Fördel eller nackdel med dubbel turbo.?

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

PLain_Jane

Post by PLain_Jane »

Svintoleffe wrote:njae jag köper det nog inte :(

det skulle ju aldrig få lastmaskinenb jag kör o röra på sig.

122 hk som ska få fart på 6 ton. njaee det köper jag inte sorry.

Jag var senast igår o diskuterade emd en garnne o han sa sa samma sak som mig det är vridet som ser till så att bilen drar sig framåt.
Du har fel, din granne har fel.

Det finns dock en anledning till att köra dubbeturbo och det är att man, TEORETISKT, får snabbare spoolup och alltså ladd tidigare. Detta har att göra med att turbinens tröghetsmoment växer med kubiken på diametern (har jag för mig) vilket alltså innebär att två axlar med mindre diameter har ett mindre tröghetsmoment än en axel med större diameter.

Sen kan du ju lägga ner argument i stil med "Jag snackade med min granne ..." osv. Det tillför inte direkt något. Talade din granne däremot om momnet ute vid hjulen, som är något helt annat än vridmoment i motorn, så får du se till att det framgår av din post.

122 hk räcker säkerligen gott för att röra på 6 ton, fartresurserna blir nog inte svindlande. Men å andra sidan vill man nog inte köra så jättefort i ett sådant fordon.
linbä

Post by linbä »

Svintoleffe wrote:njae jag köper det nog inte :(

det skulle ju aldrig få lastmaskinenb jag kör o röra på sig.

122 hk som ska få fart på 6 ton. njaee det köper jag inte sorry.

Jag var senast igår o diskuterade emd en garnne o han sa sa samma sak som mig det är vridet som ser till så att bilen drar sig framåt.
Om du menar att att det är vridet som driver på en bil så borde ju dom som åker dragrace vilja växla på det varvtal där motorn har max vrid. Men så är ju inte fallet.
För du måste lägga till varv för att vrid ska kunna utföra något och då blir det kw. Alltså ska du växla vid max effekt för att få störst effekt ut på hjulen.

Vrid kan du alltid skaffa dig genom en utväxling så det är ganska ointressant hur mycket vrid en motor har på vevaxeln om man pratar prestanda mässigt. Men för att få en skaplig körbarhet så vill man ju ha mycket vrid alltså LÅGVARVSEFFEKT och en jämn och fin kurva. Men den motorn kommer inte att vara snabbare än en motor med mer max effekt och mindre vrid=LÅGVARSEFFEKT
FekZen

Post by FekZen »

Hästkrafter är varvtalsrelaterat på ett annat sätt än vridmomentet, har inte formlerna i huvudet dock.

Men 122 hk på 1000 rpm och ett vridmoment på kanske 3-400 Nm kan säkerligen få 6 ton att röra sig ganska normalt.

TurboDieselbilar är ett bra exempel, lägre effekt men högre vrid i jämförelse med likvärdiga bensinare. En orsak till lägre effekt är framförallt att dem varvar mindre, effekttoppen sitter på ett lägre varvtal än för bensinare. Vridmomentet i en trimmad turbodiesel gör sig påminnt på låga varv då det är ganska bra drag i bitarna när man ska gasa iväg...

Mvh
Adde
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
Svintoleffe

Post by Svintoleffe »

sen kan du ju lägga ner argument i stil med "Jag snackade med min granne ..." osv. Det tillför inte direkt något.

Jag kan säga som så att jag litar ganska bra på denna granne då
Han även bygger o är nästan klar med sin alpina b7 turbo som han bygger replica. så jag tror nog han vet avd han snackar om.

Sen en annan sak det är vridet som gör så att till exempel växellådorna pajar.
Inte hk antalet.
O det vet jag att det är många som ochså har nämnt

Talade din granne däremot om momnet ute vid hjulen, som är något helt annat än vridmoment i motorn, så får du se till att det framgår av din post.

Det vågar jag inet svara på.

122 hk räcker säkerligen gott för att röra på 6 ton, fartresurserna blir nog inte svindlande. Men å andra sidan vill man nog inte köra så jättefort i ett sådant fordon.[/quote]

Duger det med 70 km utan problem när man har ställt på lådan lite?

O då fanns det mer o ge :D
Santa Fe

www.Skogenracing.com

Mvh Leif
PLain_Jane

Post by PLain_Jane »

FekZen wrote:Hästkrafter är varvtalsrelaterat på ett annat sätt än vridmomentet, har inte formlerna i huvudet dock.
Så här ser det ut:

Effekt = (vrid (fotpund) * varvtal) / 5252

Vill man lösa ut vridet får man begana sig av sina algebrakunskaper. Anledningen till att man i formeln ovan dividerar med 5252 har att göra med att vridet är angivet i fotpund. 5252 r/m är också varvtalet då vrid- och effektkurvorna skär varandra på ett bromspapper. Detta gäller alltid!

Edit: Smyger in en brasklapp om hur kurvorna skär varandra, ska
bekräfta det.

Edit: Så är det, ja.
linbä

Post by linbä »

Råkade posta i fel rubrik i går...... :oops:
Så jag lägger den här också.

Har stulit denna text från www.snowrider.se

Vad det handlar om då det gäller maximal bil-acceleration är att allt som egentligen betyder något är det maximala vridmomentet från drivhjulen.
--
Vid en första anblick kan det verka som att det vid en jämförelse mellan två motorer med olika vridmoment är den motor som producerar högst vridmoment som möjliggör snabbast acceleration
--
Detta är inkorrekt och det är också här som hästkrafter (effekt) kommer in i diskussionen
--
Det är egentligen vridet från drivhjulen som accelererar en bil, inte vridet genererat av motorn.

Hästkrafter, som är den hastighet med vilken vridmoment genereras,
är en indikator på hur stor "potentiell" vrid-multiplikation som är tillgänglig.

Med andra ord: Hästkrafter beskriver hur mycket motorvarvtal som kan bytas ut mot drivhjulsvrid

Tänk: effekt är vrid per tidsenhet alltså kommer motorn att under en given tid producera mer vrid vid maxeffekt än vid maxvrid (om de inte infaller vid samma rpm förståss:-)
Post Reply