Fördel eller nackdel med dubbel turbo.?
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
-
Fördel eller nackdel med dubbel turbo.?
Jag driver en dispyt med en kompis om att dubbel turbo är inget o ha, o då redovisade jag att vs körde med dubbel turbo, då skrev han att man kan inet jämnföra rejs turbos mot en gammal lastbils agg.
Sen så, visst är dte som så att man är oftsta ute etfer att få mycket vrod för dte är ju vridet som ser till så bilen går sönder o lådorna inte håller.
Eller har jag fel.?
Sen så, visst är dte som så att man är oftsta ute etfer att få mycket vrod för dte är ju vridet som ser till så bilen går sönder o lådorna inte håller.
Eller har jag fel.?
En aspekt i fallet vs kan ju vara att det inte dräller av turboaggregat som kan pumpa luft för 1400-1500hk...
Menar du att man vill ha vrid eller att man inte vill ha mycket vrid?
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Generellt:
Fördel> Man kan ha två mindre agg och därmed få mycket bättre spool up, så som tex Alpina B10 Biturbo, laddar från ungefär 15oo rpm.
Nackdel> Allt kostar dubbelt. Tar mer plats. etc...
Mvh
Fördel> Man kan ha två mindre agg och därmed få mycket bättre spool up, så som tex Alpina B10 Biturbo, laddar från ungefär 15oo rpm.
Nackdel> Allt kostar dubbelt. Tar mer plats. etc...
Mvh
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
-
Det jag menar är ju att det är vridet som gör att bilen flyttar på sig inte hk antaletM3JONAS wrote:En aspekt i fallet vs kan ju vara att det inte dräller av turboaggregat som kan pumpa luft för 1400-1500hk...
För vorde det hk antalet då skulle det sitta rejält emd hk på lastmaskiner utan där är det skit lite hk antal men ett vrid som heter till tusan.
Vad det gäller dubbel turbo, så tror jag att man kan aldrig få samma spool upp tid med en singel turbo för dne blir så stor o därmed trög o få igång.
Medans man kan med två mindre agg få snabbare spoolup tid
Måste bara komma in med en liten rättning. Vridet får ingenting att axa för vrid kan inte göra nått utan varv och då blir det kw=hk
nm x rpm x pi / 30 000= effekt i kw
Så med andra ord en motor med mycket "vrid" har således mycket hk på låga varv.
Läs mer på snowrider ni som tycker att jag har fel.
http://forum.snowrider.se/forum_posts.a ... 15778&PN=1
-
Jag vet inet riktitg om jag kan hålla med där:(.linbä wrote:Måste bara komma in med en liten rättning. Vridet får ingenting att axa för vrid kan inte göra nått utan varv och då blir det kw=hk
Tar vi till exempel en lastmaskin, då som jag bruakr köra den har ett hk antal brutala 122 men ett maxvrid på en bra bit över 400 nm.
Därför tror jag inet att hk antalt gör att maskinen går framåt utan att det är vridet som ser till o ta den framåt. för utan vrid då får man nog en väldigt orkekslös sak.
-
Som kompisen sa det finns absolut ingen alls nytat emd o kröa dubbel turbo.
Men där tror jag nästan han ärlite ute o cykalr.
För iannat fall varför bygger man då dubbel turbo om man dte inte finns någon vits med det hela.
det rimmar inet riktigt i mian öron.
Sen en annan sak det var att hade man två stycken 250 agg så kunde man inet få 500 i hk.
O därför tjänade man inget på o köra dubbel turbo. mendans jag hävdar motsatsen igneom att du får ett rejält vrid på botten o därmed blir bilen lättare o kröa än att du får en rejäl effekt peak på 3500 som slår loss bakhjulen
För iannat fall varför bygger man då dubbel turbo om man dte inte finns någon vits med det hela.
Sen en annan sak det var att hade man två stycken 250 agg så kunde man inet få 500 i hk.
O därför tjänade man inget på o köra dubbel turbo. mendans jag hävdar motsatsen igneom att du får ett rejält vrid på botten o därmed blir bilen lättare o kröa än att du får en rejäl effekt peak på 3500 som slår loss bakhjulen
- Bmwandreas
- Moderator
-
Du har fel och rätt. Det är vridmomentet ute vid hjulen som ser till att driva fordonet frammåt och det är inte samma sak som motorns vridmoment.Svintoleffe wrote:Som kompisen sa det finns absolut ingen alls nytat emd o kröa dubbel turbo.
Hur snabb en bil är avgörs av hur mycket effekt som finns tillgängligt. Som någon sade, vridmomnet och effekt är egentligen samma sak, faktorn som reglerar sambandet är varvtalet. Det finns spaltmil skrivna i ämnet om du söker på t.ex Zatzy.
Jag vet inet riktitg om jag kan hålla med där:(.
Tar vi till exempel en lastmaskin, då som jag bruakr köra den har ett hk antal brutala 122 men ett maxvrid på en bra bit över 400 nm.
Därför tror jag inet att hk antalt gör att maskinen går framåt utan att det är vridet som ser till o ta den framåt. för utan vrid då får man nog en väldigt orkekslös sak.[/quote]
Det jag försöker säga är att vridet inte kan göra något utan varv mao om man säger att en motor har högt vrid så är det egentligen mycket lågvarvs effekt =hk.
Och vrid kan alltid ökas i en transmision men kommer alltid att vara en exakt kopia av motorns effektkurva
Därför tror jag inet att hk antalt gör att maskinen går framåt utan att det är vridet som ser till o ta den framåt. för utan vrid då får man nog en väldigt orkekslös sak.[/quote]
Det jag försöker säga är att vridet inte kan göra något utan varv mao om man säger att en motor har högt vrid så är det egentligen mycket lågvarvs effekt =hk.
Och vrid kan alltid ökas i en transmision men kommer alltid att vara en exakt kopia av motorns effektkurva
-
Alltså, du får tro vad du vill. Du säger ju själv att man kan "öka vrid i en transmission". Vad tror du händer om du växlar ner effekt som levereras vid ett högt varvtal (vilket i praktiken innebär många hästar och lite vrid), jo du får ett högt moment ute vid hjulet.linbä wrote:Jag vet inet riktitg om jag kan hålla med där:(.
Därför tror jag inet att hk antalt gör att maskinen går framåt utan att det är vridet som ser till o ta den framåt. för utan vrid då får man nog en väldigt orkekslös sak.
Sedan säger jag det här en gång till och för sista gången, vrid och effekt är inte två skilda saker. De hänger ihop, och har man den ena (vid vilket givet varvtal som helst) kan man med mellanstadiematematik räkna ut den andra.
Vidare har jag svårt att se hur en vridkurva skall kunna vara en kopia av en effektkurva då dessa vanligen brukar skära varandra. De skär varandra dessutom alltid vid samma varvtal, dock så skiljer sig detta varvtal åt beroende på om vridet är angivet i forpund eller newtonmeter.
Ha det!
Edit: Fixade quoten!
Last edited by PLain_Jane on 09 Aug 2006, 20:19, edited 1 time in total.
Det är ju typ det jag säger....
Vridmoment kan inte utföra något det är effekten som gör jobbet
Vrid kan inte få ett fordon att röra sig.
Vet inte hur jag ska förklara hur jag menar.
Men gå in på länken som jag skrev och läs så kanske du förstår vad det är jag vill komma fram till.
Jag menade att kurvan du mäter på hjulen alltid kommer att vara en kopia av vridkurvan du mätt på drivaxeln fast då högre eller lägre.
Vridmoment kan inte utföra något det är effekten som gör jobbet
Vrid kan inte få ett fordon att röra sig.
Vet inte hur jag ska förklara hur jag menar.
Men gå in på länken som jag skrev och läs så kanske du förstår vad det är jag vill komma fram till.
Jag menade att kurvan du mäter på hjulen alltid kommer att vara en kopia av vridkurvan du mätt på drivaxeln fast då högre eller lägre.
-