Bmw 325 E30 TiC by JLPERFORMANCE 647WHP@1,94BAR

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Jonas_Linder
Posts: 2121
Joined: 29 Dec 2006, 16:44
Location: Umeå

Bmw 325 E30 TiC by JLPERFORMANCE 647WHP@1,94BAR

Post by Jonas_Linder »

Har varit lite tråkig och inte gjort någon projekt tråd under uppbyggnaden om min bil, men bättre sent än aldrig som dom brukar säga.

Har ägt och byggt på bilen i 3 år.

Så här ser Specen ut:

Motor/Drivlina

M20B25 block:
Orginal m20b25 vevaxel
Toppdeckat
Hornat
Svarvade kattkolvar
Djupare ventilurtag
Original 135mm stakar
O-ringat med 0,2 mm uppstick
Blästrat och Uppmålat
Alla lager, packningar, kolvringar, packboxar, oljepump, reduceringsventil, vattenpump, kamrem, spännare m.m NYTT när motorn sattes ihop

M20B25 topp:
Planad
Enem Z45 Turbo kamaxel
PPF ventilfjäderkit med retainers
Inslipade ventiler
Original vippor
Spjällhus gjort för turbo samt tigat dit 3” alu rör istället för original 2,75”

Sachs 618 Tryckplatta
6 Puckad sinterlamell
15mm pilotlager i veven
Garrett Gt42 Turbo 62mm in 67mm ut
Vevhusvent från topp samt oljeretur från topp till snygg hemmabyggd catchtank
60mm Wastegate
Nordgren ställbar lufttryck regulator
Eget tillverkat grenrör T4 fläns, EGT uttag, lindat med bandage
45x30x7,6 Alu Intercooler
25 Raders oljekylare med nya fina pressade slangar
3,5” Avgassystem från turbo med 1 simons dämpare som går ut på högersidan
525 TDS växellåda
328 E36 Kardanaxel med 2 ORDENTLIGA kardanringar
E28 M535 Kylare
Alla kylslangar är byggt i rör med silikonslangar
Spal fläkt till kylaren
Dubbla 32mm Dumpventiler
Volvo 740 Expansionskärl
SNIPER lustgassystem 75HK kan man plocka (använder ej gas nu)
BMC luftfliter 4” till Turbon

Bakvagn:
PPF sviktstålsaxlar med 735 drivknutar
Svetsad 735 Diff med 3,47 Utväxling
Pulverlackad bakvagnsbalk med Delrin silent bussningar med justerarbara hjulvinklar
Medbringare och hubbar byggd efter skottsäkert recept så man kan använda original handbroms
Förstärkata Original 325 bärarmar
Tiggad Aluminium oljeupptagningsplåt under DIFF godkänd för stripp
K-sport coilovers bak med justerbara fjädrar

Motorstyrning/Bränslematning

Vems styrsystem med Display, EGT, bredbandslambda, alla givare och egenbyggd elhärva
Launchcontrol på växelspaken
Tändspole från Opel V6 ( Bosch motorsport )
Aeromotive A100 soppapump
Summit AN8 bränslefilter
Fuelcell
Aeromotive A1000 BTR med industri bränsletrycks mätare
Orginal fuelrail som är ombyggd med AN8 anslutningar samt lustgas-bränsle uttag
Alla slangar är stålomspunna
Earls/summit kopplingar överallt
1008cc Spridare

Bilen körs på E85.

Kaross/Mätare m.m:

325 4-dörrars kaross
Inte mycket rost
Lackad halvblank svart
Alu fjäderbensstag fram
Hemmabyggt fjädertornsstag bak
Igenlagda dörrlister
Ögonlock
M3 Speglar med adapterplattor
Helljuset bortplockat och ersatt med Aerotratt på högersidan
Egentillverkat glasfiber tak, inte det snyggaste men funkar…..
Vinge
Igenlagd reservhjuls balja
Halvbur
Breddade skärmkanter bak (rymmer 10,5” ET street bra)
2 St sportstolar
4-punks bälten
Aluminium klädda dörrsidor samt hatthylla
Tonade bakljus
Gt sportratt med nav och snapoff nav.
Alu pedaler
Batteriet i skuffen med batteribox
Egentillverkad shortshift växelspak
Stor varvräknare med shiftlight, vattentemp mätare, oljetrycksmätare samt stor oljetrycks varningslampa, volt mätare, laddtrycksmätare, startknapp m.m
Huvudströmbrytare med godkänd dekal
Hela framvagnen är uppmålad med nya bussningar och leder m.m
4-Hjulsinställning gjord
Renoverade original fjäderben och fjädrar fram (För stripp körning)

Bromsar/Däck & Fälgar:

17” Postert fälgar 235/45/17 bak
215/40/17 fram
15” Avsmalnade plåtfälgar fram med M/T frontrunners 4,5x26x15
15” Breddade plåtfälgar bak med 10,5x26x15 M/T ET STREET med M/T slangar
10mm Spacers fram om man kör 17”
45mm bultade manton racing spacers bak till ET STREET däcken

Original bromsok fram med borrade/slitsade Tarox skivor
Original bromsok samt skivor bak
Alla bromslangar är stålomspunna
Sellholm Racing hydralisk handbroms till bakbromsarna


Effekt/prestanda=

647WHP & 790WNM @ 1,94Bar
Last edited by Jonas_Linder on 05 Apr 2011, 21:19, edited 6 times in total.
User avatar
Jonas_Linder
Posts: 2121
Joined: 29 Dec 2006, 16:44
Location: Umeå

Post by Jonas_Linder »

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Last edited by Jonas_Linder on 17 Jan 2010, 13:18, edited 2 times in total.
User avatar
jimm_y
Posts: 343
Joined: 22 Sep 2008, 17:53
Location: Klippan

Post by jimm_y »

ser ut som ett seriöst å fint bygge :wink:
320 2,5 24v Kic-88
325 turbo -89 (såld)12,53@402
325-88 m-tech II
320is-89
318-99
540T-99
M535-86
520-00
525 turbo m20 12,32 @402 192km/h(såld)
525 turbo m50 438hk 520nm 24500 mil oöppnad


http://www.fartverket.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Jonas_Linder
Posts: 2121
Joined: 29 Dec 2006, 16:44
Location: Umeå

Post by Jonas_Linder »

jimm_y wrote:ser ut som ett seriöst å fint bygge :wink:


Tack 8)

Tanken är att göra lite uppgraderingar nu och få bilen körd i bänken för att få in tänding/bränsle mappen ordentligt.

Går på 1,8 Bar så det skjuter på ganska bra, vore kul att få en effekt mätning på bakhjulen.
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Post by Dajb »

finns där ingen film på bilen in action så att säga? ser ut som en riktigt trevlig racebil :D
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

Verkar vara ett nice recept :)
Du gillar inte rött va? hehe
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Jonas_Linder
Posts: 2121
Joined: 29 Dec 2006, 16:44
Location: Umeå

Post by Jonas_Linder »

Pimplaren wrote:Verkar vara ett nice recept :)
Du gillar inte rött va? hehe


Haha jo RÖTT är SÖTT :lol:
Han bara bli en film, dålig är den, men man ser ju bilen i alla fall. Från En Dag På Strippen i Piteå 6 Juni 2009

http://s154.photobucket.com/albums/s240 ... v&newest=1
User avatar
Micke johansson
Posts: 2175
Joined: 17 Jul 2006, 21:30
Location: Umeå

Post by Micke johansson »

Nu sitter du ju bättre bakvagn :twisted: Så nu kanske det går att åka någon bra tid :)
Mikael Johansson
070-3559859
k1k1_@hotmail.com

E30: 327 9.86/227kmh 18år
E30: 325 Mtech2 + M50turbo
S4: Audi 20v - 1000whp
User avatar
ribbe
Posts: 61
Joined: 07 Jul 2009, 20:26
Location: umeå

Post by ribbe »

Du måste ju tillägga det fina plasttaket du har ;D
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Re: Bmw 325 E30 TiC by JLPERFORMANCE

Post by peppe »

Jag gratta dig ju på sävar, men jag måste passa på och göra det här också. Dubbel rekord ikväll? Helt sjukt!

Gör vågen för Robert och Emil då jag liks håller.

Nu ska jag sova, och jag lär göra det med ett smile, M20 rules!!!
User avatar
Jonas_Linder
Posts: 2121
Joined: 29 Dec 2006, 16:44
Location: Umeå

Re: Bmw 325 E30 TiC by JLPERFORMANCE

Post by Jonas_Linder »

HAHA jo m20 rules.

Har bromsat bilen i helgen.
Sjukt nog gav den 647Whp =) på 1,94 Bar

Inte illa för att vara ORGINAL STAKAR, ORGINAL KOLVAR, OSVETSAD TOPP, ORGINAL VEVAXEL
Se vad en z45 kam, oringning, PPF ventilfjädrar och crmo retainers kan göra =)

Har varit ute och snytit ur kärran och den går fint och allt verkar lira precis som den ska.

TACK till robban på Dynotech och Emil för helgens insats.

Tror ribban är satt nu på vad M20B25 prylarna klarar av.

Bromspapper och fin film kommer inom kort, har blivit väldigt lite sömn i helgen så måste sova lite först.
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Re: Bmw 325 E30 TiC by JLPERFORMANCE

Post by peppe »

Glöm inte max vridet på sköna 790wnm.

Var även riktigt intressant att sopa dit ett ställbart kamdrev och se vad för mått som gällde på Jonas maskin!
User avatar
Jonas_Linder
Posts: 2121
Joined: 29 Dec 2006, 16:44
Location: Umeå

Re: Bmw 325 E30 TiC by JLPERFORMANCE 647WHP@1,94BAR

Post by Jonas_Linder »

Jo med det vridet är det då inge större svårigheter att kasta lös mackorna =)

Jo, skönt med ställbart kamdrev, dock så ville den stå exakt på markeringen för att ge mest effekt, så behövs ju inget ställbart egentligen men aldrig fel att ha om jag funderar på att uppgradera till en z58 istället. Fast effekten är nog mer än tillräcklig så får se vad framtiden säger.
User avatar
Tingsdalsracer
Posts: 1104
Joined: 10 Oct 2006, 08:00
Location: Patrik Axelsson Tingsdal, Lycksele, Västerbotten

Re: Bmw 325 E30 TiC by JLPERFORMANCE 647WHP@1,94BAR

Post by Tingsdalsracer »

Sjuka siffror,,än en gång grattis,, M20 rules :lol:
Patrik Axelsson Mobnr. 070-6755009
User avatar
dahmeer
Posts: 362
Joined: 21 Nov 2005, 16:00
Location: Karlstad

Re: Bmw 325 E30 TiC by JLPERFORMANCE 647WHP@1,94BAR

Post by dahmeer »

Det är ju helt sinnes! Blir intressant att se hur bra motorn håller ihop. :shock:
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Re: Bmw 325 E30 TiC by JLPERFORMANCE 647WHP@1,94BAR

Post by ippe »

Måste väl också få säga grattis till bra med mos, dock riktigt jobbigt att det gick att blåsa ut så mycket pulver ur den ;)! Provkörningen av Robban var priceless Dynotech ftw!
Nås på 0730970524

e36 m3 helsmidd m50b30 sc6766 @ 2.4 bar 844whp 1170wnm
User avatar
Jonas_Linder
Posts: 2121
Joined: 29 Dec 2006, 16:44
Location: Umeå

Re: Bmw 325 E30 TiC by JLPERFORMANCE 647WHP@1,94BAR

Post by Jonas_Linder »

Tingsdalsracer wrote:Sjuka siffror,,än en gång grattis,, M20 rules :lol:
Jo, har som gått och tänkt på den där lilla M20 motorn hela dagen, blir till att rasta ur den en sväng ikväll också =)
Post Reply