Thörns e30 turbo såld

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Thörn wrote:
tyvärr blir det ett mellanrum mellan skärmkanten och innerskärmen i plast då hjulhusen e större på de nya skärmarna. Fast det e ju rätt gott att ha innerskärmar då man slipper sprut och rost där i karossen sedan..:wink:
Image
Du vet väl att det finns andra innerskärmar om du kör med sportevolution framskärmarna? De kostar några hundra per sida å passar mot nya öppningen på skärmarna.
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

kimplan wrote:Varför kör du med 3,5mm MLS? Finns ju tunnare. bara undrar MVH :)
Motorn är redan färdigbyggd med relativt lågt komp, vet inte vad det ligger på riktigt men cirkus 8x:1 så skulle det bli problem med det (vilket jag inte tror då det är proffsbyggt) så kan man ju alltid byta till en kopparringspackning och köra lite högre komp.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

så trött på att ha så mycket kabel i motorrummet, körde ju först med m50 orginalbox så jag har e36ans motorhärva med alla boxar reläer och skit, passar ju bra i e36 men mindre bra i en e30.
så jag gick lös med bultsaxen i min tidigare inkoppling :D skönt att bara riva ut skiten. Fattar inte hur de lyckas åstakomma så mycket kablar...
Men det är väl kanske hälften av grejerna man använt i härvan.

Nu blir det ett nytt kabelknippe färdigbyggt för VEMS och
Mikael Bolton plug n play (nästan iallafall) :wink:
Förhoppningsvis mycket mer clean installation.
Image
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
User avatar
Carlsson
Posts: 1513
Joined: 25 Jul 2007, 14:06
Location: Lilla Edet

Post by Carlsson »

Snygg härva en av få någonsin jag sett
Daniel Carlsson 070 46 174 24

335IM

M535

BMW 242
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

haps så gjorde jag ett litet ryck med motorbytet.
Blev visst på "mitt sätt" igen :lol:
Jag hade trots allt tagit bort alla bultar utom en mellan motor växellådan så det kändes mer jobbigt att sätta tillbaka för att ta bort allt i ett paket. Har trots allt fått rätt bra rutin på denna motorbytesmetod efter alla byten, och det andra sättet kändes som lite okända vatten. :)

motorn skall rivas och säljas i delar.
2.8vev non vanos insugskammar och lite annat smått och gott :P

Image
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

Har fräst hålen i växellådan ovala för stödgördeln.
Skulle sedan på med E34 525 tråget på motorn och det gick mindre bra.
Pinnbultarna till stödgördeln längst mot kopplingen tog i botten på tråget så det gick inte att få på.

Bultarna är ju arp. är det bara att köra med vinkelkap eller måste det till något special för att kapa ner dessa? räcker det med pinnbulten eller måste muttrar kapas ner också? vet inte heller om det bara är det paret längs ner (närmast i bild) som måste kapas?
Vad säger ni som har stödgördel på e30/ m50?

Image

Image
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Det där är INTE arp.
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

ok, då kanske det går att kapa utan problem?
såg ut att vara arpfett på dom och nån mörk metall så jag antog det var arp de också.
Har ni några specialbult ni säljer med gördlarna?
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
User avatar
Pitbull
Posts: 3880
Joined: 06 Jun 2006, 06:10
Location: Kyrkhult

Post by Pitbull »

Thörn wrote:ok, då kanske det går att kapa utan problem?
såg ut att vara arpfett på dom och nån mörk metall så jag antog det var arp de också.
Har ni några specialbult ni säljer med gördlarna?
Det finns Gödel med ARP som PPF säljer.

Klart de går att kapa. men det hade ja aldrig gjort med öppen motor och på plats.
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494

2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

ARP är kortare och har kortare mutter.
User avatar
Pitbull
Posts: 3880
Joined: 06 Jun 2006, 06:10
Location: Kyrkhult

Post by Pitbull »

De ser ut som maskinmuttrar. Typ muttrar man använder när man spänner fast saker till en fräs osv..

/ Mvh
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494

2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

Pitbull wrote:
Thörn wrote:ok, då kanske det går att kapa utan problem?
såg ut att vara arpfett på dom och nån mörk metall så jag antog det var arp de också.
Har ni några specialbult ni säljer med gördlarna?
Det finns Gödel med ARP som PPF säljer.

Klart de går att kapa. men det hade ja aldrig gjort med öppen motor och på plats.
Nix det blir att plocka bort och kapa, vill inte ha spån i maskineriet :)

Ok, det är inte så att det är en slags kombinerad rambult detta väl? utan uppepå rambultarnas skalle sitter en hylsa antar jag.

bifogar en bild på en annan stödgördel :)

Image
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Alltså nu vet jag inte hur det är på M50, eller hur du menar. Men dom där bultarna lär ju vara till dina ramlageröverfall.

Ligger väl bara distanser på överfallen sedan bultas det igenom gördel? Nu kanske du menade något helt annat iofs.

Mvh
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

peppe wrote:Alltså nu vet jag inte hur det är på M50, eller hur du menar. Men dom där bultarna lär ju vara till dina ramlageröverfall.

Ligger väl bara distanser på överfallen sedan bultas det igenom gördel? Nu kanske du menade något helt annat iofs.

Mvh
Du förstod precis min fråga, men det skulle ju vara ARP i ramlagren.. aja, jag skiter i vilket bara det är bra kvalisort på stålet egentligen, men om dessa bult fungerar som ramöverfall lär man vara noggran med momentet sedan.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Thörn wrote:
peppe wrote:Alltså nu vet jag inte hur det är på M50, eller hur du menar. Men dom där bultarna lär ju vara till dina ramlageröverfall.

Ligger väl bara distanser på överfallen sedan bultas det igenom gördel? Nu kanske du menade något helt annat iofs.

Mvh
Du förstod precis min fråga, men det skulle ju vara ARP i ramlagren.. aja, jag skiter i vilket bara det är bra kvalisort på stålet egentligen, men om dessa bult fungerar som ramöverfall lär man vara noggran med momentet sedan.
Precis som Peppe skriver är det ramlager skruvarna som går rakt igenom gördeln med distanser under. För att få dit e34 tråget måste skrapplåten i tråget modifieras också!
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Thörn wrote:
peppe wrote:Alltså nu vet jag inte hur det är på M50, eller hur du menar. Men dom där bultarna lär ju vara till dina ramlageröverfall.

Ligger väl bara distanser på överfallen sedan bultas det igenom gördel? Nu kanske du menade något helt annat iofs.

Mvh
Du förstod precis min fråga, men det skulle ju vara ARP i ramlagren.. aja, jag skiter i vilket bara det är bra kvalisort på stålet egentligen, men om dessa bult fungerar som ramöverfall lär man vara noggran med momentet sedan.
Det ser tyvärr ut som skitbultarna KL sålde förut. Jag skulle aldrig våga köra med det där. Köp vanliga 12.9 bultar eller Arp.
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

Bmwandreas wrote:
Thörn wrote:
peppe wrote:Alltså nu vet jag inte hur det är på M50, eller hur du menar. Men dom där bultarna lär ju vara till dina ramlageröverfall.

Ligger väl bara distanser på överfallen sedan bultas det igenom gördel? Nu kanske du menade något helt annat iofs.

Mvh
Du förstod precis min fråga, men det skulle ju vara ARP i ramlagren.. aja, jag skiter i vilket bara det är bra kvalisort på stålet egentligen, men om dessa bult fungerar som ramöverfall lär man vara noggran med momentet sedan.
Det ser tyvärr ut som skitbultarna KL sålde förut. Jag skulle aldrig våga köra med det där. Köp vanliga 12.9 bultar eller Arp.
Ajdå :( , får ner till regale och kolla om de har då, de blir ju aningen längre, 6mm gördel + distanserna + orginal bultlängd borde la funka.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Post Reply