m3 3.0 hög hc och mycket oljämn tomgång

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
affe
Posts: 1617
Joined: 20 Nov 2005, 15:20
Location: utanför oskarshamn

m3 3.0 hög hc och mycket oljämn tomgång

Post by affe »

Felkod fanns på luftmassemätaren, nu är den bytt utan resukltat.
Har rengjort magnetventilerna till vanosen utan resultat. Bilen går jämt när den är kall någon minut innan den börjar missa igen. ¨'

Någon som har ider?
Alfred Andersson
affe.andersson@hotmail.com
Tel 0702803567
pizza
Posts: 2083
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Location: Västerås

Post by pizza »

Tempgivaren om den blir sämre när den börjar bli varm, enkelt å byta å billigt, helt klart värt ett försök.

Pizza
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
User avatar
affe
Posts: 1617
Joined: 20 Nov 2005, 15:20
Location: utanför oskarshamn

Post by affe »

där har du en poäng. ska beställas
Alfred Andersson
affe.andersson@hotmail.com
Tel 0702803567
pizza
Posts: 2083
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Location: Västerås

Post by pizza »

beställ vanos filter också, inte nått med saken å göra men värt å byta med oljan nästa gång, många som missar de.
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
User avatar
affe
Posts: 1617
Joined: 20 Nov 2005, 15:20
Location: utanför oskarshamn

Post by affe »

de ska göras. Sitter enem kammar i maskinen vilket kan bidra till gången. men den går ju fint vid kallstart så jag tycker det vore uteslutet
Alfred Andersson
affe.andersson@hotmail.com
Tel 0702803567
User avatar
affe
Posts: 1617
Joined: 20 Nov 2005, 15:20
Location: utanför oskarshamn

Post by affe »

Ny tempgivare hjälpte inte..
Alfred Andersson
affe.andersson@hotmail.com
Tel 0702803567
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Post by TreLingon »

Inge felkoder på lambdan och btr ?. Jag har dom felkodena plus lmm vid dålig tomgång. Tomgångsmotorn kass ?
Andersson
Posts: 395
Joined: 23 Nov 2005, 19:11
Location: Emmaboda

Post by Andersson »

Lambdan tar en stund innan den är varm och kan skicka info om blandning, vet ej hur lång tid det tar men gissar på typ någon minut, så går den bra vid kallstart och sen börjar gå dåligt när ecu:n läser från lambdan så gissar jag på läckage innan lambdan eller är den dålig.
3430cc sugis
User avatar
affe
Posts: 1617
Joined: 20 Nov 2005, 15:20
Location: utanför oskarshamn

Post by affe »

Hade samma tanke som du. Kopplade ur dom och problemet kvarstår tyvär. antar att maskinen går på nått nödprogram utan dom..
Alfred Andersson
affe.andersson@hotmail.com
Tel 0702803567
User avatar
Spiidfriik
Posts: 561
Joined: 29 Nov 2005, 20:20
Location: Piteå
Contact:

Post by Spiidfriik »

Spontant tänker jag tjuvluft. Borde ju även påverka vid kallstart, men konstigare saker har hänt... Ger just orolig tomgång och avgasvärden åt h-e. Finns ju 7 gummibälgar plus vevhusvent att börja kolla.
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
User avatar
JErngren
Posts: 872
Joined: 10 Oct 2007, 14:34
Location: Nyköping

Post by JErngren »

antar att du har bes. då du vet att det är högt HC värde. Då borde det stå Lambda värdet också?
*Bmw E36 320 -92 (M52B28, M3-Optic, M-Killer)
*Bmw E30 320 Touring Turbo -89
User avatar
affe
Posts: 1617
Joined: 20 Nov 2005, 15:20
Location: utanför oskarshamn

Post by affe »

Har felsökt tjuvluft lite lätt med startgas. men i morgon ska ajag ta fram rökmaskinen vi har för att hitta läckor på jobbet
Alfred Andersson
affe.andersson@hotmail.com
Tel 0702803567
User avatar
affe
Posts: 1617
Joined: 20 Nov 2005, 15:20
Location: utanför oskarshamn

Post by affe »

alla kamaxel givare uppmätta. kablage mellan magnetventil och vanosbox=ok, kablage mellan kamaxelgivarna och vanosbox=ok. Vanosboxen har spänning på dom stift den ska ha det på. Jord har den också på rätt stift.

En konstig grej jag märk är att delar man kontaktstycket vi en magnetventil och mäter spänningen när bilen är igång eller tändning på så har man 12v men om man därimot mäter parallelt när kontakstycket är ihopsatt så är det 0v....

har även haft isär boxen men kan ej se något konstigt.

Är boxen trasig eller vad tror ni? ska magnetventilerna vara aktiva på tomgång?

Hjälp någon.....får psykbryt på detta
Alfred Andersson
affe.andersson@hotmail.com
Tel 0702803567
User avatar
affe
Posts: 1617
Joined: 20 Nov 2005, 15:20
Location: utanför oskarshamn

Post by affe »

Har nu prövat med en ny vanosbox utan resultat... Ingen som är duktig på s50?
Alfred Andersson
affe.andersson@hotmail.com
Tel 0702803567
User avatar
Hansa
Posts: 3930
Joined: 07 Oct 2007, 22:33
Location: Borlänge

Post by Hansa »

koppla upp bilen mot en dator och kolla vad som är fel! n0lla alla felkoder sen ut och kör och gör en avläsning igen.

Min E34 525 Touring börja gå som en påse skit, bytte lmm, provade me lambda, givare, och strula en jävla massa, men så fick jag felkoder avlästa på bilen och så tog vi bort felkoderna och nu går bilen som en e34 med m50 ska gå!
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

inte tjyvluft vid spjällen nånstans?
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
User avatar
affe
Posts: 1617
Joined: 20 Nov 2005, 15:20
Location: utanför oskarshamn

Post by affe »

har kollat med rökmaskin, var lite läck på 4ans insugsrör men jag fixade det men hjälpte ej. nästa ste blir att kolla upp ventilspelet...
Alfred Andersson
affe.andersson@hotmail.com
Tel 0702803567
Post Reply