Lyfta motor på bästa sätt?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Lyfta motor på bästa sätt?

Post by Chrille »

Vad är smidigast...

lyfta med låda eller utan?
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
e30
Posts: 235
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Eskilstuna

Post by e30 »

Jag tycker att de är smidigast att lyfta med lådan, dock har ja aldrig provat att lyfta utan låda :wink:

Mvh Emil
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

har lyft både utan o med låda, klart lättast utan låda, då behöver man inte bråka emd dom bultarna som e så jobbiga att komma åt.

mvh Erik Jakobsson
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
User avatar
stian329
Posts: 115
Joined: 21 Nov 2005, 10:04
Location: Stavanger, Norwegen

Post by stian329 »

Enkelt om du har denne:
Image
Image

Fra Summit :D

Mvh Stian
E30 M3
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

En sån har jag med fast den började sitt liv som domkraft till en bmw och med tillskott av trasig hylsa, lite kedja och svetstråd vart det ett lyftok.

Fattar inte hur man klarat sig utan förr, det som varit 2mansjobb innan fixar man lätt på egen hand nu.
/Per
a.k.a. Jevlar
User avatar
Fanzy
Posts: 278
Joined: 29 Nov 2005, 14:04
Location: Lycksele

Post by Fanzy »

jag brukar lyfta ut bara motorn.
dom övre bultarna kan vara lite jobbiga att komma åt men det brukar gå fortare än att hålla på att böka ut motor med lådan på.
helst om man inte har en sån finurlig sak som Stian329 har
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

ställde upp bilen på pallbockar, gick hur fint som helst att lyfta både låda och motor på en gång.
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Om inte annat är det mycket lättare att få dit lådan på motorn när den ska i om man har sakerna löst istället för att ligga under bilen och jävlas med att få i ingående axeln på lådan i koppling och vev.
sh0rty^
Posts: 51
Joined: 22 Nov 2005, 15:30

Post by sh0rty^ »

M3JONAS wrote:Om inte annat är det mycket lättare att få dit lådan på motorn när den ska i om man har sakerna löst istället för att ligga under bilen och jävlas med att få i ingående axeln på lådan i koppling och vev.


Er enig det m3jonas sier her, tok akkurat ut motoren min nå fra en e30 ( 325 ) Og jeg tok den ut uten gearkasse, jeg syns det er lettere. ikke noe problem å komme til på boltene mellom kasse/motor.

Men jeg gruer meg til å sentrere gearkassa mot axeln :?
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Olika bud här helt klart.... :o



Det lutar nog att lyfta ur motor o låda på samma gång.


Motorn är rätt strippad nu... Måste säga att det blev en manlig kabelhärva när man lossat alla kontakter :)


Ska bara lossa avgasystem samt rören till oljekylet sen åker skiten ur....
Förresten är det någon som vet dimensionerna på muttrarna till oljekyletsrör som går in vid oljefiltret?
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

jag lyfter alltid i och ur, med lådan! se bara till o ha en rullande domkraft som glider med under lådan,

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
bmwpatrik
Posts: 1227
Joined: 20 Nov 2005, 21:41
Location: Dalarna Norrhyttan

Post by bmwpatrik »

Jag har aldrig prövat lyfta i eller ur utan låda, men kan väll inte direkt säga att jag tycker de smidigt med lådan på i alla fall inte på en E21, vet inte om de är mer plats i en E30 men de tycke inte jag de känndes som alla fall.

Kommer man inte åt bultarna till lådan om man tar bort växellådsbalken och vinklar ner hela paketet lite?

MVH Patrik
Man få va som man ä, när man inte vart som man skulle!
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

bmwpatrik wrote: Kommer man inte åt bultarna till lådan om man tar bort växellådsbalken och vinklar ner hela paketet lite?

MVH Patrik


man kommer åt dom, men dom e fan inte lätta att komma åt =)

flrea fölängare o knutkors o så får man ha en som guidar hylsan i motorummet typ.

mvh Erik jakobsson
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Är det någon som vet dimensionerna på muttrarna till oljekylsrören som går in vid oljefiltret?
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Chrille wrote:Är det någon som vet dimensionerna på muttrarna till oljekylsrören som går in vid oljefiltret?
19? 17? Kommer inte ihåg. Vad är det för motor du pratar om? Sitter det inte m20 i bilen?

Tog mig 45minuter att byta kabelhärva, och jag är värdelös på el. :|
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
PBRacing
Posts: 613
Joined: 23 Nov 2005, 17:30
Location: Örebro

Re: Lyfta motor på bästa sätt?

Post by PBRacing »

Chrille wrote:Vad är smidigast...

lyfta med låda eller utan?


de e ju så jäkla olika på vad man har för grejjor att hållas med.. jag plcokar dän lådan först sen maskinen för sig... men jag har ju 2 pelar lyft samt växellåds lyft så... släpper bara på kardan, växelspaken och växellådsfästen sen bryter ja ner lådan i bakkant å tar 2-3 förlängare å mutterpickan så e de löst :p
Post Reply