Nu är den besiktigad... listan blev inte så lång som tur var.
Fick klank på vänster bromsok, originaloket har kärvat till sig efter 4års garage vila men på återbesöket så sitter det nya fina 4kols brembo ok på. Kommer nog lösa problemet galant
Det står alltså 318hk och 335Nm i motorn? Ser den gröna texten lite dåligt på bilden... Ser ut som 335Nm men tittar man på kurvan ser det ut som 370Nm ?
Ser ut som en jättefin kurva, vad kul! Hoppas du kan köra mycket nu utan strul
Vilket laddtryck är det du puttar in i maskinen? 0,7 bar eftersom det står insugstryck .7 nånting?
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Effekt / moment är mätt på rullen , dvs det som brukar kallas "på hjulen" eller "whp".
För motoreffekt, multiplicera med det du vill. Japtuning = * 1.29 (!!) , annars är brukligt att räkna när de körs i denna rulle * 1.12. Finns många varianter. Utrullningsförlusten var ganska stor , runt 45hk. Att tro att det uppstår lite mer när låda och bakaxel lastas på är inte särskilt långsökt så 380hk i maskin är nog inte helt omöjligt kanske.
Skiljer mycket i utrullningsförluster. Körde en Miata några dagar tidigare, den hade otroligt låga 13hk. En Volvo 965 hade 55hk. Brukar ligga däremellan någonstans.
Hur kommer det sig att du laddar såpass lite? Hamnar du på kompressorns maxvarv med den drevningen du har nu?
Enligt teorin så borde laddet hamna närmare 1bar men så blev det inte.
Vid 7500 så snurrar kompressorn 16000. Har för mig att 16800v/min är max, kanske kan varva lite till?
Hur kommer det sig att du laddar såpass lite? Hamnar du på kompressorns maxvarv med den drevningen du har nu?
Enligt teorin så borde laddet hamna närmare 1bar men så blev det inte.
Vid 7500 så snurrar kompressorn 16000. Har för mig att 16800v/min är max, kanske kan varva lite till?
Maxvarvet är satt så att det ska gå att köra kontinuerlig drift. Lite övervarv korta stundar ska inte vara någon fara
Jag märkte också att laddtrycket blev rätt mycket lägre i praktiken än i teorin när jag åkte kompressor. Tror att det kan beror på att s14 maskinen är såpass effektiv så den bygger inte så mycket laddtryck utan avger det i form av effekt och flöde istället