Fördel eller nackdel med dubbel turbo.?

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Svintoleffe
Posts: 1342
Joined: 23 Nov 2005, 13:45
Location: Gävle
Contact:

Fördel eller nackdel med dubbel turbo.?

Post by Svintoleffe »

Jag driver en dispyt med en kompis om att dubbel turbo är inget o ha, o då redovisade jag att vs körde med dubbel turbo, då skrev han att man kan inet jämnföra rejs turbos mot en gammal lastbils agg.


Sen så, visst är dte som så att man är oftsta ute etfer att få mycket vrod för dte är ju vridet som ser till så bilen går sönder o lådorna inte håller.

Eller har jag fel.?
Santa Fe

www.Skogenracing.com



Mvh Leif
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

En aspekt i fallet vs kan ju vara att det inte dräller av turboaggregat som kan pumpa luft för 1400-1500hk...

Menar du att man vill ha vrid eller att man inte vill ha mycket vrid?
User avatar
FekZen
Posts: 927
Joined: 20 Nov 2005, 15:29
Location: Sthlm

Post by FekZen »

Generellt:

Fördel> Man kan ha två mindre agg och därmed få mycket bättre spool up, så som tex Alpina B10 Biturbo, laddar från ungefär 15oo rpm.

Nackdel> Allt kostar dubbelt. Tar mer plats. etc...

Mvh
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
Svintoleffe
Posts: 1342
Joined: 23 Nov 2005, 13:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Svintoleffe »

M3JONAS wrote:En aspekt i fallet vs kan ju vara att det inte dräller av turboaggregat som kan pumpa luft för 1400-1500hk...

Menar du att man vill ha vrid eller att man inte vill ha mycket vrid?
Det jag menar är ju att det är vridet som gör att bilen flyttar på sig inte hk antalet

För vorde det hk antalet då skulle det sitta rejält emd hk på lastmaskiner utan där är det skit lite hk antal men ett vrid som heter till tusan.

Vad det gäller dubbel turbo, så tror jag att man kan aldrig få samma spool upp tid med en singel turbo för dne blir så stor o därmed trög o få igång.
Medans man kan med två mindre agg få snabbare spoolup tid
Santa Fe

www.Skogenracing.com



Mvh Leif
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

ja men vridet, var i registret har du vridet tex osv osv..med två turbos kan man få jämnare register än med singel agg.

nackdelen är juh att det blir bra mkt mindre plats med två agg än ett agg, samt dyrare.
St3v3
Posts: 1094
Joined: 20 Nov 2005, 14:39

Post by St3v3 »

En nackdel är väl precis att man får vrid på låga rpm(beroende på hur man bygger iofs) och då får man samma problem som m3jonas har
linbä
Posts: 14
Joined: 10 Apr 2006, 15:57

Post by linbä »

Måste bara komma in med en liten rättning. Vridet får ingenting att axa för vrid kan inte göra nått utan varv och då blir det kw=hk
nm x rpm x pi / 30 000= effekt i kw
Så med andra ord en motor med mycket "vrid" har således mycket hk på låga varv.
Läs mer på snowrider ni som tycker att jag har fel.

http://forum.snowrider.se/forum_posts.a ... 15778&PN=1
Svintoleffe
Posts: 1342
Joined: 23 Nov 2005, 13:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Svintoleffe »

linbä wrote:Måste bara komma in med en liten rättning. Vridet får ingenting att axa för vrid kan inte göra nått utan varv och då blir det kw=hk
nm x rpm x pi / 30 000= effekt i kw
Så med andra ord en motor med mycket "vrid" har således mycket hk på låga varv.
Läs mer på snowrider ni som tycker att jag har fel.

http://forum.snowrider.se/forum_posts.a ... 15778&PN=1
Jag vet inet riktitg om jag kan hålla med där:(.

Tar vi till exempel en lastmaskin, då som jag bruakr köra den har ett hk antal brutala 122 men ett maxvrid på en bra bit över 400 nm.

Därför tror jag inet att hk antalt gör att maskinen går framåt utan att det är vridet som ser till o ta den framåt. för utan vrid då får man nog en väldigt orkekslös sak.
Santa Fe

www.Skogenracing.com



Mvh Leif
Svintoleffe
Posts: 1342
Joined: 23 Nov 2005, 13:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Svintoleffe »

Som kompisen sa det finns absolut ingen alls nytat emd o kröa dubbel turbo.
Men där tror jag nästan han ärlite ute o cykalr.

För iannat fall varför bygger man då dubbel turbo om man dte inte finns någon vits med det hela.
det rimmar inet riktigt i mian öron.

Sen en annan sak det var att hade man två stycken 250 agg så kunde man inet få 500 i hk.
O därför tjänade man inget på o köra dubbel turbo. mendans jag hävdar motsatsen igneom att du får ett rejält vrid på botten o därmed blir bilen lättare o kröa än att du får en rejäl effekt peak på 3500 som slår loss bakhjulen
Santa Fe

www.Skogenracing.com



Mvh Leif
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Oftast blir det sämre respons med dubbelturbo, om man satsar på 2st 400hk aggregat eller 1st 800hk.
PLain_Jane
Posts: 122
Joined: 23 Nov 2005, 17:03

Post by PLain_Jane »

Svintoleffe wrote:Som kompisen sa det finns absolut ingen alls nytat emd o kröa dubbel turbo.
Men där tror jag nästan han ärlite ute o cykalr.

För iannat fall varför bygger man då dubbel turbo om man dte inte finns någon vits med det hela.
det rimmar inet riktigt i mian öron.

Sen en annan sak det var att hade man två stycken 250 agg så kunde man inet få 500 i hk.
O därför tjänade man inget på o köra dubbel turbo. mendans jag hävdar motsatsen igneom att du får ett rejält vrid på botten o därmed blir bilen lättare o kröa än att du får en rejäl effekt peak på 3500 som slår loss bakhjulen
Du har fel och rätt. Det är vridmomentet ute vid hjulen som ser till att driva fordonet frammåt och det är inte samma sak som motorns vridmoment.

Hur snabb en bil är avgörs av hur mycket effekt som finns tillgängligt. Som någon sade, vridmomnet och effekt är egentligen samma sak, faktorn som reglerar sambandet är varvtalet. Det finns spaltmil skrivna i ämnet om du söker på t.ex Zatzy.
linbä
Posts: 14
Joined: 10 Apr 2006, 15:57

Post by linbä »

Jag vet inet riktitg om jag kan hålla med där:(.

Tar vi till exempel en lastmaskin, då som jag bruakr köra den har ett hk antal brutala 122 men ett maxvrid på en bra bit över 400 nm.

Därför tror jag inet att hk antalt gör att maskinen går framåt utan att det är vridet som ser till o ta den framåt. för utan vrid då får man nog en väldigt orkekslös sak.[/quote]

Det jag försöker säga är att vridet inte kan göra något utan varv mao om man säger att en motor har högt vrid så är det egentligen mycket lågvarvs effekt =hk.
Och vrid kan alltid ökas i en transmision men kommer alltid att vara en exakt kopia av motorns effektkurva
PLain_Jane
Posts: 122
Joined: 23 Nov 2005, 17:03

Post by PLain_Jane »

linbä wrote:Jag vet inet riktitg om jag kan hålla med där:(.

Tar vi till exempel en lastmaskin, då som jag bruakr köra den har ett hk antal brutala 122 men ett maxvrid på en bra bit över 400 nm.

Därför tror jag inet att hk antalt gör att maskinen går framåt utan att det är vridet som ser till o ta den framåt. för utan vrid då får man nog en väldigt orkekslös sak.

Det jag försöker säga är att vridet inte kan göra något utan varv mao om man säger att en motor har högt vrid så är det egentligen mycket lågvarvs effekt =hk.
Och vrid kan alltid ökas i en transmision men kommer alltid att vara en exakt kopia av motorns effektkurva
Alltså, du får tro vad du vill. Du säger ju själv att man kan "öka vrid i en transmission". Vad tror du händer om du växlar ner effekt som levereras vid ett högt varvtal (vilket i praktiken innebär många hästar och lite vrid), jo du får ett högt moment ute vid hjulet.

Sedan säger jag det här en gång till och för sista gången, vrid och effekt är inte två skilda saker. De hänger ihop, och har man den ena (vid vilket givet varvtal som helst) kan man med mellanstadiematematik räkna ut den andra.

Vidare har jag svårt att se hur en vridkurva skall kunna vara en kopia av en effektkurva då dessa vanligen brukar skära varandra. De skär varandra dessutom alltid vid samma varvtal, dock så skiljer sig detta varvtal åt beroende på om vridet är angivet i forpund eller newtonmeter.

Ha det!

Edit: Fixade quoten!
Last edited by PLain_Jane on 09 Aug 2006, 20:19, edited 1 time in total.
Martin_R
Posts: 45
Joined: 10 Dec 2005, 01:28

Post by Martin_R »

Väl talat Plain_Jane :)
Kan en F1 motor med sina ca 300max NM dra ett 60tons lastbilsekipage??
Ja, med en anpassad utväxling pga dess höga effekt ;)
linbä
Posts: 14
Joined: 10 Apr 2006, 15:57

Post by linbä »

Det är ju typ det jag säger....
Vridmoment kan inte utföra något det är effekten som gör jobbet
Vrid kan inte få ett fordon att röra sig.
Vet inte hur jag ska förklara hur jag menar.
Men gå in på länken som jag skrev och läs så kanske du förstår vad det är jag vill komma fram till.

Jag menade att kurvan du mäter på hjulen alltid kommer att vara en kopia av vridkurvan du mätt på drivaxeln fast då högre eller lägre.
Svintoleffe
Posts: 1342
Joined: 23 Nov 2005, 13:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Svintoleffe »

njae jag köper det nog inte :(


det skulle ju aldrig få lastmaskinenb jag kör o röra på sig.

122 hk som ska få fart på 6 ton. njaee det köper jag inte sorry.

Jag var senast igår o diskuterade emd en garnne o han sa sa samma sak som mig det är vridet som ser till så att bilen drar sig framåt.
Santa Fe

www.Skogenracing.com



Mvh Leif
User avatar
Love
Posts: 151
Joined: 20 Nov 2005, 16:40
Location: Bollnäs

Post by Love »

I tidningen Street&strip finns det en artikel skriven om vridmoment och hk.
Skaffa den och läs,står mycket matnyttigt där!
Jag vet tyvärr inte vilket nummer det var,men kan kolla när jag kommer hem.
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.

www.pom.info.se
Post Reply