Drivlina som bara rasar. Bild på min koppling.

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Anderss50
Posts: 167
Joined: 16 May 2010, 21:19
Location: Vetlanda

Drivlina som bara rasar. Bild på min koppling.

Post by Anderss50 »

Hej jag är ny här på forumet.
Jag har ett litet problem som börjar bli ett stort problem!! De är så att min kärra äter drivlina! Har kört sönder 2 st medbringare och kardan på den. Har en s50b30 turbo maskin i bilen och plockar ut 666whp sitter 3 skivig tilton zf låda z3m diff och drivaxlar lite osäker men dom kommer från en e12 lr e28 modell, stora knutarna iaf. Är de min tilton som äter upp drivlinan har läst lite om en backventil man kan sätta dit så man slipper dom värsta smällarna från kopplingen. Någon som vet nåt om de och om de funkar bra :?:

Mvh Anders
Last edited by Anderss50 on 10 Aug 2010, 12:55, edited 1 time in total.
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

Kör du med Hardyskiva?

Vi satte stryp/back på en polares med tilton o det funkar bra, inga lådras efter det.
/Per
a.k.a. Jevlar
User avatar
Anderss50
Posts: 167
Joined: 16 May 2010, 21:19
Location: Vetlanda

Post by Anderss50 »

Jag har den stora hardy skivan och 328 kardan. Problem med däck stutts har jag inte. har bara kört med halvtaskiga gat däck som är 245 breda så mycket fäste har man ju inte men så fort men ska leka lite så slår den av medbringarna i diffen när man slänger i en ny växel :evil:

Mvh Andres
User avatar
r.ivars
Posts: 3550
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

du råkar inte ha vrid som ett jäkla purjo då? det ihop med tilton ringer dåligt.. backventil är nästan ett krav..
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Post by jorgen »

Det var en annorlunda projekttråd;-)
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
User avatar
Anderss50
Posts: 167
Joined: 16 May 2010, 21:19
Location: Vetlanda

Post by Anderss50 »

ja denna tråden hör väl inte hemma här under projekt :wink: Ja de finns väl ganska duktigt med vrid 850nm. Var hittar man en sån backventil??

Mvh Anders
User avatar
E30Anders
Posts: 1182
Joined: 02 Mar 2006, 14:26
Location: Halmstad

Post by E30Anders »

Det är min gamla bil å jag körde med den i tre år utan att köra sönder varken kardan eller medbringare.....
Enda skillnaden är att då satt det en vanlig 618 platta med 4-pucks sinter så jag är ganska säker på att det är tiltonkopplingen som ställer till de.
Då hade den 682whp och jag körde 10,82s / 230kmh som bäst utan ras.

Du får fixa någon strypventil eller byta till en vanlig 765 platta.....

Lycka till.

Mvh/ Anders
User avatar
Anderss50
Posts: 167
Joined: 16 May 2010, 21:19
Location: Vetlanda

Post by Anderss50 »

Ja en backventil får de bli! Frågan är bara vad för ventil man ska använda :?: :?:

Mvh Anders
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

hydroscand har stryp/backer med ratt o 1/8" gänga, så tar man m10 banjonipplar ur bromsslangsortimentet o 1/8" banjobult ur det vanliga hydraulsortimentet o smeker ihop.

Fritt ur minnet men jag har för mig ventilen heter 7062-02-02
/Per
a.k.a. Jevlar
Fräzy
Posts: 248
Joined: 22 Jul 2009, 12:38
Location: Sollentuna/Stockholm

Post by Fräzy »

Per Eriksson wrote:hydroscand har stryp/backer med ratt o 1/8" gänga, så tar man m10 banjonipplar ur bromsslangsortimentet o 1/8" banjobult ur det vanliga hydraulsortimentet o smeker ihop.

Fritt ur minnet men jag har för mig ventilen heter 7062-02-02
Den heter 8072-02-02 om du ska beställa den.

Mvh Fredrik
overdrift.com
User avatar
Anderss50
Posts: 167
Joined: 16 May 2010, 21:19
Location: Vetlanda

Post by Anderss50 »

Ok tack för hjälpen!!!

Mvh Anders
User avatar
Dawe_A
Posts: 4146
Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona

Post by Dawe_A »

hur funkar det här med backventilen ni pratar om?
Håller på med en s50turboi 328a.. ska nog köra 4 puck och 765 sinter dock.
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
User avatar
Dawe_A
Posts: 4146
Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona

Post by Dawe_A »

hur funkar det här med backventilen ni pratar om?
Håller på med en s50turboi 328a.. ska nog köra 4 puck och 765
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

En vanlig tryckplatta med organisk eller sinterlamell har alltid ett visst slir i ingreppet till skillnad mot en flerskivig koppling som är mycket stummare i ingreppet.

För att skona drivlinan lite så kan man montera en strypning i ledningen så att när man karatesläpper pedalen så går kopplingen i ingrepp lite lite mjukare och man slipper rycket som drar sönder lådor o medbringare o sånt.

Det funkar inte med bara en strypning utan det behövs en stryp/back så att man inte behöver pressa oljan igenom när man frikopplar.
/Per
a.k.a. Jevlar
User avatar
Anderss50
Posts: 167
Joined: 16 May 2010, 21:19
Location: Vetlanda

Post by Anderss50 »

Här har vi lite av vad bilen käkat upp på ett par veckor :evil:
Image

Va o hämtade 2 nya medbringare till diffen.
Image

En ny kardan kom på posten häromdan. Ska blästras av o lackas om!
Image
User avatar
Anderss50
Posts: 167
Joined: 16 May 2010, 21:19
Location: Vetlanda

Post by Anderss50 »

Va o beställde en stryp/back ventil idag till kopplingen får den nästa vecka så man får vänta lite innan man kan karate släppa kopplingen :evil: Sen jävlar ska de ut gasas!!!! :twisted:
User avatar
Anderss50
Posts: 167
Joined: 16 May 2010, 21:19
Location: Vetlanda

Post by Anderss50 »

Någon som kan ge lite tips hur man smidigast justerar ventilen till kopplingen??? Eller är de bara ut o köra och prova sig fram tills man får lagom slir på kopplingen?? Ni som kör med tilton koppling! Ska man låta ventilen hänga i slangarna bara under bilen? Funderar på o göra längre slangar o dra in ventilen i kupen så de blir lättare att justera. Kan de göra nåt att man sätter dit längre slang med funktionen på kopplingen?

Mvh Anders
Post Reply