Byta till en bromsad diff, bmw 325 e36 -94. Vilken diff? m3?

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
hardrox
Posts: 141
Joined: 26 Sep 2009, 14:48
Location: Stockholm / Haninge

Byta till en bromsad diff, bmw 325 e36 -94. Vilken diff? m3?

Post by hardrox »

Hej, har ett litet problem med min bil. Den har inte en lamell diff. Det är en bmw 325 e36 coupe. Har läst lite olika nu om hur m3 3,0 diffen passar eller inte.
Enligt uppgifter sitter det den "stora" diffen på min bil nu.

Passar en 3,0 diff rakt av? Om inte, vad behöver man byta?

Har letat runt en del men inte hittat en lamell diff till en 325a. Antar att dom går åt som fan när dom kommer ut på marknaden..

Lite tips tack 8)
User avatar
moonzhine
Posts: 2447
Joined: 09 Aug 2007, 20:50
Location: Bollnäs

Post by moonzhine »

Lämpligast är väl att få tag bromsad 325 diff,annars lär du byta kardan eller medbringaren där och drivaxlarna om du kör m3 3.0..
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)


Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning

Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!




Mvh:Peter
0730468169
hardrox
Posts: 141
Joined: 26 Sep 2009, 14:48
Location: Stockholm / Haninge

Post by hardrox »

Har du något tips på vart man kan leta efter en bromsad 325 diff? Har försökt kolla på laga.se och autopower och självklart här. Men inte lyckats hitta en ända.

Finns det fler ställen? Någon speciell beteckning jag ska leta efter?
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Post by TreLingon »

Kolla bildelsbasen.se...

Allt till m3 3.2 och 3.0 som jag har har jag hittat där..

Bakvagn diff växellåda kardan osv osv..
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Jag har en M3 3.0 kardan. Skicka PM vid intresse.
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
hardrox
Posts: 141
Joined: 26 Sep 2009, 14:48
Location: Stockholm / Haninge

Post by hardrox »

Hittar en på bildelsbasen.se men den är för hög utväxling vilket skulle innebära över 3,5k varv i motorvägs fart. den ska tydligen vara från en 318.

Just nu är jag inte så sugen att behöva bygga om hela bakvagn osv för att få dit m3 saker.

MEN, om man nu vill byta till m3 grejer. Vad är det som behöver bytas för att få på en m3 diff?
Niklas Sandström
Posts: 560
Joined: 17 Aug 2007, 17:43
Location: Kalix
Contact:

Post by Niklas Sandström »

hardrox wrote:Hittar en på bildelsbasen.se men den är för hög utväxling vilket skulle innebära över 3,5k varv i motorvägs fart. den ska tydligen vara från en 318.

Just nu är jag inte så sugen att behöva bygga om hela bakvagn osv för att få dit m3 saker.

MEN, om man nu vill byta till m3 grejer. Vad är det som behöver bytas för att få på en m3 diff?
Det är mer jobb att få dit en 318 klump än en M3 klump.

På en M3 klump så måste du flytta över alla medbringarna från 325 klumpen för att dom ska passa mot 325 drivaxlar och kardan.
hardrox
Posts: 141
Joined: 26 Sep 2009, 14:48
Location: Stockholm / Haninge

Post by hardrox »

Men är det något komplicerat att byta medbringare eller kan man göra det utan någon som helst kunskap? Är rätt händig av mig. Tänkte mest om det är massa special verktyg osv..
Post Reply