Du har fel, din granne har fel.Svintoleffe wrote:njae jag köper det nog inte![]()
det skulle ju aldrig få lastmaskinenb jag kör o röra på sig.
122 hk som ska få fart på 6 ton. njaee det köper jag inte sorry.
Jag var senast igår o diskuterade emd en garnne o han sa sa samma sak som mig det är vridet som ser till så att bilen drar sig framåt.
Det finns dock en anledning till att köra dubbeturbo och det är att man, TEORETISKT, får snabbare spoolup och alltså ladd tidigare. Detta har att göra med att turbinens tröghetsmoment växer med kubiken på diametern (har jag för mig) vilket alltså innebär att två axlar med mindre diameter har ett mindre tröghetsmoment än en axel med större diameter.
Sen kan du ju lägga ner argument i stil med "Jag snackade med min granne ..." osv. Det tillför inte direkt något. Talade din granne däremot om momnet ute vid hjulen, som är något helt annat än vridmoment i motorn, så får du se till att det framgår av din post.
122 hk räcker säkerligen gott för att röra på 6 ton, fartresurserna blir nog inte svindlande. Men å andra sidan vill man nog inte köra så jättefort i ett sådant fordon.