E30M3 Lysholm (Såld)

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
ScratcH
Posts: 283
Joined: 01 Nov 2006, 15:49
Location: Göteborg

Post by ScratcH »

Mats Ivarson wrote:Hur går det med besiktningar osv?
Eller är det fortfarande för mycket bröllop? :lol:
Har inte hunnit besiktiga den än, men det är nära nu.
Ska försöka till veckan, så får jag väl se hur lång arbetslistan blir :?
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Vad kul!! Hoppas allt går bra!

Vilken fin bil du har, hade helt missat att den var vit :)
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
ScratcH
Posts: 283
Joined: 01 Nov 2006, 15:49
Location: Göteborg

Post by ScratcH »

Nu är den besiktigad... listan blev inte så lång som tur var.

Fick klank på vänster bromsok, originaloket har kärvat till sig efter 4års garage vila :? men på återbesöket så sitter det nya fina 4kols brembo ok på. Kommer nog lösa problemet galant 8)

Trevlig midsommar på er!
Mats Ivarson
Posts: 67
Joined: 26 Apr 2006, 11:52
Location: Göteborg
Contact:

Post by Mats Ivarson »

Bra jobbat! :D
Inget tjafs om något annat?
User avatar
ScratcH
Posts: 283
Joined: 01 Nov 2006, 15:49
Location: Göteborg

Post by ScratcH »

Mats Ivarson wrote:Bra jobbat! :D
Inget tjafs om något annat?
Nix :!:

På 87:or så mäter de bara CO och inte lamda... vi som fick den å gå så fint på lamda 1 8)
Mats Ivarson
Posts: 67
Joined: 26 Apr 2006, 11:52
Location: Göteborg
Contact:

Post by Mats Ivarson »

Hörrö, du har något att avslöja!
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Ja, får vi höra nu då? 8)
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
ScratcH
Posts: 283
Joined: 01 Nov 2006, 15:49
Location: Göteborg

Post by ScratcH »

Är det detta ni väntar på :?:

Image


Inget effekt monster men sjukt trevlig att köra :lol:

Bjuder på en bild från kameramannen Martin.

Image

Stort tack till alla som hjälp till!!!!
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Grattis!!

Det står alltså 318hk och 335Nm i motorn? Ser den gröna texten lite dåligt på bilden... Ser ut som 335Nm men tittar man på kurvan ser det ut som 370Nm ?

Ser ut som en jättefin kurva, vad kul! Hoppas du kan köra mycket nu utan strul :D :D :D

Vilket laddtryck är det du puttar in i maskinen? 0,7 bar eftersom det står insugstryck .7 nånting?
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
E30Anders
Posts: 1182
Joined: 02 Mar 2006, 14:26
Location: Halmstad

Post by E30Anders »

Det står 335Nm för att det är de vridet vid max effekt där markören är placerad (de gröna sträcket) vid ca 6800rpm....

Mvh/ Anders
Mats Ivarson
Posts: 67
Joined: 26 Apr 2006, 11:52
Location: Göteborg
Contact:

Post by Mats Ivarson »

Effekt / moment är mätt på rullen , dvs det som brukar kallas "på hjulen" eller "whp".
För motoreffekt, multiplicera med det du vill. Japtuning = * 1.29 (!!) , annars är brukligt att räkna när de körs i denna rulle * 1.12. Finns många varianter. Utrullningsförlusten var ganska stor , runt 45hk. Att tro att det uppstår lite mer när låda och bakaxel lastas på är inte särskilt långsökt så 380hk i maskin är nog inte helt omöjligt kanske.
Skiljer mycket i utrullningsförluster. Körde en Miata några dagar tidigare, den hade otroligt låga 13hk. En Volvo 965 hade 55hk. Brukar ligga däremellan någonstans.

Mats
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Ok 318whp och 370wNm inte illa :)
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

s14 med kompressos är kul! ;)

Hur kommer det sig att du laddar såpass lite? Hamnar du på kompressorns maxvarv med den drevningen du har nu?
User avatar
-AL-
Posts: 490
Joined: 07 Jan 2009, 23:22
Location: Göteborg

Post by -AL- »

M3JONAS wrote:s14 med kompressos är kul! ;)

Hur kommer det sig att du laddar såpass lite? Hamnar du på kompressorns maxvarv med den drevningen du har nu?
Beror nog mest på växellådan han kör med :D
Mobil: o701-812737
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
User avatar
ScratcH
Posts: 283
Joined: 01 Nov 2006, 15:49
Location: Göteborg

Post by ScratcH »

M3JONAS wrote:s14 med kompressos är kul! ;)

Hur kommer det sig att du laddar såpass lite? Hamnar du på kompressorns maxvarv med den drevningen du har nu?
Enligt teorin så borde laddet hamna närmare 1bar men så blev det inte.
Vid 7500 så snurrar kompressorn 16000. Har för mig att 16800v/min är max, kanske kan varva lite till?
User avatar
ScratcH
Posts: 283
Joined: 01 Nov 2006, 15:49
Location: Göteborg

Post by ScratcH »

-AL- wrote:
M3JONAS wrote:s14 med kompressos är kul! ;)

Hur kommer det sig att du laddar såpass lite? Hamnar du på kompressorns maxvarv med den drevningen du har nu?
Beror nog mest på växellådan han kör med :D
Hoho :!:

Vet att det finns en till på m3 skroten 8)
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

ScratcH wrote:
M3JONAS wrote:s14 med kompressos är kul! ;)

Hur kommer det sig att du laddar såpass lite? Hamnar du på kompressorns maxvarv med den drevningen du har nu?
Enligt teorin så borde laddet hamna närmare 1bar men så blev det inte.
Vid 7500 så snurrar kompressorn 16000. Har för mig att 16800v/min är max, kanske kan varva lite till?
Maxvarvet är satt så att det ska gå att köra kontinuerlig drift. Lite övervarv korta stundar ska inte vara någon fara ;)

Jag märkte också att laddtrycket blev rätt mycket lägre i praktiken än i teorin när jag åkte kompressor. Tror att det kan beror på att s14 maskinen är såpass effektiv så den bygger inte så mycket laddtryck utan avger det i form av effekt och flöde istället ;)
Post Reply