Lyfta motor på bästa sätt?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Lyfta motor på bästa sätt?
Vad är smidigast...
lyfta med låda eller utan?
lyfta med låda eller utan?
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
-
- Posts: 1250
- Joined: 20 Nov 2005, 18:27
- Location: Linköping
- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact:
Om inte annat är det mycket lättare att få dit lådan på motorn när den ska i om man har sakerna löst istället för att ligga under bilen och jävlas med att få i ingående axeln på lådan i koppling och vev.
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
M3JONAS wrote:Om inte annat är det mycket lättare att få dit lådan på motorn när den ska i om man har sakerna löst istället för att ligga under bilen och jävlas med att få i ingående axeln på lådan i koppling och vev.
Er enig det m3jonas sier her, tok akkurat ut motoren min nå fra en e30 ( 325 ) Og jeg tok den ut uten gearkasse, jeg syns det er lettere. ikke noe problem å komme til på boltene mellom kasse/motor.
Men jeg gruer meg til å sentrere gearkassa mot axeln
Olika bud här helt klart....
Det lutar nog att lyfta ur motor o låda på samma gång.
Motorn är rätt strippad nu... Måste säga att det blev en manlig kabelhärva när man lossat alla kontakter
Ska bara lossa avgasystem samt rören till oljekylet sen åker skiten ur....
Förresten är det någon som vet dimensionerna på muttrarna till oljekyletsrör som går in vid oljefiltret?
Det lutar nog att lyfta ur motor o låda på samma gång.
Motorn är rätt strippad nu... Måste säga att det blev en manlig kabelhärva när man lossat alla kontakter
Ska bara lossa avgasystem samt rören till oljekylet sen åker skiten ur....
Förresten är det någon som vet dimensionerna på muttrarna till oljekyletsrör som går in vid oljefiltret?
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
jag lyfter alltid i och ur, med lådan! se bara till o ha en rullande domkraft som glider med under lådan,
/mvh
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
Jag har aldrig prövat lyfta i eller ur utan låda, men kan väll inte direkt säga att jag tycker de smidigt med lådan på i alla fall inte på en E21, vet inte om de är mer plats i en E30 men de tycke inte jag de känndes som alla fall.
Kommer man inte åt bultarna till lådan om man tar bort växellådsbalken och vinklar ner hela paketet lite?
MVH Patrik
Kommer man inte åt bultarna till lådan om man tar bort växellådsbalken och vinklar ner hela paketet lite?
MVH Patrik
Man få va som man ä, när man inte vart som man skulle!
bmwpatrik wrote: Kommer man inte åt bultarna till lådan om man tar bort växellådsbalken och vinklar ner hela paketet lite?
MVH Patrik
man kommer åt dom, men dom e fan inte lätta att komma åt =)
flrea fölängare o knutkors o så får man ha en som guidar hylsan i motorummet typ.
mvh Erik jakobsson
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
Är det någon som vet dimensionerna på muttrarna till oljekylsrören som går in vid oljefiltret?
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact:
19? 17? Kommer inte ihåg. Vad är det för motor du pratar om? Sitter det inte m20 i bilen?Chrille wrote:Är det någon som vet dimensionerna på muttrarna till oljekylsrören som går in vid oljefiltret?
Tog mig 45minuter att byta kabelhärva, och jag är värdelös på el.
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
Re: Lyfta motor på bästa sätt?
Chrille wrote:Vad är smidigast...
lyfta med låda eller utan?
de e ju så jäkla olika på vad man har för grejjor att hållas med.. jag plcokar dän lådan först sen maskinen för sig... men jag har ju 2 pelar lyft samt växellåds lyft så... släpper bara på kardan, växelspaken och växellådsfästen sen bryter ja ner lådan i bakkant å tar 2-3 förlängare å mutterpickan så e de löst :p