Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.
Moderators: purepfcom , Pimplaren , Storås , Bmwandreas , Nisse Järnet , pelko , Bäckis
BMW_320turbo
Posts: 297 Joined: 21 Nov 2005, 18:04
Location: Mariannelund
Post
by BMW_320turbo » 11 Dec 2005, 13:16
Har en M20B25 och undrar vilken turbo som är mest lämplig och vilken A/R man ska välja. Vill ha bra spool up inte mycket mer än max 450hk, gör inget om det bara blir 400hk med bra spool up. Är det någon som vet något annat agg som är lika bra lr bättre?
GT3071R
Kapacitet:
ca 450hk
Turbin:
- 60mm, 84 trim
- tillgängliga A/R: .63, .82
Kompressor:
- 71mm, 56 trim
- A/R: .50
Last edited by
BMW_320turbo on 12 Dec 2005, 17:59, edited 1 time in total.
BMW_320turbo
Posts: 297 Joined: 21 Nov 2005, 18:04
Location: Mariannelund
Post
by BMW_320turbo » 11 Dec 2005, 21:01
vad är det för skillnad på Dual Ball Bearing och 360 Race Bearing?
BMW_320turbo
Posts: 297 Joined: 21 Nov 2005, 18:04
Location: Mariannelund
Post
by BMW_320turbo » 11 Dec 2005, 22:19
kan man inte få lite mer info om SC44:an? flödes schema på compress och turbine
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788 Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta
Post
by Bmwandreas » 11 Dec 2005, 23:07
Nix.
Garret ger inte ut flödesschema:(
Jag rekomenderar en SC61 med 0.63 A/R , då behöver du bara ladda ca 1 bar om du har portad topp och Z45 kamaxel.
Och du har fullt laddtryck vid 3000 rpm.
BMW_320turbo
Posts: 297 Joined: 21 Nov 2005, 18:04
Location: Mariannelund
Post
by BMW_320turbo » 12 Dec 2005, 17:48
Har ej portad topp, åker även med originalkam. Vad är mest lämpligt till det?
vad är det för skillnad på Dual Ball Bearing och 360 Race Bearing?
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788 Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta
Post
by Bmwandreas » 12 Dec 2005, 18:05
BB är kullagrade aggregat.
360 race är vanliga glidlager.
Då rekomenderar jag en SC50, en sån på ca 1.5 bar ska ge 400hk på din maskin.
BMW_320turbo
Posts: 297 Joined: 21 Nov 2005, 18:04
Location: Mariannelund
Post
by BMW_320turbo » 12 Dec 2005, 18:23
BB är bättre än 360graders då?
Har en fråga till. har en IC som är 72bX48h hur mycket ska jag använda mig av?
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788 Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta
Post
by Bmwandreas » 12 Dec 2005, 20:54
BB brukar ge bättre respons, men är mkt dyrare.
SC serien har otroligt fin respons fast det är 360 lager.
BMW_320turbo
Posts: 297 Joined: 21 Nov 2005, 18:04
Location: Mariannelund
Post
by BMW_320turbo » 13 Dec 2005, 20:38
Det blev en GT30R med A/R 0.63, gick på 15000:-
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788 Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta
Post
by Bmwandreas » 13 Dec 2005, 22:56
Du kunde köpt en billigare av mig.
Simon__
Posts: 67 Joined: 20 Nov 2005, 14:12
Location: Sala
Post
by Simon__ » 14 Dec 2005, 13:48
A/R, är det förhållande mellan kompressor- och avgashus eller hur var det
BMW über alles.
JaJsEn
Posts: 620 Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan
Post
by JaJsEn » 14 Dec 2005, 14:09
A/R står för AREA/RADIE alltså förhållandet mellan tväsrnittsarian på turbinhuset samt radien till där arean mäts.
mvh Erik Jakobsson
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
Simon__
Posts: 67 Joined: 20 Nov 2005, 14:12
Location: Sala
Post
by Simon__ » 14 Dec 2005, 14:27
JaJsEn wrote: A/R står för AREA/RADIE alltså förhållandet mellan tväsrnittsarian på turbinhuset samt radien till där arean mäts. mvh Erik Jakobsson
Hur blir den då under 1, det lär ju vara radier ner under 0,4 för att arean delat på radie ska bli under 1, vad har man för måttenhet då??
Eller vänta nu, det är ju inte runt där
Men då är ju radien olika beroende på vart man mäter för den ökar ju när man kommer närmare utblåset.
Eller ja, nu blev det lite konstigt här, hoppas nån fattar:)
BMW über alles.
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788 Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta
Post
by Bmwandreas » 14 Dec 2005, 14:31
A/R står för arean på minst hålet genom avgashuset samt radien på turbinen.
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788 Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta
Post
by Bmwandreas » 14 Dec 2005, 14:32
Har man A/R 0.81 på en avgasdel med 60mm turbin, så är det avgashuset mkt mindre än en med A/R 0.81 med 65mm turbin.
Simon__
Posts: 67 Joined: 20 Nov 2005, 14:12
Location: Sala
Post
by Simon__ » 14 Dec 2005, 14:54
Bmwandreas wrote: Har man A/R 0.81 på en avgasdel med 60mm turbin, så är det avgashuset mkt mindre än en med A/R 0.81 med 65mm turbin.
ok, då fattar jag, tror jag.
Så om man har A/R 0.81 på en med 65mm turbin har det minsta hålet en area på 80 mm2 ungefär?
BMW über alles.
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788 Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta
Post
by Bmwandreas » 14 Dec 2005, 15:21
Nej.
Radien av 65mm är 32,5mm.
32,5 x 0.81 = 26 alltså är minsta arean i avgashuset 2,6 cm2