Drivlina som bara rasar. Bild på min koppling.
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Drivlina som bara rasar. Bild på min koppling.
Hej jag är ny här på forumet.
Jag har ett litet problem som börjar bli ett stort problem!! De är så att min kärra äter drivlina! Har kört sönder 2 st medbringare och kardan på den. Har en s50b30 turbo maskin i bilen och plockar ut 666whp sitter 3 skivig tilton zf låda z3m diff och drivaxlar lite osäker men dom kommer från en e12 lr e28 modell, stora knutarna iaf. Är de min tilton som äter upp drivlinan har läst lite om en backventil man kan sätta dit så man slipper dom värsta smällarna från kopplingen. Någon som vet nåt om de och om de funkar bra
Mvh Anders
Jag har ett litet problem som börjar bli ett stort problem!! De är så att min kärra äter drivlina! Har kört sönder 2 st medbringare och kardan på den. Har en s50b30 turbo maskin i bilen och plockar ut 666whp sitter 3 skivig tilton zf låda z3m diff och drivaxlar lite osäker men dom kommer från en e12 lr e28 modell, stora knutarna iaf. Är de min tilton som äter upp drivlinan har läst lite om en backventil man kan sätta dit så man slipper dom värsta smällarna från kopplingen. Någon som vet nåt om de och om de funkar bra
Mvh Anders
Last edited by Anderss50 on 10 Aug 2010, 12:55, edited 1 time in total.
-
- Posts: 1250
- Joined: 20 Nov 2005, 18:27
- Location: Linköping
Det är min gamla bil å jag körde med den i tre år utan att köra sönder varken kardan eller medbringare.....
Enda skillnaden är att då satt det en vanlig 618 platta med 4-pucks sinter så jag är ganska säker på att det är tiltonkopplingen som ställer till de.
Då hade den 682whp och jag körde 10,82s / 230kmh som bäst utan ras.
Du får fixa någon strypventil eller byta till en vanlig 765 platta.....
Lycka till.
Mvh/ Anders
Enda skillnaden är att då satt det en vanlig 618 platta med 4-pucks sinter så jag är ganska säker på att det är tiltonkopplingen som ställer till de.
Då hade den 682whp och jag körde 10,82s / 230kmh som bäst utan ras.
Du får fixa någon strypventil eller byta till en vanlig 765 platta.....
Lycka till.
Mvh/ Anders
-
- Posts: 1250
- Joined: 20 Nov 2005, 18:27
- Location: Linköping
Den heter 8072-02-02 om du ska beställa den.Per Eriksson wrote:hydroscand har stryp/backer med ratt o 1/8" gänga, så tar man m10 banjonipplar ur bromsslangsortimentet o 1/8" banjobult ur det vanliga hydraulsortimentet o smeker ihop.
Fritt ur minnet men jag har för mig ventilen heter 7062-02-02
Mvh Fredrik
overdrift.com
-
- Posts: 1250
- Joined: 20 Nov 2005, 18:27
- Location: Linköping
En vanlig tryckplatta med organisk eller sinterlamell har alltid ett visst slir i ingreppet till skillnad mot en flerskivig koppling som är mycket stummare i ingreppet.
För att skona drivlinan lite så kan man montera en strypning i ledningen så att när man karatesläpper pedalen så går kopplingen i ingrepp lite lite mjukare och man slipper rycket som drar sönder lådor o medbringare o sånt.
Det funkar inte med bara en strypning utan det behövs en stryp/back så att man inte behöver pressa oljan igenom när man frikopplar.
För att skona drivlinan lite så kan man montera en strypning i ledningen så att när man karatesläpper pedalen så går kopplingen i ingrepp lite lite mjukare och man slipper rycket som drar sönder lådor o medbringare o sånt.
Det funkar inte med bara en strypning utan det behövs en stryp/back så att man inte behöver pressa oljan igenom när man frikopplar.
/Per
a.k.a. Jevlar
a.k.a. Jevlar
Någon som kan ge lite tips hur man smidigast justerar ventilen till kopplingen??? Eller är de bara ut o köra och prova sig fram tills man får lagom slir på kopplingen?? Ni som kör med tilton koppling! Ska man låta ventilen hänga i slangarna bara under bilen? Funderar på o göra längre slangar o dra in ventilen i kupen så de blir lättare att justera. Kan de göra nåt att man sätter dit längre slang med funktionen på kopplingen?
Mvh Anders
Mvh Anders