Andy´s Volvo 244 (motorn såld)

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Post by Andy_b »

tomt och rengjort på 2tim
Image


svettig
Image


haha blev ju inte mycket högre utan maskin
Image
pm om det är nått
User avatar
Drullen
Posts: 1428
Joined: 24 Nov 2005, 23:40
Location: Karlshamn
Contact:

Post by Drullen »

Varenda volvoraggare i denna stan har lika låg bil som dej, så om ja inte missuppfattade detta nu.. Så skulle din va "Skitlåg" asså nått utöver de vanliga ??
Tycker din bil e normalt låg, Inget utöver de vanliga
"My Other Ride Is Your Mother"
[Volvo 745 -90] Schippet - Slit & släng
[Cheva Standard -35] Rat rod
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Post by Andy_b »

har alldrig utalat mej om att min skulle vara lägst
men det går inte få min lägre nu med orginal framvagns balk
och det som skiljer min från dom flästa andra är väll att jag har fjädringsväg fortfarande :lol:
pm om det är nått
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Andy_b wrote:har alldrig utalat mej om att min skulle vara lägst
men det går inte få min lägre nu med orginal framvagns balk
och det som skiljer min från dom flästa andra är väll att jag har fjädringsväg fortfarande :lol:
Har du bytt till en stötdämpare med kortare kropp och tagit av fjäderben då eller? Annars kan fjädringsvägen omöjligt vara längre då fjäderbenen är för långa för att få till låg bil med orginal dämpare.
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
User avatar
Lillmicke
Posts: 190
Joined: 22 Oct 2007, 18:39
Location: Norrtälje/Östhammar

Post by Lillmicke »

Andy_b wrote:i morgon så åker mina sellholm framdämpare ur så jag kan lämna dom på svarvning för att kunna få bilen lite lägre endå samt att kunna ha lite fjädringsväg endå ... blir nog bra när det är klart
Högst upp på denna sida.
M50b28 turbo:
544WHP @ 1.2 bar
785WHP @ 2.3 bar
Med V.E.M.S.
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Post by Andy_b »

johankihl wrote:
Andy_b wrote:har alldrig utalat mej om att min skulle vara lägst
men det går inte få min lägre nu med orginal framvagns balk
och det som skiljer min från dom flästa andra är väll att jag har fjädringsväg fortfarande :lol:
Har du bytt till en stötdämpare med kortare kropp och tagit av fjäderben då eller? Annars kan fjädringsvägen omöjligt vara längre då fjäderbenen är för långa för att få till låg bil med orginal dämpare.
kolvstången är avsvarvad 80mm
kroppen och benet är oförändrat men kolven går längre ner i benet eller hur man ska förklara det

är ju inte jätte mycket fjädringsväg på den .. kanske 30mm ihop bara .. men räcker för mej
pm om det är nått
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Andy_b wrote:
johankihl wrote:
Andy_b wrote:har alldrig utalat mej om att min skulle vara lägst
men det går inte få min lägre nu med orginal framvagns balk
och det som skiljer min från dom flästa andra är väll att jag har fjädringsväg fortfarande :lol:
Har du bytt till en stötdämpare med kortare kropp och tagit av fjäderben då eller? Annars kan fjädringsvägen omöjligt vara längre då fjäderbenen är för långa för att få till låg bil med orginal dämpare.
kolvstången är avsvarvad 80mm
kroppen och benet är oförändrat men kolven går längre ner i benet eller hur man ska förklara det

är ju inte jätte mycket fjädringsväg på den .. kanske 30mm ihop bara .. men räcker för mej
De Volvo åkare jag känner har enbart kortat kolvstången för att fjädrarna inte ska lossna när man hissar bilen, där skapar du ju ingen fjädringsväg, du ändrar bara stötdämparens arbetsområde. Kolvstången är som regel så lång att den går ner i dämparkroppen, har du dämpare där inte kolvstången går ner dämparkroppen så vet jag inte vad du fått tag på. Har för mig att man använder stötdämpare till Saab eller Golf då man skapar fjädringsväg genom att korta hela fjäderbenet. Nu kanske du redan har en dämpare med kortare kropp och har gjort det sedan innan?
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
User avatar
christoffer jansson
Posts: 455
Joined: 16 Jun 2007, 14:47
Location: Torsåker

Post by christoffer jansson »

johankihl wrote:
Andy_b wrote:
johankihl wrote: Har du bytt till en stötdämpare med kortare kropp och tagit av fjäderben då eller? Annars kan fjädringsvägen omöjligt vara längre då fjäderbenen är för långa för att få till låg bil med orginal dämpare.
kolvstången är avsvarvad 80mm
kroppen och benet är oförändrat men kolven går längre ner i benet eller hur man ska förklara det

är ju inte jätte mycket fjädringsväg på den .. kanske 30mm ihop bara .. men räcker för mej
De Volvo åkare jag känner har enbart kortat kolvstången för att fjädrarna inte ska lossna när man hissar bilen, där skapar du ju ingen fjädringsväg, du ändrar bara stötdämparens arbetsområde. Kolvstången är som regel så lång att den går ner i dämparkroppen, har du dämpare där inte kolvstången går ner dämparkroppen så vet jag inte vad du fått tag på. Har för mig att man använder stötdämpare till Saab eller Golf då man skapar fjädringsväg genom att korta hela fjäderbenet. Nu kanske du redan har en dämpare med kortare kropp och har gjort det sedan innan?

De andy försöker få fram är att han nu inte har sina dämpare i bott,SOM de flesta som åker epa brukar ha.

De han menar är att kolven inte bottnar, men de han inte förstår att att 80mm fjädringsväg är borta i o med detta ingrepp!

De är därimot inte så viktigt om man inte ska åka rally eller rallycross edy, därimot är vinkeln på länkarmen och stystager livsfarligt,Även Ackerman vinkel blir åt skogen.

Så de ja skulle lägga min tid på ist för å tala om de nån redan gjort 1000tals ggr är att ta fram delar till en spindel adapter så ingen dör, om du nu dör e ju en sak! Men de kan ju finnas dem på allmän väg som har otur och möter dig. :D
Bygger 7.50 chassie till 2011
6.6-181kmh 201 2009
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Post by Andy_b »

när min kolvstång var orginal så stack det upp en hel del när man bottnade den ....


när vi svarvade av stången så blev nog bilen 20mm lägre (pgr av att den va bottnad innan)och bilen fick ca 30mm fjädringsväg innan den bottnar igen

så med andra ord så stack ju kolvstången upp minst 50mm när den var bottnad innan vi svarva av den

och ja toffe som jag redan sagt till dej innan så ska ja bygga an adapter mellan länkarmen och benet så jag flyttar ner länkarmen igen .. även styrstagen ska flyttas ner igen
så att även du kan lägga dej på fel sida vägen igen när du möter mej :D :D
pm om det är nått
User avatar
christoffer jansson
Posts: 455
Joined: 16 Jun 2007, 14:47
Location: Torsåker

Post by christoffer jansson »

Andy_b wrote:när min kolvstång var orginal så stack det upp en hel del när man bottnade den ....


när vi svarvade av stången så blev nog bilen 20mm lägre (pgr av att den va bottnad innan)och bilen fick ca 30mm fjädringsväg innan den bottnar igen

så med andra ord så stack ju kolvstången upp minst 50mm när den var bottnad innan vi svarva av den

och ja toffe som jag redan sagt till dej innan så ska ja bygga an adapter mellan länkarmen och benet så jag flyttar ner länkarmen igen .. även styrstagen ska flyttas ner igen
så att även du kan lägga dej på fel sida vägen igen när du möter mej :D :D

där med har du inte gjort nått åt fjädringsvägen, bara förhindrat den bottnar :D

förstår hur du tänker men du tappar lika mkt väg som du kapar bort.
Bygger 7.50 chassie till 2011
6.6-181kmh 201 2009
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Post by Andy_b »

känner inte att jag behövde 25cm? som det var orginal :D
pm om det är nått
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Post by Andy_b »

det är trångt med m30 i en volvo 240
Image
Image

redan kapat detta .. men måste kapa myyycket mer för maskin ska flyttast ca 30mm mer åt avgas sidan
Image
pm om det är nått
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Post by Andy_b »

inte för att jag tror nån läser här ... men jag kör en uppdate igen



nu sitter maskin där den ska ...
som syner sitter ena fästen mycket längre upp .. och detta för att räta upp skiten så jag får platts med min "lilla" turbo

skulle gjort v-låds balken idag men kom annat i mellan


Image


Image


Image


skall nog förstärkas lite till ... för att va på den säkra sidan
pm om det är nått
User avatar
Pitbull
Posts: 3880
Joined: 06 Jun 2006, 06:10
Location: Kyrkhult

Post by Pitbull »

Den volvon lär röra på sig. =)

Stumma motorfästen is the shit.

Har du fått tag på delarna som du sökte?
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494

2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
User avatar
Grooverhound
Posts: 911
Joined: 10 Feb 2009, 21:02
Location: Ryd

Post by Grooverhound »

ser nice ut.M5 spis går ju ner fint i dom så borde ju m30 inte va några större problem med platsen?

lr de e för turbo å plenum som gör så de blir trångt?
Rasmus Olofsson||
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Post by Andy_b »

Pitbull wrote:Den volvon lär röra på sig. =)

Stumma motorfästen is the shit.

Har du fått tag på delarna som du sökte?

nix ... så ja kommer köra med orginal tändning fast med ett turbo cipp som sköter tändningen sen
ja och så klart msd sakerna hamnar ju där igen
pm om det är nått
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Post by Andy_b »

Grooverhound wrote:ser nice ut.M5 spis går ju ner fint i dom så borde ju m30 inte va några större problem med platsen?

lr de e för turbo å plenum som gör så de blir trångt?
turbo grenrör och wg rör ligger imot innerskärmen .. men det är löst nu med nån mm frigång

samt att förgasare och plenum bygger så långt så det tar i broms servot .. men det blir nytt plenum nu så det kommer å fritt




jo det är ballt med stumma fästen :D
pm om det är nått
Post Reply