FAQ Drivlina

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Nix passar som sagt inte till M20 och M50 där i mot M10 och M30.
Jag tycker inte om M3 E30 lådan... känns tajkon att ha 1:an neråt. Allt blir helt knas när växlarna ligger fel. :(
Sen verkar den inte så stabil vid mycket effekt heller. Min gav up och jag vet många andra som har kört sönder.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Här var goda råd dyra :P

Har verkligen NOLL lust att bygga om bakvagnen och måste ju finnas en vettigare låda änn 260 ?

280 lådan verkar ju rätt skoj men antar att den e rätt dyr och inte passar :)
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
E21_Rille
Posts: 309
Joined: 20 Nov 2005, 15:37
Location: E-Tuna

Post by E21_Rille »

Amplify wrote:Här var goda råd dyra :P

Har verkligen NOLL lust att bygga om bakvagnen och måste ju finnas en vettigare låda änn 260 ?

280 lådan verkar ju rätt skoj men antar att den e rätt dyr och inte passar :)


varför vill du inte ha orginallådan ? vill inte vara jobbig men jag fattar inte :)

mvh
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Är relativt säker på att den inte klarar upp emot 500hk i mitt tempo :evil:
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
"Olsson"
Posts: 8
Joined: 25 May 2006, 17:11
Location: Bjursås

Post by "Olsson" »

En fråga. Är 10 x 1 1/8" storleken på ingående axel i ZF lådan ?

Länk http://www.tiltonracing.com/content.php ... id=113&m=d

Är nr tre uppifrån rätt lammel till lådan. Någon kanske har erfarenhet
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Hej!

Hur många NM klarar Getrag 240 resp 260lådorna??

Jag har 240 låda och 4,1:1 lamelldiff på min 320i -87 med 325motor. För några veckorsen fick jag för mig att byta olja i diff och växellåda.. Jag hittade knapp någon olja i växellådan.. Kan vara därför det tjuter i den.. och så har jag ett gött glapp i drivlinan känns det som.. :?

När jag känner på kardan och drivaxlar, så känns det ej glapp.. så det borde väl vara lådan som är kass? Växlarna går i fint och lätt.. särskillt nu när det är olja i den :roll:

Jag har senare tänkt att kompressormata den till ca 300hk. Har ca200 sughästar idag :) Men det lär ju bli mer vrid med kompressor.. och jag vet inte om jag bör satsa på en 260låda direkt.. eller om jag bara ska slänga dit en finare 240låda, som fått arbeta MED olja i sig..
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Majs
Posts: 5
Joined: 14 Jul 2006, 09:31

Post by Majs »

Sitter det samma låda i Z3M som i e36 M3?
Majs
Posts: 5
Joined: 14 Jul 2006, 09:31

Post by Majs »

Sitter det samma låda i Z3M som i e36 M3?
Majs
Posts: 5
Joined: 14 Jul 2006, 09:31

Post by Majs »

ingen som vet??
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Ja samma
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Alltså jag undrar vad som är gjort med min anabola låda? En helt vanlig 325 låda som läker olja som ett såll.

D.v.s. den går utan olja men jag lyckas inte förstöra den. Och jag växlar som en anabola matad Rambo. Tjaskar dock fint då man kuggar nästa men den vägrar.

Ska fylla olja och peppar peppar ta i trä så den håller i Piteå för nu sade jag nog för mkt.
User avatar
M_power86
Posts: 948
Joined: 14 Jan 2006, 21:20
Location: Eskilstuna

Post by M_power86 »

peppe wrote:Alltså jag undrar vad som är gjort med min anabola låda? En helt vanlig 325 låda som läker olja som ett såll.

D.v.s. den går utan olja men jag lyckas inte förstöra den. Och jag växlar som en anabola matad Rambo. Tjaskar dock fint då man kuggar nästa men den vägrar.

Ska fylla olja och peppar peppar ta i trä så den håller i Piteå för nu sade jag nog för mkt.


Haha :D
User avatar
edström
Posts: 131
Joined: 13 Sep 2006, 19:20
Location: östersund

Post by edström »

vad jag förstått sv det här så är de samma uväxling på m3orna och 325orna eller är det helt fel?

m3orna går ju sjukt mkt fortare! hur kan de komma sig?
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

Radera
Last edited by Overcharged on 22 Oct 2006, 22:12, edited 1 time in total.
User avatar
FoX
Posts: 1794
Joined: 03 Dec 2005, 16:48
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by FoX »

Overcharged wrote:M3 har ju 3.15 men jag har för mig 325orna ska ha 3.75?
är jag helt fel ute nu?


om det är slutväxel/diff vi pratar så har m3 e30 3.15 eller 3.25
och 325 e30 har 3.73

här har du alla diffar
http://wp1016621.wp027.webpack.hosteuro ... f00023.htm
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

jag snackar iaf om e36
User avatar
edström
Posts: 131
Joined: 13 Sep 2006, 19:20
Location: östersund

Post by edström »

ja menar också e36 o va ja vet så har både m3 o 325 3.15 i diffen,, är de lådorna som skiljer i utväxlingen då?
Post Reply