m5micke - E30 325i Touring Turbo: Större uppdat. ink ras
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
m5micke - E30 325i Touring Turbo: Större uppdat. ink ras
Funderat länge på om man ska starta en projekt tråd här på PPF oxå. Finns ju en uppsjö av e30 turbos. Men efter lite tjat från en viss person så.
Bilen ifråga byggdes förra våren. Är en 325iT -89 utan något speciellt i utrustningsväg. Bytte bort min 4-hjuling mot denna.
Hade en E30 323im turbo året före som jag sålde iväg. Efter lite tjat från Skogenracing gänget så bestämdes de att kombin skulle få turbo.
2009 bromsades de ut 404whp/563wnm vid 1,25bar. Bruksade i ca:1000mil med den effekten.
2010 så gjordes toppen iordning med lite prylar o laddet ökades till 1,5bar. Spec på toppen står nedan.
Har dock inte bromsat iår men är ca: 520hk
Liten spec på grisen
Botten:
O-ringat m20b25 block
Orginal vev
Orginal stakar
V12 kolvar med djupare ventilurtag
Topp:
Svetsad m20b25 PPF
Z45 kam 280 grader. 11mm lyft. 112 graders lobseparation
HD-Vippor PPF
ARP toppbultar PPF
Värre ventilfjädrar 45kg inspänningstryck
Aluminium retainers
Övrigt:
Hembyggt grenrör
Garrett GT40
3" Tryckrör
HKS 50mm Wastegate (kopia)
3.5" Downpipe
3" Avgas
Intercooler
Siliconslangar
Megasquirt 1 v3.0 med launch control
4bars mappsensor
440cc spridare (Tror vi men kan inte vara?)
Tial Avlastningsventil (kopia)
Pneumatikkopplingar
Lintec Filter
Walbro pump
Motorstyrning:
Megasquirt ms1 v3.0
MSD 6A Tändförstärkare
MSD Blaster 2 Tändspole
Launch control
Drivlina:
Orginal v-låda 260 getrag
Sachs Performance 618 tryckplatta
4-Pucks Sinterlamell
Lättat svänghjul
Svetsad diff
Inredning:
Rensat på den mesta
Sparco EVO stol
osv
Kaross:
Integral A2 17" fälgar
Div. däck i 17"
Alpina E30 front -87
Effekt turbo 2009:
1,25bars laddtryck
460hk/625nm
404whp/563wnm
Bromsad hos Motor Nord
Effekt 2010:
500+hk
G-Tech Pro RR tider:
60fötter på : 2 - 2,3sek
0-201m : 7,76s - 161km/h
0-402m : 11,721s - 202km/h
I vinter är de tänkt att bilen ska få nytt chassi samt ny lack. Har i skrivande stund shoppat M3 E30 krängare som ska monteras i morgon då orginal har gått av?
Lite bilder kan man väl bjuda på:
Under uppbyggnad 2009 påskhelgen
Motorn 2009. Ser väl lika ut idag
Bilen
Bromspapper 2009
2010 års topp delar
Första uppstart 2010
Sommaren 2010
Va lite bruks 2010 oxå
M3 E30 krängare med Powerflex
Sponsor
Bilen ifråga byggdes förra våren. Är en 325iT -89 utan något speciellt i utrustningsväg. Bytte bort min 4-hjuling mot denna.
Hade en E30 323im turbo året före som jag sålde iväg. Efter lite tjat från Skogenracing gänget så bestämdes de att kombin skulle få turbo.
2009 bromsades de ut 404whp/563wnm vid 1,25bar. Bruksade i ca:1000mil med den effekten.
2010 så gjordes toppen iordning med lite prylar o laddet ökades till 1,5bar. Spec på toppen står nedan.
Har dock inte bromsat iår men är ca: 520hk
Liten spec på grisen
Botten:
O-ringat m20b25 block
Orginal vev
Orginal stakar
V12 kolvar med djupare ventilurtag
Topp:
Svetsad m20b25 PPF
Z45 kam 280 grader. 11mm lyft. 112 graders lobseparation
HD-Vippor PPF
ARP toppbultar PPF
Värre ventilfjädrar 45kg inspänningstryck
Aluminium retainers
Övrigt:
Hembyggt grenrör
Garrett GT40
3" Tryckrör
HKS 50mm Wastegate (kopia)
3.5" Downpipe
3" Avgas
Intercooler
Siliconslangar
Megasquirt 1 v3.0 med launch control
4bars mappsensor
440cc spridare (Tror vi men kan inte vara?)
Tial Avlastningsventil (kopia)
Pneumatikkopplingar
Lintec Filter
Walbro pump
Motorstyrning:
Megasquirt ms1 v3.0
MSD 6A Tändförstärkare
MSD Blaster 2 Tändspole
Launch control
Drivlina:
Orginal v-låda 260 getrag
Sachs Performance 618 tryckplatta
4-Pucks Sinterlamell
Lättat svänghjul
Svetsad diff
Inredning:
Rensat på den mesta
Sparco EVO stol
osv
Kaross:
Integral A2 17" fälgar
Div. däck i 17"
Alpina E30 front -87
Effekt turbo 2009:
1,25bars laddtryck
460hk/625nm
404whp/563wnm
Bromsad hos Motor Nord
Effekt 2010:
500+hk
G-Tech Pro RR tider:
60fötter på : 2 - 2,3sek
0-201m : 7,76s - 161km/h
0-402m : 11,721s - 202km/h
I vinter är de tänkt att bilen ska få nytt chassi samt ny lack. Har i skrivande stund shoppat M3 E30 krängare som ska monteras i morgon då orginal har gått av?
Lite bilder kan man väl bjuda på:
Under uppbyggnad 2009 påskhelgen
Motorn 2009. Ser väl lika ut idag
Bilen
Bromspapper 2009
2010 års topp delar
Första uppstart 2010
Sommaren 2010
Va lite bruks 2010 oxå
M3 E30 krängare med Powerflex
Sponsor
Last edited by m5micke on 29 Oct 2011, 13:31, edited 7 times in total.
//Micke Lennartsson
0736287026
BMW E30 Alpina 332i Turbo Touring
BMW E53 X5 4,8is
BMW E36 Alpina B3 3,2 Touring Nr: 88
BMW E36 323im Limo
0736287026
BMW E30 Alpina 332i Turbo Touring
BMW E53 X5 4,8is
BMW E36 Alpina B3 3,2 Touring Nr: 88
BMW E36 323im Limo
- M635 forever
- Posts: 1013
- Joined: 25 Jan 2006, 23:30
- Location: Huddinge
Börjar det inte bli dags för en ny M5:a att bygga turbo på snart!?
Min är till salu!
Min är till salu!
Dont like my Driving,mail me at:
eatsh*t@gof*ckyourself.com
MVH Patrik Jansson
*E24 M635Csi -84 http://www.garaget.org/?car=72052
*E34 535i -92 "sladdpulkan"
eatsh*t@gof*ckyourself.com
MVH Patrik Jansson
*E24 M635Csi -84 http://www.garaget.org/?car=72052
*E34 535i -92 "sladdpulkan"
Re: m5micke - E30 325i Touring Turbo
haha! Blev ju bra där här!m5micke wrote:Men efter lite tjat från en viss person så.
[/img]
Ang. krängarna hoppas jag att du målar dom före du skruvar dit dom. Annars finns det risk att dom åker av och målas under vintern pga den tjatiga typen
/Farre
BMW 635csi(M106) -84
BMW 3.0si E3 -73
Bmw M5 E34 -91
Projekttråd:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58157" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW 3.0si E3 -73
Bmw M5 E34 -91
Projekttråd:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58157" onclick="window.open(this.href);return false;
- M635 forever
- Posts: 1013
- Joined: 25 Jan 2006, 23:30
- Location: Huddinge
Re: m5micke - E30 325i Touring Turbo
Du vill väl ha en hyffsad M5:a Farre!!!?E24 wrote:haha! Blev ju bra där här!m5micke wrote:Men efter lite tjat från en viss person så.
[/img]
Ang. krängarna hoppas jag att du målar dom före du skruvar dit dom. Annars finns det risk att dom åker av och målas under vintern pga den tjatiga typen
/Farre
Passa på till höstpris!
Dont like my Driving,mail me at:
eatsh*t@gof*ckyourself.com
MVH Patrik Jansson
*E24 M635Csi -84 http://www.garaget.org/?car=72052
*E34 535i -92 "sladdpulkan"
eatsh*t@gof*ckyourself.com
MVH Patrik Jansson
*E24 M635Csi -84 http://www.garaget.org/?car=72052
*E34 535i -92 "sladdpulkan"
Nja.....gilla ju m20:is. Något speciellt med dem.M635 forever wrote:Börjar det inte bli dags för en ny M5:a att bygga turbo på snart!?
Min är till salu!
Farre:
Ja du ska måla dom i vinter tror jag
//Micke Lennartsson
0736287026
BMW E30 Alpina 332i Turbo Touring
BMW E53 X5 4,8is
BMW E36 Alpina B3 3,2 Touring Nr: 88
BMW E36 323im Limo
0736287026
BMW E30 Alpina 332i Turbo Touring
BMW E53 X5 4,8is
BMW E36 Alpina B3 3,2 Touring Nr: 88
BMW E36 323im Limo
Patrik: Har redan för många hobby bilar som studerande Hade de vart M635an, hade jag funderat på de
Micke: Haha latmask!
Micke: Haha latmask!
BMW 635csi(M106) -84
BMW 3.0si E3 -73
Bmw M5 E34 -91
Projekttråd:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58157" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW 3.0si E3 -73
Bmw M5 E34 -91
Projekttråd:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58157" onclick="window.open(this.href);return false;
Idag kom dagen som jag bara har väntat på. Bilen har bara rullat o rullat utan några problem.
Men idag va de avslutnings race här i stan. I första repan fick jag möta polaren o hans Taunus.
Vi har haft en liten dust om vem som är snabbast så nu va da allt eller inget.
Fick till en klockren start o for iväg. Tyvärr ute på rakan small de till o bilen dog. Fan tänkte jag....men som sagt förr eller senare kommer de.
Konstaterade att jag skutit loss svängningsdämparen/triggerhjulet.
Trots detta vann jag repan men kunde ju inte fortsätta.
Iallafall....någon här som vet vad som händer förövrigt med motorn när detta händer?
Är de bara att bulta tillbaka eller brukar de medföra större grejor i maskin?
Men idag va de avslutnings race här i stan. I första repan fick jag möta polaren o hans Taunus.
Vi har haft en liten dust om vem som är snabbast så nu va da allt eller inget.
Fick till en klockren start o for iväg. Tyvärr ute på rakan small de till o bilen dog. Fan tänkte jag....men som sagt förr eller senare kommer de.
Konstaterade att jag skutit loss svängningsdämparen/triggerhjulet.
Trots detta vann jag repan men kunde ju inte fortsätta.
Iallafall....någon här som vet vad som händer förövrigt med motorn när detta händer?
Är de bara att bulta tillbaka eller brukar de medföra större grejor i maskin?
//Micke Lennartsson
0736287026
BMW E30 Alpina 332i Turbo Touring
BMW E53 X5 4,8is
BMW E36 Alpina B3 3,2 Touring Nr: 88
BMW E36 323im Limo
0736287026
BMW E30 Alpina 332i Turbo Touring
BMW E53 X5 4,8is
BMW E36 Alpina B3 3,2 Touring Nr: 88
BMW E36 323im Limo
-
- Posts: 1342
- Joined: 23 Nov 2005, 13:45
- Location: Gävle
- Contact:
Så allvarligt kan de inte vara. Får itne vara deSvintoleffe wrote:jag skulle nog kolla hur kamremshjulet sitter me, för o värsta fall, kanske, det är ventilras om den har flyttat på sig me.
//Micke Lennartsson
0736287026
BMW E30 Alpina 332i Turbo Touring
BMW E53 X5 4,8is
BMW E36 Alpina B3 3,2 Touring Nr: 88
BMW E36 323im Limo
0736287026
BMW E30 Alpina 332i Turbo Touring
BMW E53 X5 4,8is
BMW E36 Alpina B3 3,2 Touring Nr: 88
BMW E36 323im Limo
Tror inte jag heller men du kan ju nolla maskinen utifall den kuggat över? Den har ju kunnat spikat då triggerhjulet flygit lös också.m5micke wrote:Så allvarligt kan de inte vara. Får itne vara deSvintoleffe wrote:jag skulle nog kolla hur kamremshjulet sitter me, för o värsta fall, kanske, det är ventilras om den har flyttat på sig me.
Mikael Östlund- Det va ju inte KLOCKAN som skulle bli turbokonverterad!?
E34 520 -89 (bruksbil)
E34 520 -89 (reservdelsbil)
E34 520 -90
E34 525 Turbo -90
E34 525 -92
E30 320 -86 (isbil) Såld=(
E34 520 -89 (bruksbil)
E34 520 -89 (reservdelsbil)
E34 520 -90
E34 525 Turbo -90
E34 525 -92
E30 320 -86 (isbil) Såld=(
Kollade upp de hela idag o de är nu slutåkt för säsong 2010.
Åker på att byta hubben som svängningsdämparen är monterad på. Dock verkar maskin förövrigt ha klarat sig. Drog runt den o lät inge konstigt eller tog emot något.
Så nu är de klappat o klart för detta år. Nya friska tag till sommar 2011
Åker på att byta hubben som svängningsdämparen är monterad på. Dock verkar maskin förövrigt ha klarat sig. Drog runt den o lät inge konstigt eller tog emot något.
Så nu är de klappat o klart för detta år. Nya friska tag till sommar 2011
//Micke Lennartsson
0736287026
BMW E30 Alpina 332i Turbo Touring
BMW E53 X5 4,8is
BMW E36 Alpina B3 3,2 Touring Nr: 88
BMW E36 323im Limo
0736287026
BMW E30 Alpina 332i Turbo Touring
BMW E53 X5 4,8is
BMW E36 Alpina B3 3,2 Touring Nr: 88
BMW E36 323im Limo
Får bli M20B30 2012 då får nöja oss med 10:a 2011 bara
/Farre
/Farre
BMW 635csi(M106) -84
BMW 3.0si E3 -73
Bmw M5 E34 -91
Projekttråd:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58157" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW 3.0si E3 -73
Bmw M5 E34 -91
Projekttråd:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58157" onclick="window.open(this.href);return false;
Idag petade man lite på Touringen. Kändes ju ganska skönt måste jag säga. Efter en månads vila orkade jag lite.
Som sagt så måste min vevaxelbult bort vilket inte är de allra lättaste att göra med maskin i. Men de ska gå.....tyvärr inte idag då.
Tog bort 2 st bultar på block jag hade liggandes utanför garaget o de va då inge problem men å andra sidan är man inte lika rädd om dom.
Så nu har jag iallafall en hel hubb liggandes.
Hur som......funderar om jag ska gå över på ETANOL till sommar 2011. Måste ju i vilket fall som helst skaffa nya spridare då mina går på nästan max. Frågan är bara hur man ska göra? Även vilken färg den ska få till 2011? Funderar på att lacka om.
Liten bild på bilen innan ett race i år. Skitig som få
Där man saknar att sitta:
Även köpt mig en lite större kylare till räsern. Shoppade en m535 kylare av Fernis som kanske kommer kyla lite mer än orginalet.
m535 till vänster och orginal till höger
Finns de någon som har ett remhjul till salu. De som sitter i triggerskivan så att säga. Driver bland annat servon. Mitt ser inte bra ut efter att triggerhjulet lossnade.
Som sagt så måste min vevaxelbult bort vilket inte är de allra lättaste att göra med maskin i. Men de ska gå.....tyvärr inte idag då.
Tog bort 2 st bultar på block jag hade liggandes utanför garaget o de va då inge problem men å andra sidan är man inte lika rädd om dom.
Så nu har jag iallafall en hel hubb liggandes.
Hur som......funderar om jag ska gå över på ETANOL till sommar 2011. Måste ju i vilket fall som helst skaffa nya spridare då mina går på nästan max. Frågan är bara hur man ska göra? Även vilken färg den ska få till 2011? Funderar på att lacka om.
Liten bild på bilen innan ett race i år. Skitig som få
Där man saknar att sitta:
Även köpt mig en lite större kylare till räsern. Shoppade en m535 kylare av Fernis som kanske kommer kyla lite mer än orginalet.
m535 till vänster och orginal till höger
Finns de någon som har ett remhjul till salu. De som sitter i triggerskivan så att säga. Driver bland annat servon. Mitt ser inte bra ut efter att triggerhjulet lossnade.
//Micke Lennartsson
0736287026
BMW E30 Alpina 332i Turbo Touring
BMW E53 X5 4,8is
BMW E36 Alpina B3 3,2 Touring Nr: 88
BMW E36 323im Limo
0736287026
BMW E30 Alpina 332i Turbo Touring
BMW E53 X5 4,8is
BMW E36 Alpina B3 3,2 Touring Nr: 88
BMW E36 323im Limo