech har ju ett kitt man kan köpa med ca 30grader åt båda hållen ist för 45grader som är standard, men han ville ha så att den diffa hårdare vid gaspådrag och normalt när belastningen va från andra hållet, dvs motorbroms.
Precis, hörde detta av en rallyåkare jag sålde en diff till häromdagen. Tydligen bra tips för de som tänker åka på tvären, genom att ändra vinklarna som nobbe skriver kan man få effekten att kuggen "kliver" lite, bra för mer diffverkan eller motsatt- att vid t.ex. motorbroms låsa upp hjulen lite lätt beroende på hur man slipar om vinklarna.
Tror själv jag ska testa det på nya bakvagnen, just det för motorbromsandets del känns intressant
Mvh
Tror själv jag ska testa det på nya bakvagnen, just det för motorbromsandets del känns intressant
Mvh