Du vet väl att det finns andra innerskärmar om du kör med sportevolution framskärmarna? De kostar några hundra per sida å passar mot nya öppningen på skärmarna.Thörn wrote:
tyvärr blir det ett mellanrum mellan skärmkanten och innerskärmen i plast då hjulhusen e större på de nya skärmarna. Fast det e ju rätt gott att ha innerskärmar då man slipper sprut och rost där i karossen sedan..![]()
Thörns e30 turbo såld
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Motorn är redan färdigbyggd med relativt lågt komp, vet inte vad det ligger på riktigt men cirkus 8x:1 så skulle det bli problem med det (vilket jag inte tror då det är proffsbyggt) så kan man ju alltid byta till en kopparringspackning och köra lite högre komp.kimplan wrote:Varför kör du med 3,5mm MLS? Finns ju tunnare. bara undrar MVH
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
så trött på att ha så mycket kabel i motorrummet, körde ju först med m50 orginalbox så jag har e36ans motorhärva med alla boxar reläer och skit, passar ju bra i e36 men mindre bra i en e30.
så jag gick lös med bultsaxen i min tidigare inkoppling
skönt att bara riva ut skiten. Fattar inte hur de lyckas åstakomma så mycket kablar...
Men det är väl kanske hälften av grejerna man använt i härvan.
Nu blir det ett nytt kabelknippe färdigbyggt för VEMS och
Mikael Bolton plug n play (nästan iallafall)
Förhoppningsvis mycket mer clean installation.

så jag gick lös med bultsaxen i min tidigare inkoppling

Men det är väl kanske hälften av grejerna man använt i härvan.
Nu blir det ett nytt kabelknippe färdigbyggt för VEMS och
Mikael Bolton plug n play (nästan iallafall)

Förhoppningsvis mycket mer clean installation.

Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
haps så gjorde jag ett litet ryck med motorbytet.
Blev visst på "mitt sätt" igen
Jag hade trots allt tagit bort alla bultar utom en mellan motor växellådan så det kändes mer jobbigt att sätta tillbaka för att ta bort allt i ett paket. Har trots allt fått rätt bra rutin på denna motorbytesmetod efter alla byten, och det andra sättet kändes som lite okända vatten.
motorn skall rivas och säljas i delar.
2.8vev non vanos insugskammar och lite annat smått och gott

Blev visst på "mitt sätt" igen

Jag hade trots allt tagit bort alla bultar utom en mellan motor växellådan så det kändes mer jobbigt att sätta tillbaka för att ta bort allt i ett paket. Har trots allt fått rätt bra rutin på denna motorbytesmetod efter alla byten, och det andra sättet kändes som lite okända vatten.

motorn skall rivas och säljas i delar.
2.8vev non vanos insugskammar och lite annat smått och gott


Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Har fräst hålen i växellådan ovala för stödgördeln.
Skulle sedan på med E34 525 tråget på motorn och det gick mindre bra.
Pinnbultarna till stödgördeln längst mot kopplingen tog i botten på tråget så det gick inte att få på.
Bultarna är ju arp. är det bara att köra med vinkelkap eller måste det till något special för att kapa ner dessa? räcker det med pinnbulten eller måste muttrar kapas ner också? vet inte heller om det bara är det paret längs ner (närmast i bild) som måste kapas?
Vad säger ni som har stödgördel på e30/ m50?


Skulle sedan på med E34 525 tråget på motorn och det gick mindre bra.
Pinnbultarna till stödgördeln längst mot kopplingen tog i botten på tråget så det gick inte att få på.
Bultarna är ju arp. är det bara att köra med vinkelkap eller måste det till något special för att kapa ner dessa? räcker det med pinnbulten eller måste muttrar kapas ner också? vet inte heller om det bara är det paret längs ner (närmast i bild) som måste kapas?
Vad säger ni som har stödgördel på e30/ m50?


Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Det finns Gödel med ARP som PPF säljer.Thörn wrote:ok, då kanske det går att kapa utan problem?
såg ut att vara arpfett på dom och nån mörk metall så jag antog det var arp de också.
Har ni några specialbult ni säljer med gördlarna?
Klart de går att kapa. men det hade ja aldrig gjort med öppen motor och på plats.
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494
2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
Mob: 0763-493494
2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Nix det blir att plocka bort och kapa, vill inte ha spån i maskinerietPitbull wrote:Det finns Gödel med ARP som PPF säljer.Thörn wrote:ok, då kanske det går att kapa utan problem?
såg ut att vara arpfett på dom och nån mörk metall så jag antog det var arp de också.
Har ni några specialbult ni säljer med gördlarna?
Klart de går att kapa. men det hade ja aldrig gjort med öppen motor och på plats.

Ok, det är inte så att det är en slags kombinerad rambult detta väl? utan uppepå rambultarnas skalle sitter en hylsa antar jag.
bifogar en bild på en annan stödgördel


Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Du förstod precis min fråga, men det skulle ju vara ARP i ramlagren.. aja, jag skiter i vilket bara det är bra kvalisort på stålet egentligen, men om dessa bult fungerar som ramöverfall lär man vara noggran med momentet sedan.peppe wrote:Alltså nu vet jag inte hur det är på M50, eller hur du menar. Men dom där bultarna lär ju vara till dina ramlageröverfall.
Ligger väl bara distanser på överfallen sedan bultas det igenom gördel? Nu kanske du menade något helt annat iofs.
Mvh
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Precis som Peppe skriver är det ramlager skruvarna som går rakt igenom gördeln med distanser under. För att få dit e34 tråget måste skrapplåten i tråget modifieras också!Thörn wrote:Du förstod precis min fråga, men det skulle ju vara ARP i ramlagren.. aja, jag skiter i vilket bara det är bra kvalisort på stålet egentligen, men om dessa bult fungerar som ramöverfall lär man vara noggran med momentet sedan.peppe wrote:Alltså nu vet jag inte hur det är på M50, eller hur du menar. Men dom där bultarna lär ju vara till dina ramlageröverfall.
Ligger väl bara distanser på överfallen sedan bultas det igenom gördel? Nu kanske du menade något helt annat iofs.
Mvh
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa
10.04 227km/h@1,1bar
10.04 227km/h@1,1bar
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Det ser tyvärr ut som skitbultarna KL sålde förut. Jag skulle aldrig våga köra med det där. Köp vanliga 12.9 bultar eller Arp.Thörn wrote:Du förstod precis min fråga, men det skulle ju vara ARP i ramlagren.. aja, jag skiter i vilket bara det är bra kvalisort på stålet egentligen, men om dessa bult fungerar som ramöverfall lär man vara noggran med momentet sedan.peppe wrote:Alltså nu vet jag inte hur det är på M50, eller hur du menar. Men dom där bultarna lär ju vara till dina ramlageröverfall.
Ligger väl bara distanser på överfallen sedan bultas det igenom gördel? Nu kanske du menade något helt annat iofs.
Mvh
AjdåBmwandreas wrote:Det ser tyvärr ut som skitbultarna KL sålde förut. Jag skulle aldrig våga köra med det där. Köp vanliga 12.9 bultar eller Arp.Thörn wrote:Du förstod precis min fråga, men det skulle ju vara ARP i ramlagren.. aja, jag skiter i vilket bara det är bra kvalisort på stålet egentligen, men om dessa bult fungerar som ramöverfall lär man vara noggran med momentet sedan.peppe wrote:Alltså nu vet jag inte hur det är på M50, eller hur du menar. Men dom där bultarna lär ju vara till dina ramlageröverfall.
Ligger väl bara distanser på överfallen sedan bultas det igenom gördel? Nu kanske du menade något helt annat iofs.
Mvh

Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.