M3 E30 Turbo on the road again!

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Pilliam wrote:Ja igår hörde jag att det går att åka med den igen. lät piggt vid jungfrusund!


Jaså du, var du och smög i buskarna när jag hade missat färjan? ;)
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

martin n wrote:tycker det är dåligt med bilder i din tråd jonas...


//Martin


Ska försöka råda bot på det, ska försöka ge oss ut å filma å fota nån dag nu medans bilen är hel ;)
Dinan2.5
Posts: 46
Joined: 09 Dec 2005, 08:36
Location: Eugene USA

Post by Dinan2.5 »

Vilken Bars Leak använder du Jonas? Dom har ju en hel radda produkter.
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

User avatar
Pilliam
Posts: 363
Joined: 21 Sep 2009, 16:55
Location: Jokkmokk

Post by Pilliam »

M3JONAS wrote:
Pilliam wrote:Ja igår hörde jag att det går att åka med den igen. lät piggt vid jungfrusund!


Jaså du, var du och smög i buskarna när jag hade missat färjan? ;)


Jag va i en källare i industriområdet, men du hördes bra ändå. misstänkte att det hade med färjan att göra :)
318is -90 turbo
Dinan2.5
Posts: 46
Joined: 09 Dec 2005, 08:36
Location: Eugene USA

Post by Dinan2.5 »

Tackar!
User avatar
Hansa
Posts: 3930
Joined: 07 Oct 2007, 22:33
Location: Borlänge

Post by Hansa »

M3JONAS wrote:http://www.bars.se/default.asp?id=96;0

Denna dära!


Hur funkar det där? bara tippa ner i kylaren/expansionskärlet och hoppas på det bästa? =)
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
Dinan2.5
Posts: 46
Joined: 09 Dec 2005, 08:36
Location: Eugene USA

Post by Dinan2.5 »

Hej Jonas,

Jag höll på att läsa om tändspolarna du kör nu. Vad krävs för att kapa längden utan att förstöra dom (som på bilden):

Image

Går dom fortfarande bra för dej?

mvh

Anders
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Dinan2.5 wrote:Hej Jonas,

Jag höll på att läsa om tändspolarna du kör nu. Vad krävs för att kapa längden utan att förstöra dom (som på bilden):

Image

Går dom fortfarande bra för dej?

mvh

Anders


Hallå Anders.

Nja, båda ja och nej. De har funkat hela sommaren men nu i fredags natt när jag var ute och åkte så fick jag överlsag i en spole. Hade spruckit i den övre delen. Vet inte om det kan ha varit så att jag våldat med dem...

Det är lite pillande å knåpande för att kapa dem. Får öppna stålhöljet nertill och sedan får man dra isär och kapa/skära av innerpinnen resp ytterhöljet i gummit.
Dinan2.5
Posts: 46
Joined: 09 Dec 2005, 08:36
Location: Eugene USA

Post by Dinan2.5 »

Ok, tack för det. Har du nån bild på när det var isärdraget?
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Nu har jag beslutsångest för vad jag ska göra med bilen.
Det enda direkta jag måste göra är att fixa problemet med att maskinen trycker ur sig vatten. Blir då till att byta topp pga att den nuvarande är planad såpass mycket.

Frågan är då om man ska ta toppen från sugmotorn man har stående där det sitter stooora ventiler i och och maxportat eller om man helt enkelt ska stoppa dit en "ny" originaltopp.

Portad topp är ju alltid trevligt men frågan är vad man ska ha bilen och effekten till? Räknar med att man kanske kan få 30-50hk mer med portad topp och samma laddtryck som i nuläget och med nuvarande turbo, eller så skaffar man en SC62:a och laddar lite mer så kan man nog få ut 100hk till.
Men då kommer man till problemet att spridarna redan nu gick på 92% dutycycle. Mao större spridare eller högre soppatryck. Å ska soppatrycket höjas bör man nog satsa på bättre flöde i soppasystemet, mao värre pumpar.

Hjääälp, vad ska jag göra? ;)
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Det som iaf ska göras med bilen är att jag ska montera i en båge eller bur i vinter. Känns som om det är hög tid för det nu...
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

Bygg m50 =P
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Näääää, varför byta ner sig till en sån dussinmotor? ;)
User avatar
Ronnie AVR
Posts: 1348
Joined: 07 Sep 2007, 16:58
Location: STHLM

Post by Ronnie AVR »

M3JONAS wrote:Näääää, varför byta ner sig till en sån dussinmotor? ;)

Helt på din sida Jonas. Varför gå i medvind när det finns motvind ;)
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Ronnie AVR wrote:
M3JONAS wrote:Näääää, varför byta ner sig till en sån dussinmotor? ;)

Helt på din sida Jonas. Varför gå i medvind när det finns motvind ;)


Haha, ööööhhhh ska man säga tack eller ska man ge dig fingret nu? ;)

Får väl iaf försvara mig med att det mig veterligen inte åkt lika fort med m50 som det gjorts med s14... ;)
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Post by erikjakan »

Båge är ju prio ett!

Åker du såpass mkt på fulleffektsläget att du vill ha mer mos? Om inte, byt till en lite vassare topp bara!

MVH Erik
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
Post Reply