r.ivars - SMOKEMACHINES

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

ett till klipp på lite material från rudskogen

http://www.youtube.com/watch?v=xF061KbRTxE

Ska prova göra lite mer upgrades innan nästa sladdtillfälle.

Inte för att hänga ut skiten är något större problem, men det vore kul med lite mer feeling i bilen..

Jag har nån form av spricka i armbågen, eftersom jag tog den i buren varje gång skiten ställde upp. Gör lika ont nu som dagen efter.. Men man gör ju inget åt armbågar så den får läka..

Felorsaker:

- Ingen kränghämmare fram alls.
- E30 ickeservo styrväxel = 100 varv från höger till vänster

- schyssta 255or bak och runkiga 215 fram.
i kombination med spole bak = svetsad diff blev det jävligt drygt när han inte åkte på häng ;)

- växellänkage upphängt i buntklamma bak (HAHA ärligt!) dvs som att fixa iordning en fräsh soppa när man skulle pajsa i nästa växel.

upgrades: k-hämmare(vilket skit som helst), r-däck fram (tips ifrån söderling), komplett styrservo ifrån e36 (tightare styrväxel), styva upp växellänkage och ordna till en shortshifter..

Men prio på shortshifter och känga på 29" däcken bak istället för 31"arna, måste känna på lite innan man kranar på findäcken (lär bli på ppf-orsa träffen).

Siktar Actionmeet så det heter duga!! Diffen är nere för översyn utan några synliga fel vad jag kan se, antar att dom låter som kriget och det gjorde att jag drog slutsatsen av diffhaveri när jag fick hjulhopp och det lät apa i bilen (men hela slitbanan ifrån de nya däckparet jag la på hade släppt..)
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
Rsjerry
Posts: 1026
Joined: 10 Jun 2007, 11:25

Post by Rsjerry »

Fixa ställbara krängare och ha så mjukt fram och så hårt bak så ska den nog bli lite lättare att åka på häng :)
Jerry Albertsson
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Momek 0524-12388 Motorarbeten
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

Hjulvinklarna fram lär du göra om för bankörning. Mycket mer camber och även toe kan behövas justers mot 0 eller någon grad utåt så styr det in mycket bättre i kurvorna.

Styrväxeln är ju skitskön från E30 bara släppa ratten så gör bilen jobbet själv vid retur =)

En orginal krängare duger och gör stor skillnad mot ingen alls dock har du så hårda coilisar fram (antar dom är ganska hårda) så då skulle en ställbar vara en fördel.

På en vanlig E30 tycker jag det blir trevligast att sladda med lika bra grepp runt om och låta vikten sköta grepp fördelning. Dock om du ska åka 255 bak så lär det gå åt R-däck fram för att få till grepp fördelningen.
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Niklas Sandström
Posts: 560
Joined: 17 Aug 2007, 17:43
Location: Kalix
Contact:

Post by Niklas Sandström »

markus wrote:Hjulvinklarna fram lär du göra om för bankörning. Mycket mer camber och även toe kan behövas justers mot 0 eller någon grad utåt så styr det in mycket bättre i kurvorna.

Styrväxeln är ju skitskön från E30 bara släppa ratten så gör bilen jobbet själv vid retur =)

En orginal krängare duger och gör stor skillnad mot ingen alls dock har du så hårda coilisar fram (antar dom är ganska hårda) så då skulle en ställbar vara en fördel.

På en vanlig E30 tycker jag det blir trevligast att sladda med lika bra grepp runt om och låta vikten sköta grepp fördelning. Dock om du ska åka 255 bak så lär det gå åt R-däck fram för att få till grepp fördelningen.


Det är inte styrväxeln som gör att styrningen går tillbaka till mittenläget utan det beror på castern.

Mycket camber gör att den styr bättre samt med även noll toe så rullar dom ju lättare och det är väl inte heller så dumt vid raktfram åka.
User avatar
moonzhine
Posts: 2447
Joined: 09 Aug 2007, 20:50
Location: Bollnäs

Post by moonzhine »

För en som inte orkar söka,när är Action meet? :)
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)


Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning

Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!




Mvh:Peter
0730468169
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Post by TreLingon »

moonzhine wrote:För en som inte orkar söka,när är Action meet? :)


6-7 Aug
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

redan flyttat fram castern en aning med egna delirinbussningar.. + ställt 0 i toe och ställt cambern runt 2 så där har jag nog inga felaktigheter :)

tror vi pratade ungefär samma saker i övrigt ?

blir inga radikala förändringar som synes ;) men min kärlek till min gamla kombi framvagn gör att jag måste göra dom ingreppen ;) tror inte det försämrar raktframåtåkat så därav känns det ok :)
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

Tryck dit en utväxling på rattstången så hinner du med att ratta oavsett hur lynnig bilen är, kostar inte mer än 120dollars o är svinenkelt o meka dit.
/Per
a.k.a. Jevlar
User avatar
Bmw*Alex
Posts: 3312
Joined: 27 Dec 2008, 12:48
Location: sundsvall

Post by Bmw*Alex »

Per Eriksson wrote:Tryck dit en utväxling på rattstången så hinner du med att ratta oavsett hur lynnig bilen är, kostar inte mer än 120dollars o är svinenkelt o meka dit.


länka ?

mvh
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

Bmw*Alex wrote:
Per Eriksson wrote:Tryck dit en utväxling på rattstången så hinner du med att ratta oavsett hur lynnig bilen är, kostar inte mer än 120dollars o är svinenkelt o meka dit.


länka ?

mvh


http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Quick-St ... ccessories
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Theis
Posts: 177
Joined: 11 Jul 2006, 00:06
Location: Helsingborg

Post by Theis »

Bmw*Alex wrote:
Per Eriksson wrote:Tryck dit en utväxling på rattstången så hinner du med att ratta oavsett hur lynnig bilen är, kostar inte mer än 120dollars o är svinenkelt o meka dit.


länka ?

mvh



http://www.flatoutperformance.se/shop/i ... uctId=3495

Har fler i sortimentet
0730565159
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

[/quote]
Det är inte styrväxeln som gör att styrningen går tillbaka till mittenläget utan det beror på castern.
[/quote]

Japp men det är avsaknaden av servo som gör det extra bra vid körning på bredden. Med servo så stannar gärna ratten när den närmar sig "mittläget" och inte fortsätter som det gärna får göra när man sladdar. Dock är ju inte alla servos så.
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

Ivars du har pm.
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

Image

nu jävlar ska det TURK-TURBAS på sensommarn :P

dailydriverrondellrykare
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
ronnifer
Posts: 413
Joined: 05 Feb 2007, 16:41
Location: Vasa, Finland

Post by ronnifer »

r.ivars wrote:[img]http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs038.ash2/35251_413309036125_621861125_5100184_3467506_n.jpg

nu jävlar ska det TURK-TURBAS på sensommarn :P

dailydriverrondellrykare


:thumbright:
BMW E30 325 -86 ===>m20b25 GT37 .fi
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=13589
får inte mohamed sitta å dricka öl me pojkarna vid berget får han dricka öl via FB
Grefven

Post by Grefven »

kul! alla borde ha en turkbimmer!

Image
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

Grefven wrote:kul! alla borde ha en turkbimmer!

Image


verkligen, :) m50 maskinerna kommer ta slut, även zf växellådorna och alla 5-serie knutar... tur att det är som olja för tillfället, :)
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
Post Reply