SMT6 på M50b25

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

SMT6 på M50b25

Post by Overcharged »

Hej jag startar en tråd om SMT6 för att få reda på hur det funkar på denna motorn, för man har ju hört mycket skit om det men för vissa funkar det ju för...

så alla som har testat det får gärna berätta hur det har funkat!

förresten hörde ju att Ludde hade testat det vad tycker du?


Börja skriv :D

//Overcharged
User avatar
Ludde
Posts: 390
Joined: 04 Jan 2006, 13:58
Location: Vadstena

Post by Ludde »

kör med det nu! på sommar snik bygget..
smt 6, M5 spridare, mapp sensor. funkar hur bra som helst.
dom som säger att det inte funkar fattar sig nog inte på det riktigt!
ja har tagit bort lmm helt
kan ändra tändningen +- 12 grader

ja har en vanos motor nu, men har även installerat det på en ikke vanos o det funkar där med..

koppla analog deflecton(brun) och analog in(blå) på mapsensor signal
analog out(lila) till styrboxen lmm (ingången)
kan också koppla in mapsensor signal till smt (svart/vit) så den sänker/höjer tändning på ett visst ladd

gul till vevgivarens gula (signal fårn vev) och rosa till styrbox (vev signal ingång)


som sagt ställer du alla inställningar rätt, kopplar rätt så har du ett bra och fungerande piggy back system.

tar typ 2 timmar o få en dra mapp för mig nu.. har gjort ett ett par ggr:)
men du måste ha bredbands lambda annars omöjligt typ


läs instruktonerna 3-4 gåger som kommer du fatta hur det funkar

du måste veta hur alla givare/signaler från bilen ser ut. t ex att lmm signalen pendlar mellan 0-5v för att kunna sälla in det i smt:t sen..
läs instruktionerna där står
allt

///Ludde
M50 2.8L Turbo 900NM@4500Rpm

Bästa ET: 10,72
Bästa 60fot: 1,56
Bästa top speed 210km/h


Projekt tråd:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3732
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

härligt då får det bli ett sånt i år!!

måste man verkligen ha bb lambda för att kunna mappa det?
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

annars vet du ju inte om den går fett eller snålt.
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

hmm... Kan man få de o lira schysst på en M20 också så får de nog bli ett sånt för mig till nästa sommar...
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Ludde
Posts: 390
Joined: 04 Jan 2006, 13:58
Location: Vadstena

Post by Ludde »

det funkar men långt ifrån ett riktigt system... vet inte hur det funkar på m20 va är det för typ av givare till vev?
M50 2.8L Turbo 900NM@4500Rpm

Bästa ET: 10,72
Bästa 60fot: 1,56
Bästa top speed 210km/h


Projekt tråd:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3732
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

förresten man måste väl använda en lufft temp. sensor (MAF heter den väl) också? om man ska köra utan LMM och map sensor....

Förresten Ludde du är inte sugen på att dela med dig av en map som stämmer ganska bra med din, mest så man kan sitta och leka lite här hemma och lära sig funktioner osv. :?:

hade varit kanon :D


tack för alla bra svar!!
User avatar
Ludde
Posts: 390
Joined: 04 Jan 2006, 13:58
Location: Vadstena

Post by Ludde »

Map sensorn har ju inbyggd tempraturs kompensering, har sånna o sälja om du inte har nån.
jovisst
M50 2.8L Turbo 900NM@4500Rpm

Bästa ET: 10,72
Bästa 60fot: 1,56
Bästa top speed 210km/h


Projekt tråd:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3732
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

okey hur fungerar temp. kompenseringen?
är det en särskild MAP sensor eller har alla det?
jaa jag kommer ju att behöva en MAP sensor iaf så du kan ju pm:a mig vad den kostar eller om du vill skriva det här...
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

har ungefär samma setup, 38cc spridare och 3bars mapsensor.

Har dock försökt att använda insignal från mapsensor som multiplikator i analog map (grön/gul) och svartvit (tändningsmultiplikatorn)
inte riktigt fått det att lira bra än, inte haft så mkt tid + att motorn går lite skummt (Tändspolarna?)

Vore ju smutt att få bort lmm som ludde
har du en mapp man kan kika på vore det kanon.
wuffee
Posts: 1564
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Eksjö
Contact:

Post by wuffee »

hur skulle ett smt funka på en vanlig m50sv ? utan turbo..


Mvh
Uffe
Svintoleffe
Posts: 1342
Joined: 23 Nov 2005, 13:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Svintoleffe »

funakr smt6 även på m20 det skulle jag vilja veta med. så aksnek man kan köra det som snik sak så länge tänkte jag.
Santa Fe

www.Skogenracing.com



Mvh Leif
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

det beror väl på vad man kör för trigger givare...
kör man 60-2 borde det väl funka på en M20 också...
bara till att testa ju, ett beggat SMT kostar nästan ingenting....
User avatar
Stjärten
Posts: 19
Joined: 06 Jun 2006, 19:23
Location: Östersund
Contact:

Post by Stjärten »

Hur går det för dig Overcharged? Har du fått det alla lira? ska oxå köpa ett smt6

Ludde!! Har du en mapp sensor tillövers å pris?
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

det går väl lite sådär...ska börja montera mitt SMT nu inom det närmaste, fick det igår med posten så jag hann inte inatt hehe :wink:

men ajg kör inte turbo än heller, ska börja bygga grenrör om en månad kanske, vill ha bilen å köra med så länge det inte är vinter :D

tråkigt å köra bruksbil ju :roll:
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

Körde några repor i lördags, E30 och m50b25 -93,
kul att dra en Z4roadster med 0.5bar iallfall :)
Fast fick inte ordning på kalibreringen av mapsensor förän häromdagen.
Vid körningen var den visst on/off så det blev en riktig vedbodmappning med avgassmällar och rökmoln *haha

Lite problems med få maprutor utan kalibrering av en 3bars sensor (0-5v).
Jag kalibrerade den mellan 1.6-3volt för de 15 maprutorna i eng temp, och det verkar bli hyfsat bra. (Dos kommandon i windowsprogramvaran)
Tror inte jag vågar mosa på mycket mer utan bättre soppapump.
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

härligt! har du fått den att gå på rätt lambda genom hela registret nu då?
Post Reply