nira på csb, startar svårt, HJÄLP

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Vesslan
Posts: 109
Joined: 30 May 2007, 20:44

Post by Vesslan »

fuel injektor gain ligger på 49MS

Injektor tim... finner jag nere i t-remsan och den ligger på 0,7-0,8 dock svårt o veta va den landar på då motorn inte vill gå på tomgång, värdet ovan är på startmotorn....
MVH Robin
Vesslan
Posts: 109
Joined: 30 May 2007, 20:44

Post by Vesslan »

Nu har jag bytt spridare till mindre (340cc) lågohm 3ohm,,, Valt in dom i nirat... Mätit bränsle tryck, ligger på 3,5bar vilket är ok... stallt Ve av och an men den finns inte tillstymelse till liv i motorn, svänger ur några stift... Inga täcken på förbränings försök... testat och köra på start och spruta i lite startgas, då puffar det iaf...

så tändning finns...

Men inte bränsle....
Får inga larm i nira om något gällande spridare... testat spridarna med 12v batteri och dom (klickar) allihopa....

I nira wizarden för spridare i första (valet för spridare) finns inte min spridare med, Där valde jag 1680cc serikopplade, då jag tyckte att det stämde bra med ohm och hur jag kopplat med i andra tabellen finns min spridare med 804 337cc...


Nån som ser nått jag missat eller något jag bör testa? Eller nån kanske har lust o komma på kaffe och starta cheva
MVH Robin
Vesslan
Posts: 109
Joined: 30 May 2007, 20:44

Post by Vesslan »

inga framsteg i dag heller... testat att välja andra spridare i första valet i wizarden men inget hjälper

Testat att ställa på max i ve, start enrich,chock för att få ett livs tecken men icke...

rev av plenum,runner o lyfte fuelrailen, men jorå spridarna duschar på når jag vrider starten... Och tänder om jag sprutar i startgas så tändningen bör vara ok...

Kikar man på stiften när man nött en sväng på starten syns inga tecken på förbränningen:S men gnista finns...

:S Tipps???
MVH Robin
User avatar
ScratcH
Posts: 283
Joined: 01 Nov 2006, 15:49
Location: Göteborg

Post by ScratcH »

Vesslan wrote:inga framsteg i dag heller... testat att välja andra spridare i första valet i wizarden men inget hjälper

Testat att ställa på max i ve, start enrich,chock för att få ett livs tecken men icke...

rev av plenum,runner o lyfte fuelrailen, men jorå spridarna duschar på når jag vrider starten... Och tänder om jag sprutar i startgas så tändningen bör vara ok...

Kikar man på stiften när man nött en sväng på starten syns inga tecken på förbränningen:S men gnista finns...

:S Tipps???
Behöver inte Nira ett motstånd i serie med spridaren när du kör låg-ohmiga?
En tanke bara, hoppas det löser sig.

Jag hade ett lustigt fenomen med triggern själv. Monterade den för nära triggerhjulet så Nirat funkade perfekt när jag körde på starten men så fort motorn startade och varvtalet ökade så tappade nira bort sig... Så nu sitter givaren 2mm från hjulet.
Vesslan
Posts: 109
Joined: 30 May 2007, 20:44

Post by Vesslan »

Spridarna är seriekopplade så det ska gå som det är.... Ska kika på triggern i morrn...
MVH Robin
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Är spridarna seriekopplad så får de bara 6-7v. Då lär man ändra dead time rätt mycket.
Vesslan
Posts: 109
Joined: 30 May 2007, 20:44

Post by Vesslan »

ahaa... ska kika på det under dagen... antar att man hittar det om man söker under F? eller ska man in i advance? Har dock mätit på spridaran och dom har 12v?


Hittade även en parameter där det står (tror jag) injector current... Den ligger runt 4.5-5Ampere? och alarmet ska börja larma vid 3.5 men det gör ej? kan det ha nått i saken att göra???
MVH Robin
Vesslan
Posts: 109
Joined: 30 May 2007, 20:44

Post by Vesslan »

framgång... När man malt en stund på starten kom larmet om hög ström till spridarena upp... Satte då dit motstånds (kretsen) som finns att köpa till nira och började om... Då fick jag livs tecken och nu går motorn...

Nya problem uppkom ist... då man varvar på motorn så skjuter det o smäller(tänder i avgasröret?) Men enbart om man rappar till motorn... Smyger man upp gasen utan att insugstrycket ändras allt för mycker går det att varav på... Kan detta va nån inställning? som jag inte hittar?
MVH Robin
User avatar
Pitbull
Posts: 3880
Joined: 06 Jun 2006, 06:10
Location: Kyrkhult

Post by Pitbull »

Hur står tändningen?

Mvh
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494

2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
Vesslan
Posts: 109
Joined: 30 May 2007, 20:44

Post by Vesslan »

just nu 8grader i mappen och tydligen 9 på veven... vid tomgång..
MVH Robin
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Vesslan wrote:framgång... När man malt en stund på starten kom larmet om hög ström till spridarena upp... Satte då dit motstånds (kretsen) som finns att köpa till nira och började om... Då fick jag livs tecken och nu går motorn...

Nya problem uppkom ist... då man varvar på motorn så skjuter det o smäller(tänder i avgasröret?) Men enbart om man rappar till motorn... Smyger man upp gasen utan att insugstrycket ändras allt för mycker går det att varav på... Kan detta va nån inställning? som jag inte hittar?
Den är ju helt omappad så du kan nog inte räkna med att den ska svara på gas :) Dessutom är acc pump bränslet svårt att få till i Nira, kräver en hel del pill.
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
Vesslan
Posts: 109
Joined: 30 May 2007, 20:44

Post by Vesslan »

acc pump bränsle... ska leta efter den tabellen senare uder dagen,... Själv börjar jag misstänka något annat... vet inte vad men motorn smäller bara på v-sidan verkar det som..?
MVH Robin
Vesslan
Posts: 109
Joined: 30 May 2007, 20:44

Post by Vesslan »

dagen trassel då... Monterade en tomgångsmotor idag med baktanke att få vettigare och stabilare tomgång...

När ja börjat greja med datorn kan motorn gå bra en stund sen kan den stanna o va mycket svårt startad, går knappt att justera tomgångsvarven eller något... Motorn är en 2stift från en volvo...

Dock med enda slangen ut i fria luften.. Kan det ha nån inverkan? Har testat med både closeloop och openloop... Men få inte någon ordning på det hela...

Tipps Mottages :oops:
MVH Robin
Martinssonn
Posts: 380
Joined: 05 Dec 2008, 12:32
Location: Örebro

Post by Martinssonn »

har inte nira ett eget forun? Där borde det stå allt 3 gånger om typ.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Får du ingen hjälp av den som sålt det?
Vesslan
Posts: 109
Joined: 30 May 2007, 20:44

Post by Vesslan »

mjaoo Tills viss del... Vill dock försöka lista ut och grund/grov mappa själv. Men det känns som att jag inte kommer klara av dej i nu läget...

Va säger du Martinsson,,, Har du nån adress till detta forum?
MVH Robin
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Ring supporten. De ska kunna förklara för dig hur du ska gå tillväga.
Post Reply