Vilket av GT3071R lr SC44 ska man köpa? Vilken A/R?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
BMW_320turbo
Posts: 297
Joined: 21 Nov 2005, 18:04
Location: Mariannelund

Vilket av GT3071R lr SC44 ska man köpa? Vilken A/R?

Post by BMW_320turbo »

Har en M20B25 och undrar vilken turbo som är mest lämplig och vilken A/R man ska välja. Vill ha bra spool up inte mycket mer än max 450hk, gör inget om det bara blir 400hk med bra spool up. Är det någon som vet något annat agg som är lika bra lr bättre?

GT3071R
Kapacitet:
ca 450hk

Turbin:
- 60mm, 84 trim
- tillgängliga A/R: .63, .82
Kompressor:
- 71mm, 56 trim
- A/R: .50
Last edited by BMW_320turbo on 12 Dec 2005, 17:59, edited 1 time in total.
User avatar
BMW_320turbo
Posts: 297
Joined: 21 Nov 2005, 18:04
Location: Mariannelund

Post by BMW_320turbo »

vad är det för skillnad på Dual Ball Bearing och 360 Race Bearing?
User avatar
BMW_320turbo
Posts: 297
Joined: 21 Nov 2005, 18:04
Location: Mariannelund

Post by BMW_320turbo »

kan man inte få lite mer info om SC44:an? flödes schema på compress och turbine
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Nix.
Garret ger inte ut flödesschema:(

Jag rekomenderar en SC61 med 0.63 A/R , då behöver du bara ladda ca 1 bar om du har portad topp och Z45 kamaxel.

Och du har fullt laddtryck vid 3000 rpm.
User avatar
BMW_320turbo
Posts: 297
Joined: 21 Nov 2005, 18:04
Location: Mariannelund

Post by BMW_320turbo »

Har ej portad topp, åker även med originalkam. Vad är mest lämpligt till det?

vad är det för skillnad på Dual Ball Bearing och 360 Race Bearing?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

BB är kullagrade aggregat.
360 race är vanliga glidlager.

Då rekomenderar jag en SC50, en sån på ca 1.5 bar ska ge 400hk på din maskin.
User avatar
BMW_320turbo
Posts: 297
Joined: 21 Nov 2005, 18:04
Location: Mariannelund

Post by BMW_320turbo »

BB är bättre än 360graders då?

Har en fråga till. har en IC som är 72bX48h hur mycket ska jag använda mig av?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

BB brukar ge bättre respons, men är mkt dyrare.

SC serien har otroligt fin respons fast det är 360 lager.
User avatar
BMW_320turbo
Posts: 297
Joined: 21 Nov 2005, 18:04
Location: Mariannelund

Post by BMW_320turbo »

Det blev en GT30R med A/R 0.63, gick på 15000:- :?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Du kunde köpt en billigare av mig.
Simon__
Posts: 67
Joined: 20 Nov 2005, 14:12
Location: Sala

Post by Simon__ »

A/R, är det förhållande mellan kompressor- och avgashus eller hur var det :?:
BMW über alles.
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

A/R står för AREA/RADIE alltså förhållandet mellan tväsrnittsarian på turbinhuset samt radien till där arean mäts.

mvh Erik Jakobsson
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
Simon__
Posts: 67
Joined: 20 Nov 2005, 14:12
Location: Sala

Post by Simon__ »

JaJsEn wrote:A/R står för AREA/RADIE alltså förhållandet mellan tväsrnittsarian på turbinhuset samt radien till där arean mäts.

mvh Erik Jakobsson

Hur blir den då under 1, det lär ju vara radier ner under 0,4 för att arean delat på radie ska bli under 1, vad har man för måttenhet då??
Eller vänta nu, det är ju inte runt där :? Men då är ju radien olika beroende på vart man mäter för den ökar ju när man kommer närmare utblåset.
Eller ja, nu blev det lite konstigt här, hoppas nån fattar:)
BMW über alles.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

A/R står för arean på minst hålet genom avgashuset samt radien på turbinen.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Har man A/R 0.81 på en avgasdel med 60mm turbin, så är det avgashuset mkt mindre än en med A/R 0.81 med 65mm turbin.
Simon__
Posts: 67
Joined: 20 Nov 2005, 14:12
Location: Sala

Post by Simon__ »

Bmwandreas wrote:Har man A/R 0.81 på en avgasdel med 60mm turbin, så är det avgashuset mkt mindre än en med A/R 0.81 med 65mm turbin.

ok, då fattar jag, tror jag.
Så om man har A/R 0.81 på en med 65mm turbin har det minsta hålet en area på 80 mm2 ungefär?
BMW über alles.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Nej.

Radien av 65mm är 32,5mm.

32,5 x 0.81 = 26 alltså är minsta arean i avgashuset 2,6 cm2
Post Reply