M3 E30 S50B30 Turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Grefven

Post by Grefven »

efterdra nu så att du slipper att hata dig själv senare i sommar. :wink:
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Grefven wrote:efterdra nu så att du slipper att hata dig själv senare i sommar. :wink:


Efterdrar om den läcker vatten, annars får det vara. Följde Ärtans anvisningar och drog den en gång, lät den sedan sitta ett dygn och drog den igen.

Nästa gång jag ska montera en motor ska jag ta en raggares tips. Han slänger i en varmluftspistol i en insugskanal och lät toppen bli varm, sedan efterdrog han. Det lär ju iaf vara nästan lika bra som att starta upp den.
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

-AL- wrote:Kör du med original bromsservo?


Kör med bromsservo från VW Polo -91. Passar rakt på, man får byta ut gaffeln mot bromspedalen, jag svetsade dit e30 gaffeln och förlänga framåt med en M6 skruv mot cylindern tills pedalen tar i topp.
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Wiell wrote:mitt första inlägg på detta forum. den ser jävligt clean ut i mina ögon. inga sladdar och slangar som hänger lite här och där.
tummen up!


Tackar! Det är målet med installationen. Städat, enkelt och fungerande :)
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
Grefven

Post by Grefven »

jag funderade själv på något som cirkulerade varmvatten för att slippa montera kammarna och starta och sen demontera och efterdra.

anledningen till att jag ö.h.t bytte toppackning var ju för att den inte var varmkörd och efterdragen. så därför kändes det tvunget att göra det efter att packningen svek första gången. den var efterdragen 3 ggr kallt men den ville inte ändå. och när jag varmkört och skulle efterdra så kunde man dra lite "längre" innan momentet satt. så visst behövdes det på min maskin iaf.

men det är min erfarenhet bara. ingen lag. :D men bara så att du inte tror att jag sitter och hittar på allt. det har dock funkat för bäckis att efterdra kallt varenda gång. men jag som är otursförföljd måste göra rätt för annars kommer jag inte en meter :lol:
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Grefven wrote:jag funderade själv på något som cirkulerade varmvatten för att slippa montera kammarna och starta och sen demontera och efterdra.

anledningen till att jag ö.h.t bytte toppackning var ju för att den inte var varmkörd och efterdragen. så därför kändes det tvunget att göra det efter att packningen svek första gången. den var efterdragen 3 ggr kallt men den ville inte ändå. och när jag varmkört och skulle efterdra så kunde man dra lite "längre" innan momentet satt. så visst behövdes det på min maskin iaf.

men det är min erfarenhet bara. ingen lag. :D men bara så att du inte tror att jag sitter och hittar på allt. det har dock funkat för bäckis att efterdra kallt varenda gång. men jag som är otursförföljd måste göra rätt för annars kommer jag inte en meter :lol:


Vi hade också planer på att köra 80gr varmvatten från kranen igenom en motor en gång i tiden. Varmluftspickan är dock den bästa idén jag hört om, då blir toppen riktigt varm efter en stund...
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
User avatar
Lindblad1990
Posts: 22
Joined: 28 Nov 2009, 15:44
Location: Norrköping

Post by Lindblad1990 »

Ser riktigt bra ut. bara hoppas det lirar som det ska utan problem. Så kan jag köpa bilen av dig sen när man har sparat ihop cash. :D
Letar sakta nytt E30 projekt !
BMW 325 E30 Touring -89 SÅLD
BMW 325 E30 4dr -88 SÅLD
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Nu är motorn varmkörd och konstaterat tät på vatten och olja vilket känns sjukt skönt :) Kommer ev en bild eller film om jag får lite finare gång i maskinen idag.
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
1800
Posts: 318
Joined: 12 Oct 2006, 15:45
Location: Kiruna

Post by 1800 »

Vartifrån har du tagit olja till turbon?
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

1800 wrote:Vartifrån har du tagit olja till turbon?


Har ett fördelningsblock vid oljetryckskontakten som förser mätare, tryckgivare och turbo med olja.
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
1800
Posts: 318
Joined: 12 Oct 2006, 15:45
Location: Kiruna

Post by 1800 »

johankihl wrote:
1800 wrote:Vartifrån har du tagit olja till turbon?


Har ett fördelningsblock vid oljetryckskontakten som förser mätare, tryckgivare och turbo med olja.


ok, funderar på att ta bort oljetempgivaren och ta därifrån för jag har ändå inge tempmätare. Borde ju funka lika bra?
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

1800 wrote:
johankihl wrote:
1800 wrote:Vartifrån har du tagit olja till turbon?


Har ett fördelningsblock vid oljetryckskontakten som förser mätare, tryckgivare och turbo med olja.


ok, funderar på att ta bort oljetempgivaren och ta därifrån för jag har ändå inge tempmätare. Borde ju funka lika bra?


Ja, absolut, men sätt dit en oljetemp också, det är inte dumt alls att ha.
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Nu har Kihltech 750 whp att leka med :wink:
Grefven

Post by Grefven »

grattis =)
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

Gott mos:) lagom att halka runt med.
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
1800
Posts: 318
Joined: 12 Oct 2006, 15:45
Location: Kiruna

Post by 1800 »

Gratulerar
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Bra snyt, lär ju slira om man vill! :)
Post Reply