M3 E30 S50B30 Turbo
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Grefven wrote:efterdra nu så att du slipper att hata dig själv senare i sommar.
Efterdrar om den läcker vatten, annars får det vara. Följde Ärtans anvisningar och drog den en gång, lät den sedan sitta ett dygn och drog den igen.
Nästa gång jag ska montera en motor ska jag ta en raggares tips. Han slänger i en varmluftspistol i en insugskanal och lät toppen bli varm, sedan efterdrog han. Det lär ju iaf vara nästan lika bra som att starta upp den.
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa
10.04 227km/h@1,1bar
10.04 227km/h@1,1bar
-AL- wrote:Kör du med original bromsservo?
Kör med bromsservo från VW Polo -91. Passar rakt på, man får byta ut gaffeln mot bromspedalen, jag svetsade dit e30 gaffeln och förlänga framåt med en M6 skruv mot cylindern tills pedalen tar i topp.
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa
10.04 227km/h@1,1bar
10.04 227km/h@1,1bar
jag funderade själv på något som cirkulerade varmvatten för att slippa montera kammarna och starta och sen demontera och efterdra.
anledningen till att jag ö.h.t bytte toppackning var ju för att den inte var varmkörd och efterdragen. så därför kändes det tvunget att göra det efter att packningen svek första gången. den var efterdragen 3 ggr kallt men den ville inte ändå. och när jag varmkört och skulle efterdra så kunde man dra lite "längre" innan momentet satt. så visst behövdes det på min maskin iaf.
men det är min erfarenhet bara. ingen lag. men bara så att du inte tror att jag sitter och hittar på allt. det har dock funkat för bäckis att efterdra kallt varenda gång. men jag som är otursförföljd måste göra rätt för annars kommer jag inte en meter
anledningen till att jag ö.h.t bytte toppackning var ju för att den inte var varmkörd och efterdragen. så därför kändes det tvunget att göra det efter att packningen svek första gången. den var efterdragen 3 ggr kallt men den ville inte ändå. och när jag varmkört och skulle efterdra så kunde man dra lite "längre" innan momentet satt. så visst behövdes det på min maskin iaf.
men det är min erfarenhet bara. ingen lag. men bara så att du inte tror att jag sitter och hittar på allt. det har dock funkat för bäckis att efterdra kallt varenda gång. men jag som är otursförföljd måste göra rätt för annars kommer jag inte en meter
Grefven wrote:jag funderade själv på något som cirkulerade varmvatten för att slippa montera kammarna och starta och sen demontera och efterdra.
anledningen till att jag ö.h.t bytte toppackning var ju för att den inte var varmkörd och efterdragen. så därför kändes det tvunget att göra det efter att packningen svek första gången. den var efterdragen 3 ggr kallt men den ville inte ändå. och när jag varmkört och skulle efterdra så kunde man dra lite "längre" innan momentet satt. så visst behövdes det på min maskin iaf.
men det är min erfarenhet bara. ingen lag. men bara så att du inte tror att jag sitter och hittar på allt. det har dock funkat för bäckis att efterdra kallt varenda gång. men jag som är otursförföljd måste göra rätt för annars kommer jag inte en meter
Vi hade också planer på att köra 80gr varmvatten från kranen igenom en motor en gång i tiden. Varmluftspickan är dock den bästa idén jag hört om, då blir toppen riktigt varm efter en stund...
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa
10.04 227km/h@1,1bar
10.04 227km/h@1,1bar
- Lindblad1990
- Posts: 22
- Joined: 28 Nov 2009, 15:44
- Location: Norrköping
1800 wrote:johankihl wrote:1800 wrote:Vartifrån har du tagit olja till turbon?
Har ett fördelningsblock vid oljetryckskontakten som förser mätare, tryckgivare och turbo med olja.
ok, funderar på att ta bort oljetempgivaren och ta därifrån för jag har ändå inge tempmätare. Borde ju funka lika bra?
Ja, absolut, men sätt dit en oljetemp också, det är inte dumt alls att ha.
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa
10.04 227km/h@1,1bar
10.04 227km/h@1,1bar
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Gott mos:) lagom att halka runt med.
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;