Ms + Varvräknare e30

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Jonaz
Posts: 280
Joined: 24 Aug 2008, 15:11
Location: Holmsund/Skärgården

Ms + Varvräknare e30

Post by Jonaz »

Någon som lyckats få det att fungera? :) Vill kunna se vad man varvar i sommar, kan behövas :D
User avatar
Mikael S
Posts: 358
Joined: 14 Feb 2008, 22:01
Location: Gävle

Post by Mikael S »

På E30 var det ingen match, Finns en liten svart kabel i bilens härva som du kopplar mot minus på tändspolen.

Värre på E34, då blev det fel signal så fick komplettera med varvräknarutgång på Megasquirtet. undra om man inte var tvungen att halvera signalerna så hoppa det igång
User avatar
PegiPax
Posts: 1199
Joined: 09 Dec 2006, 15:38
Location: Finland

Post by PegiPax »

Mikael, det där beror nog på vad för e34 för alla med m20 så funkar det på spolen
Robin Eriksson
Tel: 0408521754
User avatar
Jonaz
Posts: 280
Joined: 24 Aug 2008, 15:11
Location: Holmsund/Skärgården

Post by Jonaz »

Mikael S wrote:På E30 var det ingen match, Finns en liten svart kabel i bilens härva som du kopplar mot minus på tändspolen.

Värre på E34, då blev det fel signal så fick komplettera med varvräknarutgång på Megasquirtet. undra om man inte var tvungen att halvera signalerna så hoppa det igång


Så man ska inte dra den svarta kabeln till vr-givaren? :shock:
User avatar
PegiPax
Posts: 1199
Joined: 09 Dec 2006, 15:38
Location: Finland

Post by PegiPax »

Nej, lägg den svarta kabeln som kommer ifrån bilens motorkontakt till minus på tändspole
Robin Eriksson
Tel: 0408521754
User avatar
BusE
Posts: 1261
Joined: 28 Sep 2006, 20:02
Location: Eskilstuna

Post by BusE »

Óm man kör med motorcraft/edis spolen gäller detta även då? eller måste man ha separat utgång från boxen till den svarta kabeln?

mvh.
User avatar
Jonaz
Posts: 280
Joined: 24 Aug 2008, 15:11
Location: Holmsund/Skärgården

Post by Jonaz »

PegiPax wrote:Nej, lägg den svarta kabeln som kommer ifrån bilens motorkontakt till minus på tändspole


Perfekt! :D Kan lova att jag är glad nu! Har fått höra att man måste meka till nått med ohm motstånd och resistor osv för att få det att funka, men det här gör allt Mycket simplare :wink:
User avatar
Mikael S
Posts: 358
Joined: 14 Feb 2008, 22:01
Location: Gävle

Post by Mikael S »

Tänkte på E34 med M30, glömde bort att den fanns med m20 :)

Coilpack (edis spole etc) eller all typ av fördelarlös tändning där man låter MS driva spolen direkt så behövs det en separat varvräknarutgång
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Post by Andy_b »

på min bil funka värvräknaren bara en liten stund
sen var den stendöd och fick inte igång den igen

e34 med m20
pm om det är nått
User avatar
RickardP
Posts: 747
Joined: 03 Mar 2009, 19:49
Location: Nora
Contact:

Post by RickardP »

Andy_b wrote:på min bil funka värvräknaren bara en liten stund
sen var den stendöd och fick inte igång den igen

e34 med m20


Har tänk på det med, har ju haft ett par 535or och dom har ju 25 pinnars kontakten, 525an har ju 20pinnarn. Har för mig att jag har läst att det ska vara pinne 9/svart kabel i m20 som ska vara varvtalssignalen?

Fungera den bara några sekunder eller andy??
Rickard Persson, 0704-353595
535 e34 Turbo

Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
User avatar
shomakie
Posts: 914
Joined: 23 May 2007, 05:37
Location: Västerås

Post by shomakie »

Jag fick löda dit ett motstånd för att få rätt varv...
Lost but NOT forgotten!!

Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..

Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
User avatar
ZAK
Posts: 2544
Joined: 28 Nov 2005, 22:58
Location: Karlskrona

Post by ZAK »

Hur är det om man kör med MSD 6AL?
På det sitter det ju uttag till varvmätare.
Ska man koppla den svarta kabeln dit då?

Sätter man den på - polen på spolen lär väl inte bli så bra eller tänker jag fel?

Jag har förövrigt rosa pannband i elteknik.
Hatar el =]
Proud member of kööken Racing

zakademus@gmail.com
0760156239
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Post by Andy_b »

RickardP wrote:
Andy_b wrote:på min bil funka värvräknaren bara en liten stund
sen var den stendöd och fick inte igång den igen

e34 med m20


Har tänk på det med, har ju haft ett par 535or och dom har ju 25 pinnars kontakten, 525an har ju 20pinnarn. Har för mig att jag har läst att det ska vara pinne 9/svart kabel i m20 som ska vara varvtalssignalen?

Fungera den bara några sekunder eller andy??

har ju suttigt m20 i din bil från början
den funka några uppstarter samt första provturen typ
sen starta ja en gång o då funka den inte

Zak
jag körde på det utagen på msd 6an ..
pm om det är nått
User avatar
PegiPax
Posts: 1199
Joined: 09 Dec 2006, 15:38
Location: Finland

Post by PegiPax »

Jag körde iaf på svart kabel i e34 årsm 88 och min 90.a och det funkar alla klockers i min 88 så har jag kört i över 1 år utamn problem med varvräknarn
Robin Eriksson
Tel: 0408521754
jol
Posts: 159
Joined: 21 Jan 2007, 16:08
Location: Örnsköldsvik/Luleå

Post by jol »

ZAK wrote:Hur är det om man kör med MSD 6AL?
På det sitter det ju uttag till varvmätare.
Ska man koppla den svarta kabeln dit då?

Sätter man den på - polen på spolen lär väl inte bli så bra eller tänker jag fel?

Jag har förövrigt rosa pannband i elteknik.
Hatar el =]

yess stiftet som sitter direkt på msd-boxen är för varvräknare
Peter Strandberg
User avatar
martin.wangerud
Posts: 430
Joined: 02 Apr 2010, 22:16
Location: Ulricehamn

Post by martin.wangerud »

Tänkte försöka få igång min varvräknare med (e30 m20b25). Har ej kvar min orginalhärva till motorn då jag kör VEMS. Vart exakt hittar jag den kabeln som går till varvräknaren i instrumentet?!

MVH
dre racing@
Posts: 726
Joined: 18 Sep 2008, 16:43
Location: Flisa, Norge

Post by dre racing@ »

jag har haft frågor på forum om detta, och fått lika många villledande svar.

på min e30 -87
ta en ledning från varvräknar utgången på sprutet.
denna skall lödas sammen med svart ledning, pinne 7 i den blåa kontakten på instrumetet. om det inte funkar ändå, (som det inte gjorde för mig) så måste man byta ett motstånd på varvräknar inngången bak på bredan.
detta motstånd sitter för att dämpa ner original signalen til rätt nivå.
och dagens sprut har får lågt nivå på sitt signal.
exakt värde på motstånd, och vart den satt har jag inte i huvudet just nu.
men har för mig den var på 10k och jag bytte til 1k
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
Post Reply