Bmw 325 E30 TiC by JLPERFORMANCE 647WHP@1,94BAR
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- Jonas_Linder
- Posts: 2121
- Joined: 29 Dec 2006, 16:44
- Location: Umeå
Bmw 325 E30 TiC by JLPERFORMANCE 647WHP@1,94BAR
Har varit lite tråkig och inte gjort någon projekt tråd under uppbyggnaden om min bil, men bättre sent än aldrig som dom brukar säga.
Har ägt och byggt på bilen i 3 år.
Så här ser Specen ut:
Motor/Drivlina
M20B25 block:
Orginal m20b25 vevaxel
Toppdeckat
Hornat
Svarvade kattkolvar
Djupare ventilurtag
Original 135mm stakar
O-ringat med 0,2 mm uppstick
Blästrat och Uppmålat
Alla lager, packningar, kolvringar, packboxar, oljepump, reduceringsventil, vattenpump, kamrem, spännare m.m NYTT när motorn sattes ihop
M20B25 topp:
Planad
Enem Z45 Turbo kamaxel
PPF ventilfjäderkit med retainers
Inslipade ventiler
Original vippor
Spjällhus gjort för turbo samt tigat dit 3” alu rör istället för original 2,75”
Sachs 618 Tryckplatta
6 Puckad sinterlamell
15mm pilotlager i veven
Garrett Gt42 Turbo 62mm in 67mm ut
Vevhusvent från topp samt oljeretur från topp till snygg hemmabyggd catchtank
60mm Wastegate
Nordgren ställbar lufttryck regulator
Eget tillverkat grenrör T4 fläns, EGT uttag, lindat med bandage
45x30x7,6 Alu Intercooler
25 Raders oljekylare med nya fina pressade slangar
3,5” Avgassystem från turbo med 1 simons dämpare som går ut på högersidan
525 TDS växellåda
328 E36 Kardanaxel med 2 ORDENTLIGA kardanringar
E28 M535 Kylare
Alla kylslangar är byggt i rör med silikonslangar
Spal fläkt till kylaren
Dubbla 32mm Dumpventiler
Volvo 740 Expansionskärl
SNIPER lustgassystem 75HK kan man plocka (använder ej gas nu)
BMC luftfliter 4” till Turbon
Bakvagn:
PPF sviktstålsaxlar med 735 drivknutar
Svetsad 735 Diff med 3,47 Utväxling
Pulverlackad bakvagnsbalk med Delrin silent bussningar med justerarbara hjulvinklar
Medbringare och hubbar byggd efter skottsäkert recept så man kan använda original handbroms
Förstärkata Original 325 bärarmar
Tiggad Aluminium oljeupptagningsplåt under DIFF godkänd för stripp
K-sport coilovers bak med justerbara fjädrar
Motorstyrning/Bränslematning
Vems styrsystem med Display, EGT, bredbandslambda, alla givare och egenbyggd elhärva
Launchcontrol på växelspaken
Tändspole från Opel V6 ( Bosch motorsport )
Aeromotive A100 soppapump
Summit AN8 bränslefilter
Fuelcell
Aeromotive A1000 BTR med industri bränsletrycks mätare
Orginal fuelrail som är ombyggd med AN8 anslutningar samt lustgas-bränsle uttag
Alla slangar är stålomspunna
Earls/summit kopplingar överallt
1008cc Spridare
Bilen körs på E85.
Kaross/Mätare m.m:
325 4-dörrars kaross
Inte mycket rost
Lackad halvblank svart
Alu fjäderbensstag fram
Hemmabyggt fjädertornsstag bak
Igenlagda dörrlister
Ögonlock
M3 Speglar med adapterplattor
Helljuset bortplockat och ersatt med Aerotratt på högersidan
Egentillverkat glasfiber tak, inte det snyggaste men funkar…..
Vinge
Igenlagd reservhjuls balja
Halvbur
Breddade skärmkanter bak (rymmer 10,5” ET street bra)
2 St sportstolar
4-punks bälten
Aluminium klädda dörrsidor samt hatthylla
Tonade bakljus
Gt sportratt med nav och snapoff nav.
Alu pedaler
Batteriet i skuffen med batteribox
Egentillverkad shortshift växelspak
Stor varvräknare med shiftlight, vattentemp mätare, oljetrycksmätare samt stor oljetrycks varningslampa, volt mätare, laddtrycksmätare, startknapp m.m
Huvudströmbrytare med godkänd dekal
Hela framvagnen är uppmålad med nya bussningar och leder m.m
4-Hjulsinställning gjord
Renoverade original fjäderben och fjädrar fram (För stripp körning)
Bromsar/Däck & Fälgar:
17” Postert fälgar 235/45/17 bak
215/40/17 fram
15” Avsmalnade plåtfälgar fram med M/T frontrunners 4,5x26x15
15” Breddade plåtfälgar bak med 10,5x26x15 M/T ET STREET med M/T slangar
10mm Spacers fram om man kör 17”
45mm bultade manton racing spacers bak till ET STREET däcken
Original bromsok fram med borrade/slitsade Tarox skivor
Original bromsok samt skivor bak
Alla bromslangar är stålomspunna
Sellholm Racing hydralisk handbroms till bakbromsarna
Effekt/prestanda=
647WHP & 790WNM @ 1,94Bar
Har ägt och byggt på bilen i 3 år.
Så här ser Specen ut:
Motor/Drivlina
M20B25 block:
Orginal m20b25 vevaxel
Toppdeckat
Hornat
Svarvade kattkolvar
Djupare ventilurtag
Original 135mm stakar
O-ringat med 0,2 mm uppstick
Blästrat och Uppmålat
Alla lager, packningar, kolvringar, packboxar, oljepump, reduceringsventil, vattenpump, kamrem, spännare m.m NYTT när motorn sattes ihop
M20B25 topp:
Planad
Enem Z45 Turbo kamaxel
PPF ventilfjäderkit med retainers
Inslipade ventiler
Original vippor
Spjällhus gjort för turbo samt tigat dit 3” alu rör istället för original 2,75”
Sachs 618 Tryckplatta
6 Puckad sinterlamell
15mm pilotlager i veven
Garrett Gt42 Turbo 62mm in 67mm ut
Vevhusvent från topp samt oljeretur från topp till snygg hemmabyggd catchtank
60mm Wastegate
Nordgren ställbar lufttryck regulator
Eget tillverkat grenrör T4 fläns, EGT uttag, lindat med bandage
45x30x7,6 Alu Intercooler
25 Raders oljekylare med nya fina pressade slangar
3,5” Avgassystem från turbo med 1 simons dämpare som går ut på högersidan
525 TDS växellåda
328 E36 Kardanaxel med 2 ORDENTLIGA kardanringar
E28 M535 Kylare
Alla kylslangar är byggt i rör med silikonslangar
Spal fläkt till kylaren
Dubbla 32mm Dumpventiler
Volvo 740 Expansionskärl
SNIPER lustgassystem 75HK kan man plocka (använder ej gas nu)
BMC luftfliter 4” till Turbon
Bakvagn:
PPF sviktstålsaxlar med 735 drivknutar
Svetsad 735 Diff med 3,47 Utväxling
Pulverlackad bakvagnsbalk med Delrin silent bussningar med justerarbara hjulvinklar
Medbringare och hubbar byggd efter skottsäkert recept så man kan använda original handbroms
Förstärkata Original 325 bärarmar
Tiggad Aluminium oljeupptagningsplåt under DIFF godkänd för stripp
K-sport coilovers bak med justerbara fjädrar
Motorstyrning/Bränslematning
Vems styrsystem med Display, EGT, bredbandslambda, alla givare och egenbyggd elhärva
Launchcontrol på växelspaken
Tändspole från Opel V6 ( Bosch motorsport )
Aeromotive A100 soppapump
Summit AN8 bränslefilter
Fuelcell
Aeromotive A1000 BTR med industri bränsletrycks mätare
Orginal fuelrail som är ombyggd med AN8 anslutningar samt lustgas-bränsle uttag
Alla slangar är stålomspunna
Earls/summit kopplingar överallt
1008cc Spridare
Bilen körs på E85.
Kaross/Mätare m.m:
325 4-dörrars kaross
Inte mycket rost
Lackad halvblank svart
Alu fjäderbensstag fram
Hemmabyggt fjädertornsstag bak
Igenlagda dörrlister
Ögonlock
M3 Speglar med adapterplattor
Helljuset bortplockat och ersatt med Aerotratt på högersidan
Egentillverkat glasfiber tak, inte det snyggaste men funkar…..
Vinge
Igenlagd reservhjuls balja
Halvbur
Breddade skärmkanter bak (rymmer 10,5” ET street bra)
2 St sportstolar
4-punks bälten
Aluminium klädda dörrsidor samt hatthylla
Tonade bakljus
Gt sportratt med nav och snapoff nav.
Alu pedaler
Batteriet i skuffen med batteribox
Egentillverkad shortshift växelspak
Stor varvräknare med shiftlight, vattentemp mätare, oljetrycksmätare samt stor oljetrycks varningslampa, volt mätare, laddtrycksmätare, startknapp m.m
Huvudströmbrytare med godkänd dekal
Hela framvagnen är uppmålad med nya bussningar och leder m.m
4-Hjulsinställning gjord
Renoverade original fjäderben och fjädrar fram (För stripp körning)
Bromsar/Däck & Fälgar:
17” Postert fälgar 235/45/17 bak
215/40/17 fram
15” Avsmalnade plåtfälgar fram med M/T frontrunners 4,5x26x15
15” Breddade plåtfälgar bak med 10,5x26x15 M/T ET STREET med M/T slangar
10mm Spacers fram om man kör 17”
45mm bultade manton racing spacers bak till ET STREET däcken
Original bromsok fram med borrade/slitsade Tarox skivor
Original bromsok samt skivor bak
Alla bromslangar är stålomspunna
Sellholm Racing hydralisk handbroms till bakbromsarna
Effekt/prestanda=
647WHP & 790WNM @ 1,94Bar
Last edited by Jonas_Linder on 05 Apr 2011, 21:19, edited 6 times in total.
- Jonas_Linder
- Posts: 2121
- Joined: 29 Dec 2006, 16:44
- Location: Umeå
ser ut som ett seriöst å fint bygge
320 2,5 24v Kic-88
325 turbo -89 (såld)12,53@402
325-88 m-tech II
320is-89
318-99
540T-99
M535-86
520-00
525 turbo m20 12,32 @402 192km/h(såld)
525 turbo m50 438hk 520nm 24500 mil oöppnad
http://www.fartverket.se" onclick="window.open(this.href);return false;
325 turbo -89 (såld)12,53@402
325-88 m-tech II
320is-89
318-99
540T-99
M535-86
520-00
525 turbo m20 12,32 @402 192km/h(såld)
525 turbo m50 438hk 520nm 24500 mil oöppnad
http://www.fartverket.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jonas_Linder
- Posts: 2121
- Joined: 29 Dec 2006, 16:44
- Location: Umeå
Verkar vara ett nice recept
Du gillar inte rött va? hehe
Du gillar inte rött va? hehe
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jonas_Linder
- Posts: 2121
- Joined: 29 Dec 2006, 16:44
- Location: Umeå
Pimplaren wrote:Verkar vara ett nice recept
Du gillar inte rött va? hehe
Haha jo RÖTT är SÖTT
Han bara bli en film, dålig är den, men man ser ju bilen i alla fall. Från En Dag På Strippen i Piteå 6 Juni 2009
http://s154.photobucket.com/albums/s240 ... v&newest=1
- Micke johansson
- Posts: 2175
- Joined: 17 Jul 2006, 21:30
- Location: Umeå
Nu sitter du ju bättre bakvagn Så nu kanske det går att åka någon bra tid
Mikael Johansson
070-3559859
k1k1_@hotmail.com
E30: 327 9.86/227kmh 18år
E30: 325 Mtech2 + M50turbo
S4: Audi 20v - 1000whp
070-3559859
k1k1_@hotmail.com
E30: 327 9.86/227kmh 18år
E30: 325 Mtech2 + M50turbo
S4: Audi 20v - 1000whp
Re: Bmw 325 E30 TiC by JLPERFORMANCE
Jag gratta dig ju på sävar, men jag måste passa på och göra det här också. Dubbel rekord ikväll? Helt sjukt!
Gör vågen för Robert och Emil då jag liks håller.
Nu ska jag sova, och jag lär göra det med ett smile, M20 rules!!!
Gör vågen för Robert och Emil då jag liks håller.
Nu ska jag sova, och jag lär göra det med ett smile, M20 rules!!!
- Jonas_Linder
- Posts: 2121
- Joined: 29 Dec 2006, 16:44
- Location: Umeå
Re: Bmw 325 E30 TiC by JLPERFORMANCE
HAHA jo m20 rules.
Har bromsat bilen i helgen.
Sjukt nog gav den 647Whp =) på 1,94 Bar
Inte illa för att vara ORGINAL STAKAR, ORGINAL KOLVAR, OSVETSAD TOPP, ORGINAL VEVAXEL
Se vad en z45 kam, oringning, PPF ventilfjädrar och crmo retainers kan göra =)
Har varit ute och snytit ur kärran och den går fint och allt verkar lira precis som den ska.
TACK till robban på Dynotech och Emil för helgens insats.
Tror ribban är satt nu på vad M20B25 prylarna klarar av.
Bromspapper och fin film kommer inom kort, har blivit väldigt lite sömn i helgen så måste sova lite först.
Har bromsat bilen i helgen.
Sjukt nog gav den 647Whp =) på 1,94 Bar
Inte illa för att vara ORGINAL STAKAR, ORGINAL KOLVAR, OSVETSAD TOPP, ORGINAL VEVAXEL
Se vad en z45 kam, oringning, PPF ventilfjädrar och crmo retainers kan göra =)
Har varit ute och snytit ur kärran och den går fint och allt verkar lira precis som den ska.
TACK till robban på Dynotech och Emil för helgens insats.
Tror ribban är satt nu på vad M20B25 prylarna klarar av.
Bromspapper och fin film kommer inom kort, har blivit väldigt lite sömn i helgen så måste sova lite först.
Re: Bmw 325 E30 TiC by JLPERFORMANCE
Glöm inte max vridet på sköna 790wnm.
Var även riktigt intressant att sopa dit ett ställbart kamdrev och se vad för mått som gällde på Jonas maskin!
Var även riktigt intressant att sopa dit ett ställbart kamdrev och se vad för mått som gällde på Jonas maskin!
- Jonas_Linder
- Posts: 2121
- Joined: 29 Dec 2006, 16:44
- Location: Umeå
Re: Bmw 325 E30 TiC by JLPERFORMANCE 647WHP@1,94BAR
Jo med det vridet är det då inge större svårigheter att kasta lös mackorna =)
Jo, skönt med ställbart kamdrev, dock så ville den stå exakt på markeringen för att ge mest effekt, så behövs ju inget ställbart egentligen men aldrig fel att ha om jag funderar på att uppgradera till en z58 istället. Fast effekten är nog mer än tillräcklig så får se vad framtiden säger.
Jo, skönt med ställbart kamdrev, dock så ville den stå exakt på markeringen för att ge mest effekt, så behövs ju inget ställbart egentligen men aldrig fel att ha om jag funderar på att uppgradera till en z58 istället. Fast effekten är nog mer än tillräcklig så får se vad framtiden säger.
- Tingsdalsracer
- Posts: 1104
- Joined: 10 Oct 2006, 08:00
- Location: Patrik Axelsson Tingsdal, Lycksele, Västerbotten
Re: Bmw 325 E30 TiC by JLPERFORMANCE 647WHP@1,94BAR
Sjuka siffror,,än en gång grattis,, M20 rules
Patrik Axelsson Mobnr. 070-6755009
Re: Bmw 325 E30 TiC by JLPERFORMANCE 647WHP@1,94BAR
Det är ju helt sinnes! Blir intressant att se hur bra motorn håller ihop.
Re: Bmw 325 E30 TiC by JLPERFORMANCE 647WHP@1,94BAR
Måste väl också få säga grattis till bra med mos, dock riktigt jobbigt att det gick att blåsa ut så mycket pulver ur den ! Provkörningen av Robban var priceless Dynotech ftw!
Nås på 0730970524
e36 m3 helsmidd m50b30 sc6766 @ 2.4 bar 844whp 1170wnm
e36 m3 helsmidd m50b30 sc6766 @ 2.4 bar 844whp 1170wnm
- Jonas_Linder
- Posts: 2121
- Joined: 29 Dec 2006, 16:44
- Location: Umeå
Re: Bmw 325 E30 TiC by JLPERFORMANCE 647WHP@1,94BAR
Jo, har som gått och tänkt på den där lilla M20 motorn hela dagen, blir till att rasta ur den en sväng ikväll också =)Tingsdalsracer wrote:Sjuka siffror,,än en gång grattis,, M20 rules